• 0

Investering in BV besteed aan management-fee. Wat nu?

Goedendag allen,

 

Ik ben een investeerder in een BV. dit is overigs mijn eerste investering.

Ik zit met het volgende probleem en wil graag advies voordat ik met een advocaat in gesprek ga.

 

Ik heb 50.000euro geinvesteerd in een BV.

BV is opgericht mei 2013.

 

Kan ik de bestuurders aansprakelijk stellen wegens wanbeleid als zij nu op dit moment niks meer ondernemen en mij op het laatste moment vertellen dat alle 50k op is en ik vervolgens diverse malen een tussenstand heb opgevraagd van de administratie en die niet kreeg, medio eind januari kreeg ik wel deze cijfers en bleek er 27k uitgegeven aan management fee terwijl de ontwikkeling van de producten en website uit wordt besteed aan derden.

 

Ik wil namelijk mijn geld terug! voel me vreselijk misbruikt.

Kan iemand mij advies geven wat ik hier mee aanmoet ?

 

Alvast bedankt.

 

[titel aangescherpt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik twijfel of deze vraag binnen de scope van HigherLevel valt, wij zijn immers een ondernemersforum en geen investeerdersforum. Maar gezien het feit dat dit ook een leerzame vraag voor ondernemers is houd ik vooralsnog het topic open.

 

Jij zegt dat je € 50k geïnvesteerd hebt in een BV. Hoe is dat gegaan?

 

[*]Heb je je in de BV ingekocht en ben je dus aandeelhouder?

[*]Heb je een lening verstrekt aan de BV en zo ja onder welke voorwaarden en welke zekerheden zijn er verstrekt door de aandeelhouders?

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dag Eelco

 

Hoe heb je die 50k verstrekt? Was dat aandelenkapitaal of een lening?

 

Indien aandelenkapitaal:

Is er een aandeelhoudersovereenkomst waarin vastligt wat jullie onderlinge rechten en plichten zijn? Met name op het gebied van bevoegdheden van het bestuur.

 

Indien lening:

Is er een overeenkomst van geldlening? Wat staat daarin omtrent aflossing, opeisbaarheid en de besteding van de lening?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Eelco,

 

(...) Kan ik de bestuurders aansprakelijk stellen wegens wanbeleid als zij nu op dit moment niks meer ondernemen en mij op het laatste moment vertellen dat alle 50k op is en ik vervolgens diverse malen een tussenstand heb opgevraagd van de administratie en die niet kreeg, medio eind januari kreeg ik wel deze cijfers en bleek er 27k uitgegeven aan management fee terwijl de ontwikkeling van de producten en website uit wordt besteed aan derden.(...)

 

Als ik dit lees, rijzen er bij mij allerlei vragen:

[*] Hoeveel procent van de aandelen heb je?

[*] Zijn de bestuurders ook je mede-aandeelhouders?

[*] Zijn er managementovereenkomsten gesloten? Zo niet: zijn er afspraken gemaakt met de bestuurders over hun beloning?

[*] Heeft de algemene vergadering de management fee van de bestuurders vastgesteld (art. 2:245 BW)?

[*] Heb je geïnvesteerd op basis van een business plan? Of is er een budget opgesteld voor de ontwikkeling van de producten en de website?

[*] Wat is er afgesproken over de informatie die aan jou zou worden verstrekt?

 

Groet,

Caroline Malmberg

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

Ik kan mij voorstellen dat u woest bent op de bestuurders, het is veel geld en ze hebben duidelijk steken laten vallen in de informatievoorziening.

 

Art. 2.9 BW regelt hoe een bestuurder zich moet gedragen. De Hoge Raad heeft beslist dat onder bepaalde omstandigheden niet alleen de onderneming, maar ook een individuele aandeelhouder een bestuurder rechtstreeks aansprakelijk kan stellen voor de geleden schade. Noodzakelijk is dat de bestuurder een ernstig verwijt kan worden gemaakt. Daarnaast kan een aandeelhouder de bestuurder ook aansprakelijk stellen voor schade op grond van een onrechtmatige daad.

 

Achtergrondinfo:

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2008:BC4959&keyword=NOM+bestuurdersaansprakelijkheid

 

Het onttrekken van gelden aan de BV is een ernstig verwijt,. Is de besluitvorming over de hoogte van de management fee wel verlopen volgens afspraak? Als een bestuurder onvoldoende rekening houdt met de belangen van een minderheidsaandeelhouder dan kan dat een ernstig verwijt opleveren of een onrechtmatige daad.

 

Er zijn dus wel aanknopingspunten om de juridische weg te bewandelen maar het is zeker geen uitgemaakte zaak. Ik adviseer om alleen op rationele gronden te besluiten tot het nemen van juridische stappen (wat kost het en wat levert het mij op?). Het kost namelijk veel geld en de uitkomst is onzeker. Zijn er nog andere oplossingsrichtingen? Wellicht hebben de bestuurders toch wel wat noodzakelijk werk verricht maar is dit niet direct zichtbaar? Hoe ver is de website ontwikkeld? Welke investering is nog nodig? Welke mogelijkheden zijn er nog om (een deel van) de investering terug te zien? Dat het project duurder uitpakt dat oorspronkelijk ingecalculeerd wil nog niet zeggen dat het geen succes kan worden. Wat is hier nog voor nodig?

 

Beantwoord mijn reactie aan jouw vraag?

 

Met vriendelijke groet,

Schikkinsjurist.nl

namens deze

 

Hein van Zijll Langhout

 

 

 

 

 

 

mr. A.H. (Hein) van Zijll Langhout

schikkingsjurist.nl

Franklin Rooseveltlaan 63

4818 KB Breda

06 2487 05 03

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.