• 0

Factureren in $ en geld ontvangen uit US via PayPal - wat gebeurt er met de fees

Ik werk freelance voor een bedrijf in de US, en die betalen mij een bedrag in USD via PayPal. Nu weet ik dat er een aantal dingen zijn met het verplaatsen van geld over de oceaan via PayPal:

 

* PayPal heeft fees (percentages)

* PayPal hanteert een ongunstige wisselkoers naar Euro's (Dacht ik tenminste).

 

Hoe doe ik dit in mijn boekhouding? Ik schrijf neem ik aan een factuur uit voor $ 2000, omdat dat is wat de klant betaalt. Maar ik neem aan dat alleen het bedrag dat letterlijk op mijn bankrekening terecht komt telt als fiscaal inkomen. Wat gebeurt er met de rest? Moet dat worden afgeboekt als inkoop-post? En geeft PayPal daar een document voor dat als geldige inkoopfactuur dient? Of moet ik de kosten bij de klant laten, en alleen het eindbedrag terug omrekenen naar USD en dát factureren? (Dat kan in principe ook, het geld is al onderweg.)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Pelleke,

 

Het hang er vanaf wat de afspraken zijn.

Als jij factureert in euro's ligt het koersrisico bij je afnemer.

Als je factureert in dollar's ligt het koersrisico bij jou

Je rekent het bij facturatie in dollars, de koers voor de omzet om op moment van factuurdatum.

 

De fees van paypal zou ik op rente en bannkkosten boeken en als de transactie met het buitenland een eenmalige transactie is zou ik het koersverschil ook op rente en bankkosten boeken.

Verricht je vaker dit soort transacties dan zou ik een aparte rekening gerealiseerde koersverchillen hanteren, waar op moment van betaling het verschil wordt geboekt.

Groet,

Richard Overweg

Leeg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.