• 0

Advies nodig: KM bijhouden eenmanszaak en privé auto

Hallo, ik heb een eenmanszaak en een privéauto.

Vraag 1: Ik houd de zakelijk gereden km bij in een tabel met datum, begin- en eindpunt.

De km's tel ik aan het einde van de maand bij elkaar op, vermenigvuldig dit met 0,19 cent en zet dit in mijn administratie onder bedrijfskosten. Is die 0,19 cent dan inclusief of exclusief btw?

Vraag 2: Moet ik daarvoor bonnetjes hebben van het tanken? Of ben ik verplicht met een factuur op naam vd zaak te tanken? En kan ik de benzine kosten daarnaast ook nog declareren of doe ik het dan dubbel?

Hopelijk heeft iemand een antwoord:)

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 1

Ha Jasmin, welkom op Higherlevel!

Ik zal niet verwijzen naar de zoekfunctie, dat wordt niet altijd even goed gewaardeerd. Toch kan ik 'm enorm aanraden.

@1: die 19 cent per kilometer staat los van enige btw. Is puur een kostenpost voor de bepaling van de winst voor de inkomstenbelasting.

@2: nee, dáár voor hoef je geen tankbonnen te hebben, als je kilometeradministratie maar klopt. Waar je wél tankbonnetjes voor moet hebben, is als je ook een deel van de btw op je benzinekosten terug zou willen vragen. In jouw geval zou je het percentage zakelijke kilometers kunnen toepassen op de btw op autokosten en die alsnog terug kunnen vragen.

Dus stel je rijdt in 2014 14.000 km waarvan 5.000 zakelijk, ofwel 35%. Dan kun je 35% van de btw op benzinekosten, autowasbeurten, parkeerkosten, onderhoudsbeurten en apk-keuringen terugvragen. Mits je natuurlijk bonnen en facturen hebt waar die btw expliciet op vermeld staat, anders heb je uberhaupt geen recht op btw-aftrek.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar