• 0

Lease of koopauto?

Beste forumleden,

 

ik ben voornemend om een (nieuwe) auto aan te schaffen. Er zijn 2 opties:

a) ik koop een auto met eigen financiële middelen.

b) ik ga een auto leasen.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar het tweede, - een auto leasen- omdat bij de leaseprijs vrijwel alle (onvoorziene) kosten in de prijs zitten o.a. reparaties, vervangend vervoer, APK keuring, bandenwissel e.d.

 

De auto die ik wil aanschaffen heeft een waarde van ca. €10.000,00.

De lease maatschappij hanteert een tarief van 125 euro per maand met een looptijd van 60 maanden. Daarnaast betaal ik per gereden kilometen een bedrag van € 0.14.

 

De verwachting is dat ik maandelijks zo'n 1500 km. per maand ga rijden, waardoor de maandelijkse kosten als volgt zijn

Vaste kosten € 125,00

Variabele kosten (0.14x1500) € 210,00

subtotaal € 335,00

Btw € 70.35

Totaal € 405,35

 

De auto zal voor 50% zakelijk gebruikt worden en 50% prive.

 

Nu is mijn vraag; Hoe en hoeveel van dit bedrag kan ik aftrekken van mijn IB (ik heb een eenmanszaak).

Is het dan voor mij voordeliger om te leasen of om de auto te kopen?

 

Sorry voor al mijn vragen hier, ik heb nu ik wéér een vraag online heb gezet mijzelf eens achter de oren gekrabt en besloten toch maar met een accountant te gaan werken.

Dus als iemand nog een goede accountant weet, graag een pm :)

 

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lukas,

 

Je kan er vanuit gaan dat je als auto's least dat je ongeveer 1,5 tot 2 keer de aanschafprijs terugbetaalt.

Voordeel is echter wel zoals jij zegt dat een all in contract kunt nemen waar alle kosten in zitten. Dus je hebt dan zekerheid over je maandlasten.

 

Als je auto in privé neemt voor de inkomstenbelasting mag je alle km's zakelijk x 0,19 cent aftrekken

Als je auto zakelijk neemt mag je alle kosten van de auto op de zaak zetten, verminderd met de bijtelling

 

Voor de BTW kan je ook kiezen auto op zaak is alle btw aftrekken min bijtelling of

je kan op basis van werkelijk gebruik gaan werken voor de BTW.

 

Je zult per auto moeten berekenen of het voordelig is of niet op basis van de verwachte periode dat je auto in gebruik hebt.

 

Ik hoop dat dit je vragen beantwoord. Ik heb eventueel wel een sjabloon om uit te rekenen wat het voordeligst is fiscaal technisch.

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Laten we het eens anders bezien:

 

60 maanden maal 370 (helft BTW is niet aftrekbaar) = 22.200 euro.

Dan ben je voor 5 jaar klaar qua aanschaf, financiering (rente en aflossing), onderhoud, verzekering en wegenbelasting.

 

Je betaalt dus 22.200 euro / 5 = 4.440 euro per jaar voor rente, aflossing, onderhoud, verzekering en wegenbelasting.

Dat lijkt mij erg veel voor een auto van 10.000 euro nieuw.

 

Stel dat je de auto zelf koopt. Dan heb je rentederving op je spaargeld (1,5% van 10.000) = 150 euro per jaar.

Je moet weer 10.000 zien te sparen = 2.000 per jaar

Wegenbelasting: 240 per jaar

Onderhoud (nieuwe auto) hoog geschat 400 per jaar (je hebt garantie en APK pas vanaf 4e jaar)

Verzekering: 360 per jaar.

 

Vaste kosten: 3.150 per jaar.

 

Voor het verschil (1.290) per jaar kun je volgens mij wel een risicootje nemen.

 

Ik zou leasen in dit geval alleen aanraden als je die 10.000 nodig hebt als buffer/zekerheid.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je rentederving op je spaargeld (1,5% van 10.000) = 150 euro per jaar.

 

Maar als je toch veel prive spaargeld hebt valt dat weer weg tegen de vermogensrendementsheffing.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Een tussenoplossing: Dus met behoud van je geld en lage maandelijkse vaste kosten is financial lease. Je wordt zelf eigenaar dus geen last van kosten per kilometer. Bovendien heb je het recht op terugvordering BTW over aanschafprijs en rente- en investeringsaftrek.

 

Een snelle rekensom leert dat bij een aanschafwaarde van 10.000 euro, 60 maanden termijn en een slottermijn van 4000 euro (restwaarde) je leasebedrag ongeveer 150 euro per maand bedraagt.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het erg duur klinken. Ik zelf heb een Seat MII in 2013 geleased als privelease (maar kan je waarschijnlijk ook gewoon als kosten opvoeren alleen weet ik dan niet hoe het met je bijtelling zit). Al zou het als je hem volledig prive houd waarschijnlijk nog steeds voordeliger zijn.

 

Ik rij ook 1500 km per maand en bij mij kost het:

210 euro per maand aan lease bedrag (tot 15000km per jaar vrij)

Bij 1500 km per maand kom je op 18000 km per jaar en moet je voor het verschil van 3000 km 0,05 cent per km bij betalen (incl. btw). Dan komt het dus op 12,50 euro extra per maand.

 

= totaal 222,00 euro per maand incl. btw. Het type wat ik heb heeft een cataloguswaarde van 12.000 euro en is all inclusive (behalve benzine uiteraard).

 

Ik heb hem via Noordlease privelease maar als je meer keuze wilt zijn er nog andere bedrijven die wat duurder zijn maar wel meer keuze hebben. Bovendien heb ik een contract van maar 3 jaar i.p.v. 5 jaar en een laag eigen risico.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Een nieuwe auto komt tegenwoordig met standaard 2 jaar garantie. De meeste merken bieden tegen een vast bedrag een verlenging van de garantie met wel 5 jaar (totaal 7 jaar fabrieksgarantie). Deze dekt dan voor een vast bedrag de post "onvoorzien".

Uiteraard zit regulier onderhoud daar niet in, maar die zit ook standaard in het leasecontract verdisconteerd.

 

Een lease maatschappij is natuurlijk niet "goedkoper". Zij zitten er tussen om geld te verdienen. Het enige wat zij doen is een stukje uit handen nemen (service en zorgen) en voorfinanciering. Als je beide zelf kunt en wilt doen, is dat goedkoper.

 

Als je de initiële kosten kunt dragen, is dat mogelijk aantrekkelijker dan leasen. Bovendien bied het je de vrijheid om te doen en laten wat je wilt, zonder aan een leasecontract vast te zitten. Als de werkzaamheden wijzigen, kun je met eigen bezit gewoon de auto tussentijds verkopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.