• 0

BTW rekenen voor training in Zorg Ja/Nee?

Beste Allen,

Mijn partner heeft een trainingsbureau en traint regelmatig personeel van zorginstellingen zoals thuiszorg, verpleeghuis en ziekenhuizen. Zij factureert incl. btw , de instellingen kunnen de btw niet verrekenen. Het komt mij vreemd voor dat ergens niets verrekend wordt en elders wel afgedragen maar ik ben dan ook een leek op dit terrein.

Sommige collega's in de traingsbranche / zorg factureren vrij van btw.

Mijn vraag is of het mogelijk is te factureren vrij van btw en zo ja , hoe dit te organiseren. Moet de training benoemd worden als opleiding ? Moet je daarvoor aangesloten zijn?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Groet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag secretagent,

Als je activiteit BTW plichtig is moet je inclusief BTW factureren, ook aan opdrachtgevers die zelf niet BTW plichtig zijn.

Wil je in aanmerking komen voor het BTW vrijgesteld leveren van opleidingen, dan je moet het bedrijf van je partner geregistreerd worden als onderwijsinstelling door het CRKBO: http://www.crkbo.nl/Default.aspx

Je moet wel aan een aantal criteria voldoen. De bijbehorende audit kost ongeveer 1.000 euro. Bedenk wel dat je dan van inkopen en investeringen die je doet ten behoeve van die opleiding de BTW ook niet meer mag verrekenen.

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ron,

Dank voor je antwoord waar ik verder mee kan. Als ik op de site kijk betwijfel ik ten zeerste of er mogelijkheden zijn voor btw vrij factureren. Ik zal eens te rade gaan bij degene die dit wel doen. Je kunt natuurlijk van alles proberen maar wat mij betreft pas als het gefundeerd is. Zo worden verrassingen achteraf voorkomen.

Groet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar