• 0

Holdingstructuur bij lage omzet-/winstprognose

Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om samen met een mede-ondernemer twee bedrijfjes op te starten, laten we zeggen bedrijf A en bedrijf B. Vanuit fiscaal en juridisch oogpunt, lijkt het ons het verstandigst om voor een holdingstructuur te kiezen, waarbij we beiden onze persoonlijke holding BV oprichten en een tweetal werk BV's.

E.e.a. is me voor bedrijf A op hoofdlijnen wel duidelijk: Onze holdings worden voor 50% aandeelhouder in A, we spreken een management fee af, waar weer een DGA salaris uit wordt afgeleid. Ik begrijp dat dit salaris minimaal EUR 43K moet bedragen en dat is dan in de regel weer 70% van de management fee, dus management fee van minimaal EUR 61,5K per DGA. Als ik dat goed heb begrepen moet de werk BV dus - overige kosten buiten beschouwing gelaten - EUR 123K op jaarbasis omzetten om aan de betaalverplichting t.a.v. de management fees van ons beiden te kunnen voldoen. Hier voorzie ik v.w.b. bedrijf A geen problemen na de opstartfase.

Voor bedrijf B ligt het wat anders. De inkomsten zullen hier naar verwachting nl. (voorlopig) een stuk lager liggen dan EUR 123K. Ik twijfel daarom nu of het wel verstandig is om ook voor bedrijf B een werk BV op te richten. Kom ik hier in de problemen en kan ik beter voor een andere vorm kiezen. Wellicht een losse BV met z'n 2en oprichten (onderbrengen in werk BV A is geen optie, daarvoor wijken de werkzaamheden m.i. te veel af)? Of heb ik e.e.a. niet goed begrepen?

Ik heb in mijn zoektocht op internet nog geen duidelijk antwoord op deze vraag kunnen vinden.... Hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Vast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

De fiscus herleidt het gebruikelijk loon uit de opbrengsten, in bovenstaande redenering reken je andersom. Het is echter niet nodig per werkmaatschappij zo'n hoge managementfee in rekening te brengen. Je berekent per werkmaatschappij een realistische managementvergoeding en van daaruit bepaal je welk salaris je moet genieten.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Erik,

Dank je voor je snelle reactie!

Het is echter niet nodig per werkmaatschappij zo'n hoge managementfee in rekening te brengen. Je berekent per werkmaatschappij een realistische managementvergoeding en van daaruit bepaal je welk salaris je moet genieten.

Ok, dat is goed nieuws! Dat zou ook betekenen dat de holdingconstructie met daaronder twee werk BV's nog steeds logisch lijkt. En ik kan dus per werk BV een realistische fee bepalen (en daaruit salaris afleiden).

Vraag me dan nog wel af waar dat minimum DGA salaris van EUR 43K dan betrekking op heeft. Geldt dat dan alleen bij voldoende omzet (en daarmee management fee), in mijn rekenvoorbeeld in elk geval boven die EUR 123K omzet per werk BV?

Link naar reactie
  • 0

Een DGA wordt geacht een loon van € 44.000 (bedrag 2014) te genieten. Als een lager loon in jouw optiek gebruikelijk is moet jij dat aantonen, is een hoger bedrag gebruikelijk dan moet de fiscus dat aantonen. Daarbij ga je dus kijken naar de feitelijke situatie van jou, je holding en de werkmaatschappijen. (Als die veel omzet halen zou het kunnen dat de fiscus geen genoegen neemt met € 44.000.) Als jij en je compagnon in één werkmaatschappij actief zijn en veel omzet halen en in de andere werkmaatschappij wat minder, dan maakt dat niet uit. Aan de ene werkmaatschappij factureer je veel managementfee en aan de andere minder. Als je echter uit één salaris een managementfee berekent en het zo bepaalde bedrag aan twee B.V.'s in rekening brengt, moet je vervolgens een hoger salaris uitkeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar