• 0

Btw op kozijn plaatsen nieuwe woning

Hallo allemaal

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn man is zzp'er en monteert kozijnen aan huizen. Bij huizen ouder dan 2 jaar mogen we een forfait toepassen van 55% uren en 45% materiaal. Het materiaal is dan 6% belast.

 

Nu hebben we een klus bij een nieuw huis. Alles is dus 21% BTW. Het kozijn hebben we zelf gemaakt.

 

Wat moet ik nu op de factuur vermelden? Normaal zet ik er altijd op wat er aan manuren is besteed, aan materiaal en klein materiaal. Dit is de eerste keer dat we zelf een kozijn maken en leveren.

 

Graag hoor ik van jullie

 

Groeten Greet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou de kostprijs van het kozijn (inclusief de uren die jullie hebben besteed aan de vervaardiging) op de factuur zetten. Als je 'm kant en klaar besteld krijg je ook geen specificatie van de kostprijs.

Daarnaast klein materiaal + de manuren voor het plaatsen.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn man is zzp'er en monteert kozijnen aan huizen. Bij huizen ouder dan 2 jaar mogen we een forfait toepassen van 55% uren en 45% materiaal. Het materiaal is dan 6% belast.

 

Nu hebben we een klus bij een nieuw huis. Alles is dus 21% BTW. Het kozijn hebben we zelf gemaakt.

 

Wat moet ik nu op de factuur vermelden? Normaal zet ik er altijd op wat er aan manuren is besteed, aan materiaal en klein materiaal. Dit is de eerste keer dat we zelf een kozijn maken en leveren.

 

Graag hoor ik van jullie

 

Groeten Greet

 

Ik neem aan dat je bedoelt dat de man-uren met 6% BTW belast worden, materiaal is uiteraard 21%.

Eens met Marjan, zet je prijs voor levering kozijn als 1 totaalprijs op de factuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Ja zo bedoel ik het ook. 6% op uren en 21% op materiaal.

Maar zoals gezegd gaat het hier om een nieuw huis.

Zoals mij gezegd is moet het nu beide op 21%.

 

Jullie geven aan dat ik de levering van het kozijn als 1 prijs moet noteren.

Ook een bedrag voor kleinmateriaal en een prijs voor de uren.

 

Met de klant is een bedrag afgesproken. Mag ik dit bedrag niet alleen als bedrag noteren.

De inkoopprijs van het kozijn is lastig te bepalen namelijk.

Zijn hier bepaalde eisen voor?

 

Omdat ik de btw van inkoop van de materialen wel wil aftrekken en de kosten excl btw van de omzet wil aftrekken moet ik dit weer kunnen verantwoorden. Hoe kan ik dat het beste in de administratie doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik een vast bedrag bij een klant heb afgesproken d.m.v. een offerte verwijs ik in de factuur naar de offerte, het is voor de klant inzichtelijker, ook in het kader van garantie e.d.. Maar ik krijg ook opdrachten binnen op basis van een inschatting of prijsindicatie, dan specificeer ik de factuur, op basis van arbeid en materialen.

 

Je mag ook het afgesproken bedrag op de factuur vermelden, maar geef wel een omschrijving van wat er geleverd en geplaatst is, wederom i.v.m. garantie ed.

 

Je hebt natuurlijk facturen ontvangen voor levering materialen, die facturen kun je weer gebruiken om je kosten van je winst af te trekken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt.

 

De facturen van de inkoop verwerk ik net als andere facturen zoals belkosten in de administratie.

Hier vraag ik ook de btw van terug.

Ik neem aan dat ik elke factuur moet kunnen verantwoorden waarom deze zakelijk is.

Nu las ik iets over projectadministratie.

Is dit voor een zzp'er te doen?

Hoe kan ik dit op een andere manier goed bijhouden?

Link naar reactie
  • 0

Hallo

 

Terug komend op bovenstaand onderwerp:

Wij zijn aardig gegroeid en zitten nu op 200 facturen per kwartaal.

 

Nu boeken we alles nog in e boekhouden.

Ben alleen benieuwd of we het nog wel goed doen.

 

Per kwartaal hebben we zo'n 10 projecten/ klussen.

Alle inkoop wordt op de inkoop geboekt. Verder hebben we nog wat reclame kosten, inhuur personeel en huisvesting.

Waar het omgaat is het verwerken van de administratie.

 

Voor een project zijn de volgende gegevens die we inboeken:

Verkoopfactuur

Inkopen

Inhuur zzp'ers

Transport van de inkoop

 

Al deze facturen gaan in een map op volgorde van datum.

Ik boek het in op datum en debiteur/ crediteur en factuurnummer.

 

In e boekhouden kan ik er een kostenplaats aan hangen. Een soort van project.

 

Wat is handig om te doen bij een eventuele controle. Zo doorgaan, of wel per project gaan inboeken.

 

En hoe kunnen we het beste alles ordenen in de mappen.

In e boekhouden kun je wel een grootboek uitdraaien, maar daarin kun je niet zoeken op bijvoorbeeld crediteur.

 

Gr. Greet

 

 

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk gaat het erom welke info uit je boekhouding voor je eigen organisatie van belang is. Voor mij zou een werk/projectadministratie zeker van belang zijn om te weten of de calculaties goed gedaan zijn of om er zeker van te zijn dat alles gefaktureerd wordt (meerwerk)

 

Werk/projectadministratie en financiële administratie kan je gescheiden houden, het hoeft niet per definitie in hetzelfde pakket te gebeuren. Er zitten voor- en nadelen aan koppeling werk en financiële administratie. Nadeel is dat het vaak een uitgebreider pakket vergt (duurder) en dat eventuele correcties in de werkadministratie direct doorwerken in de financiële administratie, dat kan soms wat ingewikkelde toestanden opleveren. Voordeel kan zijn tijdwinst omdat je boekingen maar in 1 pakket hoeft te doen en dat de aansluitingen (heb je alles geboekt) automatisch gaat.

 

Je kunt de werkadministratie zo uitgebreid maken als je wilt. De simpelste wijze van werkadministratie zou kunnen zijn een ordner en een A4-tje (projectkaart) per project. Deze kan je dan opbergen op nummer. De relevante projectgegevens zet je bovenaan de projectkaart. Alle inkoopfakturen betreffende projectboekingen neem je over op deze projectkaarten. Het inkoopfactnr zet je er dan bij om de originele inkoopfaktuur er bij te kunnen vinden.

Daarnaast doet je een kopie van de verkoopfaktuur achter het projectblad, ook andere relevante stukken zou je hier op kunnen bergen. Als het project afgerond is tel je alle kosten en opbrengsten op en controleert of er voldoende marge is en of er dingen in zitten die anders hadden gekund. Na evaluatie kan je het projectblad met bijbehorende dingen in een andere ordner (projecten gereed bijvoorbeeld) opbergen (op nummer of per klant).

 

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal

 

Ik heb de volgende vraag. Mijn man is zzp'er en monteert kozijnen aan huizen. Bij huizen ouder dan 2 jaar mogen we een forfait toepassen van 55% uren en 45% materiaal. Het materiaal is dan 6% belast.

 

 

Groeten Greet

 

Hallo Greet,

 

Mag je dit zomaar altijd doen? 55% uren, ook al is het percentage in de praktijk veel lager?

 

Groet, Freek

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.