• 0

De laatste tijd kom ik steeds vaker CV's tegen (onder andere van vrienden) waarvan ik zeker weet dat zij deze individueel beheren. Ik ben er dus van overtuigd (ze hebben het me zelf verteld) dat er geen commanditair vennoot bij betrokken is.

Kan dit zomaar? Het is mij bekend dat de gegevens van de commanditair vennoot niet hoeven te worden opgegeven bij de kvk, maar de belastingdienst wil dit toch wel weten? Op het formulier 'opgave gegevens startende onderneming' wordt hier wel naar gevraagd.

M'n makkers beweren dat zij nooit een adres hebben ingevuld op dat formulier waar werd gevraagd naar de commanditair vennoot, maar ik kan me niet voorstellen dat de fiscus hier niet geïnteresseerd in is.

Daarnaast kom ik wel eens op sites van belastingadviseurs die een 'commandiet service' zouden leveren: zij treden dan op als stille vennoot. Kan iemand uitleggen hoe dat zit?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/4501-in-je-eentje-een-cv-oprichten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

De KvK is lijdelijk. Als jij ze opgeeft dat er een C.V. is met een commanditaire vennoot en een beherend vennoot, willen ze alleen gegevens van de C.V. en de beherend vennoot, maar de commandiet is in beginsel niet interessant, behalve het aantal en het aldus gestorte commanditaire kapitaal. De beherend vennoot is immers gewoon hoofdelijk aansprakelijkheid en de commandiet slechts voor zijn inbreng. Ik ben erg benieuwd waarom men van een dergelijke 'nep'-C.V. constructie gebruik zou willen maken?

• 0

Nou, dat is vrij eenvoudig. Een CV is een vennootschap en heeft wat meer aanzien dan een eenmanszaakje. Bankrekeningen komen bijvoorbeeld (bij de ABN) niet op naam van de eigenaar, maar van de vennootschap te staan. De fiscus geeft een apart BTW-nummer, etc. Laten we zeggen dat het voornamelijk gaat om het verkrijgen van een professionele uitstraling.

• 0

Wil de bank dan niet weten wie de commandiet is danwel een kopie van de C.V. akte hebben? Maar goed, ik zie nog steeds het nut niet. Een C.V. is voor mij alleen maar waziger dan een eenmanszaak omdat de commandiet zo afgeschermd is en je op de daadwerkelijke aanwezigheid van het commandiete vermogen ook maar moet hopen. Bij een eenmanszaak weet je tenminste met wie je te maken hebt.

• 0

Nou, dat is vrij eenvoudig. Een CV is een vennootschap en heeft wat meer aanzien dan een eenmanszaakje. Bankrekeningen komen bijvoorbeeld (bij de ABN) niet op naam van de eigenaar, maar van de vennootschap te staan. De fiscus geeft een apart BTW-nummer, etc. Laten we zeggen dat het voornamelijk gaat om het verkrijgen van een professionele uitstraling.

Ook mij ontgaat ieder nut van window dressing. Een professionelere uitstraling verkrijg je echt niet met deze rechtsvorm. Iedere wederpartij die daarin trapt gelooft waarschijnlijk ook nog in de Fabeltjeskrant. Het omgekeerde kan zelfs het geval zijn: een wederpartij kan twijfelen aan de zelfstandigheid van de beherend vennoot.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

Ok, maar even terugkomend op mijn vraag. Weet iemand hoe dit mogelijk is? Ik heb eens in dit forum gezocht op 'commandiet service' en kwam daar onder andere de naam Bonos Mores tegen. Hoe werkt deze service?

Ik zal BM ook nog even vragen om te reageren.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar