• 0

huur pand buitenland

Ik geef als startende ondernemer trainingen in Nederland. Daar ben ik ook woonachtig. Nu heb ik het plan om in Belgie trainingen te gaan geven op een vaste locatie (dit is voordeliger en practischer). Nu heb ik een huurpand op het oog, maar ik wil graag weten welke kosten ik op kan voeren bij de belasting. Ik zal ong 14 dagen per maand in het pand in Belgie zijn samen met de cursisten.

Omdat cursisten ook daar zullen verblijven moet ik rekening houden met inrichtingskosten. Ik weet dat ik de kosten voor het kantoor e.d. kan opgeven als bedrijfskosten of investeringskosten, maar hoe zit dat met bijv bedden die ik aan moet schaffen en overige noodzakelijke spullen voor het interieur? Het is de bedoeling dat het huurcontract op naam van de onderneming komt te staan.

De eerste maand zal ik wellicht iets vaker aanwezig zijn om de boel helemaal op te knappen en aan te passen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 1

Hallo Beau,

Ik weet niet of je het al besefte, je gaat een vaste inrichting openen in België en hierover ga je belasting moeten betalen in België. Dus de inkomsten behaald in België met aftrek van de kosten in België (zoals huur en inrichting, volgens de aftrekregelingen in België) worden aan de Belgische winstbelastingregels onderworpen. Tevens ga je Belgische Btw moeten betalen (onderwijs is onderworpen aan Btw in het land waar het plaats vindt).

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Dag Mireille, dank je voor je snelle reactie. Ja, wellicht moet ik een tweede onderneming starten, te weten in belgie. mijn opdrachtgevers zitten allemaal in Nederland. Moet ik de werkzaamheden (en dus de opbrengsten) scheiden? De trajecten die ik aanbied zullen deels in belgie plaatsvinden (de trainingen) en de daarbij hoorende coaching zal juist weer in Nederland plaats vinden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Beaux,

Je kan inderdaad een volledige losse onderneming starten in BE of een vaste inrichting behorende tot je Nederlandse onderneming. In beide gevallen maak je een aparte verlies en winst rekening voor je Belgische activiteiten, die in Nederland dus vrijgesteld worden. Voor het Belgische deel gelden de Belgische fiscale regels. Goed om te weten is dat je Belgische gewerkte uren toch meetellen voor het bepalen van het urencriterium in Nederland.

Succes.

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Nogmaals Dank!! Very helpfull :-) Fijn om te weten dat de uren gewoon mee tellen voor het bepalen van de urentelling in Nederland.

en weet jij hoe het dan zit met de huur en inrichting? Valt dat onder de fiscale regelingen in Belgie of in Nederland? En facltureer ik dan (aan mijn nederlandse klanten) met btw tarief van Belgie of van Nederland?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar