• 0

Bedrijfspand in prive of in bv?

Ik ben van plan om een bedrijfspand te kopen. Ik wil dit buiten de werkmaatschappij houden om het in geval van faillissement niet kwijt te raken.

 

Welke argumenten zijn er om dit in een holding te stoppen of aparte vastgoed bv of toch in prive? Ik heb op het internet wat rond gespeurd en geen eenduidig antwoord gevonden. Het lijkt erop dat sinds 2001 er weinig verschillen meer zijn.

 

Bedrijfspand in prive valt automatisch in box1. Eventuele winst bij verkoop wordt belast.

Hebben verschillen alleen met BTW te maken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

het is verstandig verschillende zaken te beschermen. je moet je echter afvragen wat je wilt.

 

als het pand privé is, is eventuele verkoopwinst alleen privé en dus onbelast.

 

als het pand in een bv zit, is de btw verrekenbaar. als je het pand ooit verkoopt en je maakt een boekwinst, is dit winst in de bv. tegelijkertijd is dat ook een mooi pensioenpotje.

 

ik ken jouw persooonlijke situatie natuurlijk niet, maar ik zou het pand in een aparte bv stoppen of in de holding-bv.

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

@ Venture Capital: Op http://www.capitalcoach.nl/id281.htm lees ik het volgende:

In de Wet Inkomstenbelasting 2001 is de zogenoemde meesleepregeling opgenomen. Dit houdt onder meer in, dat verhuur van het bedrijfspand vanuit privé aan de eigen BV progressief belast is in box 1, evenals de waardestijging van het pand. De oorspronkelijke meesleepregeling ging zelfs zover dat dit ook gold bij verhuur aan familieleden. In de Veegwet is tegemoetgekomen aan de vele protesten tegen deze regeling en geldt de meesleepregeling alleen tussen partners en minderjarige kinderen.

 

Ik concludeer dat een waardestijging bij een pand in prive ook wordt belast of concludeer ik verkeerd?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in alle gevallen contact opnemen met jouw accountant. Het is normaal om panden en pensioenen bijvoorbeeld in de beheerbv onder te brengen en niet in de werkmaatschappij. Zo voorkom je dat bij een evt. faillissement jouw pand en/of jouw pensioen naar de schuldeisers gaat.

Maar een goede accountant kan je nog veel meer vertellen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.