• 0

Inbreuk op bedrijfsnaam wat nu?

Beste mensen,

 

Sinds jaar en dag heeft m'n vader al een hoveniersbedrijf. Het bedrijf heeft ie overgenomen van m'n opa die het bedrijf zo'n 42 jaar geleden is gestart.

 

Nu heeft m'n vader een neef, waarmee de familieband op z'n zachtst gezegd niet zo hecht is. Deze neef woont hemelsbreed anderhalve kilometer van ons vandaan en is twee jaar geleden ook z'n eigen hoveniersbedrijf gestart. De afgelopen jaren merkten we dat hij bij onze klanten flyers door de bus gooiden en dat ie zelfs nieuwe klanten van ons heeft afgesnoept door zich voor te doen als een 'Hoveniersbedrijf de Vries'. Onze bedrijfsnaam is namelijk: Hoveniersbedrijf gebr. de Vries en zijn bedrijfsnaam is Hoveniersbedrijf Willem de Vries.

 

M'n vader en m'n opa hebben het bedrijf door de jaren heen een goede naam bezorgd in de directe omgeving en omstreken door zich te specialiseren en zoveel mogelijk op klanttevredenheid te richten. M'n vader heeft geconstateerd dat zijn neef dat met zijn hoveniersbedrijf dat niet of in mindere mate doet, waardoor ook mijn vader z'n bedrijfsnaam ook daarmee hinder ondervindt.

 

Nu mijn vraag is: wat kan mijn vader op juridisch gebied doen om ervoor te zorgen dat m'n vader z'n neef zijn bedrijfsnaam verandert?

 

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen!

 

Met vriendelijke groet,

Henkjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Algemene richtlijnen, volgens De Zaak.

 

Bij de keuze van een handelsnaam voor uw bedrijf heeft u niet geheel de vrije hand. De naam mag geen verwarring wekken en niet misleidend zijn. De regels op een rij.

 

Handelsnaam mag geen verwarring wekken

 

Een handelsnaam mag geen verwarring wekken door op een bestaande handelsnaam te lijken. Dit kan op 2 manieren, direct en indirect.

 

Direct: Een klant benadert bedrijf A, maar denkt bedrijf B te benaderen.

 

Indirect: Een klant ziet verschillen tussen de handelsnamen, maar denkt vanwege de gelijkenis dat bedrijf A iets met bedrijf B te maken heeft.

 

<..>

 

Persoonsnaam van een ander

 

U mag niet de naam van een ander gebruiken als dat onduidelijkheid schept over wie de eigenaar is van het bedrijf. Stel u heet 'W. Pieterse' en u begint een atletiekwinkel. U mag die dan niet de naam 'Usain Bolt Hardloopschoenen' geven, ook niet als de Jamaicaanse sprinter daar toestemming voor zou geven.

 

 

Relevante rechtszaken...

 

Advies: advocaat inschakelen en een blafbrief laten sturen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Naast het inschakelen van een advocaat kan het klagen bij de kvk in sommige gevallen ook helpen, als beheerder van het handelsregister wil de kamer van koophandel nog wel eens brieven sturen naar ondernemers als bij nader inzien (of op basis van een klacht) de bedrijfsnaam toch voor verwarring blijkt te zorgen

 

Ik meen dat er op HL ook 1 of 2 topics staan van mensen die verrast zijn door zo'n brief, die zich dan weer afvroegen of de kvk zich er mee mag bemoeien.. ik kan ze alleen op dit late uur niet direct terugvinden, ik doe morgenochtend nog een zoekpoging..

 

Bij veelvuldig voorkomende achternamen als De Vries is het soms lastig direct de exact juiste afweging te maken en de kvk kan een inschrijving alleen tegenhouden als ze dat goed gemotiveerd kan, dat gaat ad hoc, tijdens de inschrijving en dus gaat het wel een mis, uiteindelijk blijft de inschrijvende ondernemer verantwoordelijk voor de gekozen bedrijfs, danwel handelsnaam en al helemaal voor zijn gedrag richting concurrenten.

 

Link naar reactie
  • 0

Voor alle duidelijkheid, een handelsnaam hoeft niet ingeschreven zijn bij de KvK om handelsnaamrechten te krijgen. Dat is een zeer hardnekkig misverstand. Het is natuurlijk wel handig om in te schrijven omdat je dan enige controle hebt gehad en op enig moment kan bewijzen de handelsnaam te hebben geregistreerd. Echter, de inschrijving sec biedt geen bescherming.

 

Als hoveniersbedrijf Harry de Vries uit Breda ingeschreven is op 2 maar 2012 en er zijn geen activiteiten geweest of men heeft een andere naam gebruikt (je kan meerdere namen inschrijven) en hovenier Kees de Vries heeft geen inschrijving gedaan maar is gaan adverteren op 4 maart 2013 en heeft de naam actief gebruikt op Internet, briefpapier enz dan heeft Kees de handelsnaamrechten en Harry het nakijken.

 

Rechten ontstaan dus door de handelsnaam bekend te maken in een bepaald gebied. Die inspanning wordt door de wetgever beschermd. Als 2 conflicterende namen ongeveer gelijktijdig bekendheid verkrijgen heeft degene die bekendheid kan bewijzen op de vroegste datum voorrang.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henkjan,

 

Onze bedrijfsnaam is : Hoveniersbedrijf gebr. de Vries

 

En in die naam zit een deel van het probleem.

"Hoveniersbedrijf" is een beschrijving en geen fantasienaam

en

"Gebr. De Vries" is een persoonsnaam die heel veel voorkomt.

Volgens mij is er ook weleens een rechtzaak geweest inzake een persoon

met de naam "Albert Heijn" welke een winkeltje had dat heette "Albert Heijn"

en toch geen onderdeel van het Ahold concern was.

Je kunt moeilijk verbieden dat iemand z'n eigen naam gebruikt als herkenning.

 

En ik zie ook nog een Hoveniersbedrijfdevries.nl met een Harrie-Jan

Kortom verwarring alom en allemaal merktechnisch niet erg sterk.

Het huidige conflict kun je in de toekomst dus zelfs vaker krijgen.

 

Maar het huidige conflict kun je ook zien als een kans om het structureel aan te pakken

en een goede merknaamstrategie te gaan opzetten

bv de fantasienaam "Golden Green Garden" met een goede domainname

en wellicht daarbij een overbruggingsfase waarbij je de huidige naam nog even handhaaft

en daarbij als 2e handelsnaam "Golden Green Garden Gebr. De Vries" gaat hanteren

om over enkele jaren de naam te versimpelen naar "Golden Green Garden"

Als je dan ooit je bedrijf wilt verkopen

is de familienaam ook geen ballast meer.

Een dergelijke strategie zie je bij OfficeCentre -> Staples bv ook.

 

Maar dit ligt vast emotioneel,

zeker ook omdat je nu het gevoel krijgt dat je eea doet

omdat je nog een lastige neef hebt waar je niet aan wilt toegeven.

Maar denk dan aan de oude boerenwijsheid: Ruzie om een koe kost een koe.

 

Link naar reactie
  • 1

Er is helemaal niets mis met de handelsnaam Hoveniersbedrijf Gebr. de Vries die lokale bekendheid geniet en dus ook lokale bescherming. Die naam dekt de lading perfect, beter kan niet. Nu overstappen op een andere naam zou m.i. erg dom zijn.

De neef moet gewoon een andere naam kiezen. Dus gewoon een brief op (laten) stellen en even blaffen. Of je ook moet gaan bijten (procederen) is een andere vraag al weet je vrijwel zeker dat je wint en de tegenpartij de kosten moet betalen. Je kan ook niets doen als je geen bonje wil en de neef vriendelijk vragen duidelijker in zijn communicatie te zijn. Dat het om familie gaat maakt de zaak net wat gevoeliger.

 

Link naar reactie
  • 0
Je kunt moeilijk verbieden dat iemand z'n eigen naam gebruikt als herkenning.
Dat is een slecht voorbeeld. De AHOLD-winkels met de naam Albert Heijn zijn alom actief, als iemand met dezelfde naam een zelfde soort winkel gaat openen, is er verwarring bij het publiek te duchten en dan zal AHOLD daarop geheid op ingrijpen en dat is dan ook terecht. Als die andere Albert Heijn een totaal andere activiteit ontplooit dan de grootgrutter, is het wel toegestaan. Denk aan de verschillende activiteiten onder de merknaam AJAX (schoonmaakmiddel, iets met voetballerij ;) en brandbeveiliging). Wat betreft het overige heeft Hans van Nijnatten e.e.a. correct verwoord.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De naam veranderen is geen goed advies. De suggesties dat deze naam niet te verdedigen is, is ook onjuist. In deze omstandigheden heb je een stevige poot om op te staan. Het is een lid van de familie die wist dat de naam in gebruik was en dan kun je ook nog eens aantonen dat hij bewust onder de duiven schiet. Ik neem aan dat de Gebr nog steeds een actief bedrijf hebben. Heb je een exemplaar van die flyer? Je kan verwarring aantonen, zelfs misleiding! Daardoor is schade veroorzaakt. Dat kun je claimen (of als dreigement gebruiken).

 

De afgelopen jaren merkten we dat hij bij onze klanten flyers door de bus gooiden en dat ie zelfs nieuwe klanten van ons heeft afgesnoept door zich voor te doen als een 'Hoveniersbedrijf de Vries'. Onze bedrijfsnaam is namelijk: Hoveniersbedrijf gebr. de Vries en zijn bedrijfsnaam is Hoveniersbedrijf Willem de Vries.

 

Mag wel aanleiding zijn om wat meer aan klantenbinding te doen. Stuur je vaste klanten elk kwartaal een mailtje/brief met een voorstel voor het komend seizoen en benader je incidentele klanten tenminste een keer per jaar.

 

Sterkte! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

 

Het punt is dat m'n vader z'n neef wel degelijk op de hoogte was van m'n vaders bedrijfsnaam. Hij gooit zelfs flyers bij sommige klanten van m'n vader in de bus, omdat hij m'n vader wel eens ziet werken bij die klanten. Hemelsbreed woont ie ook nog geen anderhalve kilometer van ons af en we horen ook van nieuwe klanten dus dat er sprake is van naamsverwarring.

 

Vanwege het feit dat m'n opa en m'n vader het bedrijf en z'n goede naam gedurende 40 jaar hebben opgebouwd, wil m'n vader niet z'n bedrijfsnaam veranderen. M'n vader z'n neef heeft immers besloten om een aantal jaren geleden een dergelijk naam aan te wenden. Dus na de adviezen hier en nog even in artikel 52 van de handelsnaamwet gedoken te hebben zijn we van plan om het volgende te doen:

 

1. Een genuanceerde vriendelijke brief te sturen met de vraag of hij op redelijke termijn zijn bedrijfsnaam wil wijzigen, zodat deze geen verwarring schept onder (potentiële) klanten in de regio.

2. Als hij het daar niet mee eens is of niet reageert, hem nogmaals een brief te sturen met uitleg en de vraag of hij z'n bedrijfsnaam wil wijzigen met nogmaals een redelijke termijn om dat te doen.

3. Als hij ook daar niet op reageert of het er niet mee eens is, hem een laatste termijn geven. Mits hij ook niet binnen deze laatste termijn zijn naam wijzigt, we het dan aan de kantonrechter gaan voorleggen. Met aantoonbare bewijzen dat zijn bedrijfsnaam verwarring schept.

 

Volgens m'n pa is dit wel een noodzakelijk kwaad, maar helaas is het niet anders en lijkt ons bovenstaande aanpak de juiste. Wat denken jullie?

Link naar reactie
  • 0

Samengevat: Eerst vriendelijk doch dringend met redenen omkleed en onder verwijzing naar de handelsnaamwet verzoeken, Vervolgens blaffen (hetzelfde, maar dan niet meer vriendelijk en dreigen mert vervolgstappen), tot slot tot actie overgaan (rechter). Lijkt mij een goed plan.

 

Hanteer wel een duidelijke en concrete termijn, vijf werkdagen of zo...

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik snap wel dat jullie vriendelijk willen blijven, maar na een eerste aardige brief mag het wel wat steviger in de tweede ronde. Stel duidelijk dat jullie al X jaar onder die naam met dezelfde activiteiten in dezelfde gebied actief zijn. Dat zijn gebruik van de naam verwarring veroorzaakt. Dat het werven onder klanten misleidend is. Dat jullie daar schade van ondervinden. Dat niet reageren op een vordering een rechtszaak nodig maakt. Dat je voor een rechtszaak een advocaat moet inschakelen. En dat het zo maar kan gebeuren dat de kosten voor die advocaat en de rechtszaak gedragen moeten worden door de verliezende partij.

 

Durf te escaleren!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik heb een brief opgesteld en die gaat de tegenpartij een dezer dagen in de bus krijgen en tevens per e-mail met een drie pagina's tellende afdruk van de handelsnaamwet in de bijlage.

 

We hopen dat het daarmee opgelost is en dat het niet noodzakelijk zal worden om verder te escaleren. Gezien de instelling van m'n vader zijn neef lijkt escalatie echter onvermijdelijk, maarja we zullen zien.

 

In ieder geval bedankt voor jullie tips en adviezen!

Link naar reactie
  • 0

En nog een goed advies: laat een goede advocaat eventjes naar je brief kijken. Dat voorkomt dat je straks alles over moet gaan doen omdat je de juiste termen bent vergeten te vermelden (twabla gaf je al een paar hints). Een brief lezen en beoordelen kan een goede advocaat binnen circa een uurtje voor elkaar hebben. Het kost wel geld, maar alles overnieuw moeten doen kost meer...

Link naar reactie
  • 0

En nog een goed advies: laat een goede advocaat eventjes naar je brief kijken. Dat voorkomt dat je straks alles over moet gaan doen omdat je de juiste termen bent vergeten te vermelden (twabla gaf je al een paar hints). Een brief lezen en beoordelen kan een goede advocaat binnen circa een uurtje voor elkaar hebben. Het kost wel geld, maar alles overnieuw moeten doen kost meer...

 

Als het je advocaat een uurtje kost om een brief door te lezen en te beoordelen, kun je beter een andere advocaat zoeken.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

En nog een goed advies: laat een goede advocaat eventjes naar je brief kijken. Dat voorkomt dat je straks alles over moet gaan doen omdat je de juiste termen bent vergeten te vermelden (twabla gaf je al een paar hints). Een brief lezen en beoordelen kan een goede advocaat binnen circa een uurtje voor elkaar hebben. Het kost wel geld, maar alles overnieuw moeten doen kost meer...

 

Als het je advocaat een uurtje kost om een brief door te lezen en te beoordelen, kun je beter een andere advocaat zoeken.

 

 

Deze tip kan je 2 kanten op lezen.

 

Een snelle advocaat leest de brief in 5 minuten en als hij het eens is met de inhoud komt daar een mail van 5 minuten bij. Klaar.

 

Een grondige advocaat pakt de brief leest hem, pakt koffie, leest hem nog een keer en gaat dan per paragraaf verbeteringen doorvoeren. Tussendoor overlegt hij met een kantoorgenoot en zoekt nog even naar relevante jurisprudentie. Dan schrijft hij zelf een gecorrigeerde versie met vulpen en laat die uitwerken door de kantoorsecretaresse. Hij schrijft 4 uur.

 

Een slimme advocaat doet alsof hij grondig is geweest (4 uur) en pakt een soortgelijke brief waarin hij de namen veranderd. De zogenaamde notariële werkwijze. ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

Als het je advocaat een uurtje kost om een brief door te lezen en te beoordelen, kun je beter een andere advocaat zoeken.

 

Een slimme advocaat doet alsof hij grondig is geweest (4 uur) en pakt een soortgelijke brief waarin hij de namen veranderd. De zogenaamde notariële werkwijze. ;D ;D

Prima als hij er 4 uur over doet, als hij er maar niet 4 uur declareert ;) Ach, die jongens moeten ook eten...

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook, die advocaat heeft tijd nodig om de brief te lezen en daar eventjes over na te denken (mag dat?). Daarnaast zal hij toch echt overleg moeten hebben met z'n client. Ook dat kost tijd. En vervolgens moet hij ook nog een stukje gaan schrijven (of niet als de brief goed is).

 

De tijd die de advocaat daar aan besteed zal hij toch echt wel doorberekenen. En dat is terecht. Jij kunt nu niet inschatten hoeveel tijd hij daar kwijt mee is. Dat hangt helemaal van de zaak en de brief af. Een andere "goede" advocaat zoeken is dan ook onzin en erg kort door de bocht. Ik schreef ook niet voor niets: "binnen circa een uurtje"

 

Er is dan maar 1 spreekwoord van toepassing: Pay peanuts, get monkeys.

Link naar reactie
  • 0

In dit stadium is een advocaat overbodig, hooguit handig. Laat eerst zelf je tanden zien en wacht de reactie daarop af. Wordt het je lastig gemaakt, dan kun je alsnog een advocaat inschakelen en heb je een begin van een dossier met acties die je tot dusver zelf hebt genomen plus de reacties , wat een advocaat de nodige 'munitie' kan verschaffen.

 

Succes en groet

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

In dit stadium is een advocaat overbodig, hooguit handig. Laat eerst zelf je tanden zien en wacht de reactie daarop af. Wordt het je lastig gemaakt, dan kun je alsnog een advocaat inschakelen en heb je een begin van een dossier met acties die je tot dusver zelf hebt genomen plus de reacties , wat een advocaat de nodige 'munitie' kan verschaffen.

 

Succes en groet

 

Hans

 

Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Vaak bereik je inderdaad het beste om eerst zelf je tanden te laten zien (of überhaupt in overleg te treden) ipv met een advocaat op de proppen te komen. Dat laatste kan onnodig duur zijn, en escalerend werken.

Echter, als escalatie onvermijdelijk is, dan is het niet altijd onverstandig om een advocaat meteen van begin af aan de zaak te laten behandelen. Voor je het weet ben je namelijk zelf over en weer correspondentie aan het voeren met een wederpartij. Vervolgens leg je je eigen dossiertje aan de advocaat voor, en die kan dan niet zelden puin gaan ruimen omdat je niet heel handig bent geweest in je correspondentie, gevolg: extra werk, extra kosten.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Als ik de teksten van TS teruglees, heb ik er alle vertrouwen in dat hij dit handig genoeg gaat verwoorden richting tegenpartij. Succes en groet, Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je neef woont 1 1/2 km bij je vandaan en heeft dat hoveniersbedrijf met die naam al 2 jaar?

 

Je kunt redelijkerwijs stellen, dat je dit dan al 2 jaar weet. Waarom heb je dan 2 jaar geleden niet meteen actie ondernomen?

 

Je hebt het nu 2 jaar lang gedoogd en begint er nu last van te krijgen. Je hebt hem 2 jaar lang in reclame en acties onder die naam laten investeren. Hij heeft er in die 2 jaar waarschijnlijk veel geld in gestoken en begint daarvan nu de vruchten te plukken.

 

Ik vraag me echt af of het nu redelijk is van hem te verlangen de naam van zijn bedrijf te veranderen. Ik vraag me ook af of een rechter het accepteerd dat je hem 2 jaar zijn gang laat gaan, laat investeren en nu ineens wilt dat hij zijn bedrijfsnaam wijzigt. Temeer ook omdat zijn bedrijfsnaam ook baseert op zijn fanilienaam. Ik heb zo mijn twijfels of je hiermee succes zult hebben.

 

Als ik in deze zaak rechter zou zijn en de wet niet duidelijk een andere aanwijzing geeft, zou je aan mij de verkeerde rechter hebben.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Een advocaat zou op z'n minst ook beide inschrijvingen en beschikbare uitingen nauwkeurig moeten vergelijken. Vaak is het ook niet zo zwartwit, bijvoorbeeld met Hoveniersbedrijf versus Klussenbedrijf...

 

...wat je in ieder geval wél zelf kunt doen, is navraag doen bij KvK (kost niks dan tijd).

 

Wie zijn (of waren) de gebroeders in dit verband?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.