• 0

De eerste spamboetes

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Geweldig nieuws!

 

Ik heb er zelf nog nooit last van gehad, van computerterreur zoals spam, virii en bombardementen maar ik ken wel mensen wie een ander emailadres hebben moeten nemen, grote scahde aan bedrijven vanwege de onbereikbaarheid van de site etc.

 

Dus ik juich dit optreden van de Opta van harte toe!

 

 

 

Tony

Helpende hand voor slachtoffers van aannemersfouten http://heso.nl

Helpend brein voor info over passief inkomen http://gelukkigmetgeld.nl

Helpend hart voor eye openers http://www.facebook.com/TonyVerheijFanpage

Link naar reactie
  • 0

Het is natuurlijk goed dat de Overheid eindelijk eens gaat optreden tegen spammers....maar....

 

Maar wat schetst mijn verbazing??

De opgelegde boetes zijn een lachertje en eerder een uitnodiging tot spammen.

Voorts beboet door de OPTA?

Ik denk niet dat het verstandig is om 'cybercrime' zoals spam af te laten handelen door een instantie als de OPTA.

Het gaat om een gewiekste vorm van oplichting en dat zou toch eigenlijk onder het Wetboek van Strafrecht moeten vallen?

Mensen die met voorbedachte rade de kluit willen belazeren moeten m.i. keihard worden aangepakt!

 

Ik zou nu bijna gaan overwegen om in de rubriek vraag&aanbod een advertentie te plaatsen: 'Gezocht partners om een spam-onderneming op te starten.' ::)

(Een klein nahefinkje van de OPTA is wel in te calculeren.)

 

Bij deze dus: hulde aan de OPTA!

 

Is de OPTA ook al in Madurodam gevestigd? ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Van alle e-mail die dit jaar werd verstuurd, bestond bijna driekwart uit spam. In juli was bijna alle e-mail spam.!!! Dat blijkt uit een inventarisatie van MessageLabs, een bedrijf dat e-mails filtert voor bedrijven. In 2003 bevatte gemiddeld 40 procent van de mails spam, in 2002 ging het om 9 procent.

 

Hulde OPTA maar alleen voor vandaag.

The Earth is like one of those balls made of twelve pieces of skin.

Link naar reactie
  • 0

Voorts beboet door de OPTA?

Ik denk niet dat het verstandig is om 'cybercrime' zoals spam af te laten handelen door een instantie als de OPTA.

Het gaat om een gewiekste vorm van oplichting en dat zou toch eigenlijk onder het Wetboek van Strafrecht moeten vallen?

Ik begrijp waar je naar toe wil, maar iedere toezichthouder (NMA, OPTA, DNB, AFM, etc..) heeft de mogelijkheid om boetes op te leggen. In denk zelfs dat toezichthouders veel effectiever zijn en beter werk leveren dan het OM. De hindernissen die moeten worden genomen voordat het tot een strafrechtelijke veroordeling komt liggen aanzienlijk hoger. De bestuurlijke boete is veel gemakkelijker te onderbouwen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Het is wel een aardig begin, geeft in ieder geval aan dat nederland geen safe haven is voor spammers. Het eigenlijke probleem is er uiteraard niet veel mee geholpen aangezien er voldoende landen overblijven zonder dergelijke wetgeving.

 

Of de boetes hoog genoeg zijn? 42.500 euro per spamrun is volgens mij toch wel een aardige kostenpost, ook als het om ettelijke miljoenen mailtjes gaat. In ieder geval voldoende motivatie om ergens anders te gaan zitten.

Link naar reactie
  • 0

Beste Edward,

 

Ik ben het roerend -ja ja- met je eens dat de diverse toezichthouders effectiever zijn dan het OM.

Zeker wanneer het draait om de aanwezige (markt gerelateerde) expertise hebben de toezichthouders een dikke streep voor op het OM.

 

Persoonlijk zie ik liever dat een representant van een toezichthouder zich letterlijk als een Officier van Justitie kan manifesteren.

Nu heeft het wat mij betreft allemaal een beetje 'n civielrechtelijke tintje; een administratief opgelegde bestuurlijke boete.

Spam-artiesten zijn onderhand verworden tot de meest vervelendste parasieten van het Internet en mijn stelling is dan: kwaad moet je met kwaad vergelden.

Ik zal een vriendin van me eens een ontwerp voor wetsvoorstel gaan mailen; zij is wetgevingsjuriste ;)

Het is me nu allemaal nog net iets te veel een softijs-verhaal.

Straks gaat 'men' een beetje rekenen...en stel dat spammen ondanks boetes gaat lonen...

Dan zijn we straks helemaal de klos?

Spam is in een bredere Internationale context best aan te pakken en wat mij betreft gaat dat ook gebeuren.

De OPTA doet nu een eerste zet, dat is mooi, maar een echte forse dreun is het niet.

Een gemiste kans dus?

 

Dirk.

 

Link naar reactie
  • 0

Spam is in een bredere Internationale context best aan te pakken en wat mij betreft gaat dat ook gebeuren.

 

Wie weet.. maar ik heb er een hard hoofd in hoor. Er hoeven maar een paar landen niet aan mee te doen, en je kunt stoppen met het hele plan.

 

Eerlijkgezegd zet ik mijn centen liever op een technische oplossing, en er komen steeds slimmere ideeen naar boven.

Link naar reactie
  • 0

Let wel, de thans opgelegde boetes zijn slechts een fractie van de maximalal door de toezichthouder op te leggen boete. Maximaal kan de OPTA € 450.000,- opleggen. Daarnaast heeft zij nog andere handhavingsmiddelen.

 

Waarom in deze niet meer als boete is opgelegd is nog niet duidelijk. De ernst van de overtreding en de draagkracht van de ovetreder zullen misschien een rol spelen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.