• 0

als je niet zakelijk bent / partner

Het is lastig om dit bericht te schrijven omdat ik graag anoniem wil blijven. Maar ik zal mijn best doen.

Ik heb een kleine specifieke website die redelijk loopt.

Van de zomer werd ik benaderd door een miljoenen bedrijf dat mijn site had gezien en graag via mijn site klanten wou trekken. Daarnaast wilden ze graag advies over het bereiken van de specifieke doelgroep waar ik me op richt.

Enthousiast als ik was, heb ik natuurlijk toegehapt. Als kleine onderneemster was dit een droomkans. Maandenlang heb ik ze allerlei advies gegeven en veel meer dan waar om was gevraagd.

In die maanden is echter niets op papier gezet. ( ja dom)

Ik nam aan dat het allemaal goed zou komen en er was de angst om de klant kwijt te raken als ik eisen ging stellen.

Nadat echter maandenlang zaken werden uitgesteld, afspraken niet werden nagekomen, heb ik toch maar een zakelijke mail gestuurd om te vragen of ik een contract kon krijgen en dat ik ervan baalde dat het zo lang duurde.

Vervolgens werd me verteld dat ze slechts de intentie hadden om samen te werken en nu niet zeker wisten om ze wel verder wouden samenwerken.

Omdat ik de bui al voelde hangen, heb ik zelf maar de stekker eruit gehaald. Ik wist dat ze me langer aan het lijntje zouden houden en ze er uiteindelijk gewoon met mijn adviezen vandoor zouden gaan en dat ik in feite bezig was mijn eigen concurrentie te maken.

Het hele gebeuren heeft me vreselijk aan het denken gezet. Ik weet dat ik regelmatig goede ideeën heb, maar zakelijk gezien, ben ik een echte muts die niet gehard genoeg is voor het keiharde zakenleven.

Nu denk ik erover om een partner te zoeken die zakelijk voordeel kan slaan uit mijn ideeën, maar ik ben er ook huiverig voor. Ik ben een behoorlijke einzelganger en houd er ook van controle te houden.

Ik vraag me af of er mensen zijn die dit herkennen en een partner hebben gezocht of dat er mensen zijn die bijvoorbeeld op basis van commissie

ideeën verkopen aan bedrijven.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

de belangrijkste voorwaarde bij een zakelijke partner is dat je hem/haar blindelings kan vertrouwen. dat neemt niet weg dat je wel zakelijk met elkaar moet omgaan. dus ook afspraken goed doorspreken en schriftelijk vast leggen. voor alle partijen is dit beter.

 

denk overigens niet dat je uniek bent in deze valkuil. ik ken vele van dit soort verhalen en geloof me, iedereen, ook ik, heb domme fouten gemaakt en is regelmatig op zijn bek gegaan. dat noemen we geen fouten maar "leerpunten", dat klinkt vriendelijker.

 

openheid, eerlijkheid en vertrouwen, dat zijn de aspecten waarop je een zakelijke partner dient te selecteren.

 

succes.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Het stelt me gerust dat je zegt dat het een valkuil is. ;)

Het is zo'n kater.

En financieel ook niet zo leuk. Ze hadden als eis gesteld dat ik mijn site dat met een simpel programma was gebouwd, zou herbouwen.

Daarvoor heb ik een banklening aangevraagd. Ik had een (nog) niet ondertekende intentieverklaring en dat was voor de bank voldoende.

Het geeft een deuk omdat ik nu de neiging krijg om iedereen te wantrouwen, maar ik niet als een achterdochtig persoon in het leven wil staan.

Tevens snap ik nooit dat er mensen zijn die er geen moeite mee hebben om kleine ondernemers een oor aan te naaien, puur om zelf te kunnen scoren. Wat voor een geweten heb je dan?

Zit nu ook met de vraag hoe ik me als ondernemer moet opstellen? Misschien een leuk onderwerp voor een apart topic.

Hoe kun je zakelijk zijn zonder als een haaibaai over te komen? Hoe kun je vriendelijk blijven maar toch zakelijk?

Link naar reactie
  • 0

Tsja, een dure les...

 

Mijn aanpak is vaak elke samenwerking ook te bekijken vanuit de andere kant: wat heeft de ander er aan? Als dat laatste mij niet duidelijkis, vraag ik dat aan de ander. Als er niet een open en te vertrouwen antwoord komt, I don't do it! Kortom, zoveel mogelijk bespreekbaar maken.

 

Voor mij werkt dit (tot nu toe) prima. De kunst (voor mij) is toch met een voorzichtige argeloosheid ook door het zakenleven te gaan. Ik wil niet als een brok wantrouwen leven.

 

Succes, en laat je niet gek maken door 1 ervaring!

 

ToC

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ha die Muts, welcome to the club.

 

Hoewel ik niet zo met open ogen in dit soort zaken loop, heb ik toch ook een aantal "missers" gemaakt.

Zo heb ik jaren geleden uit interesse een volgeveerde mountainbike ontworpen/gemaakt toen ik bij een gerenommerd en innovatief fietsenmerk werkte.

Foto's zijn bij de afdeling ontwikkeling beland en de rest laat zich raden ;)

Omdat dit merk bekend stond als trendsetter is de hele kopieeer industrie uit Taiwan deze modellen ook gaan bouwen.

En zo heb ik nog wel een rijtje van dit soort dingen, spijt van ? nee geleerd van ja ;D

 

Het lijken vooral de grote concerns waar men geen collectief geweten heeft, hoewel ook de kleine ondernemers soms hufterige zakkenvullers kunnen zijn.

Het geweten van deze mensen werkt volgens mij als volgt.

Jij bent ondernemer, dus je bent daar dan ook volwassen in, ze gaan ervan uit dat de deur die jij openzet voor hun gewoon business is, dat jij zo niet bent ontgaat deze mensen , en daar hebben ze ook geen boodschap aan.

 

Ik denk dat in jou geval het handig is om een klein klankbord om je heen te vormen.Dit klankbord zou jou kunnen waarschuwen voor valkuilen, maar ook als je te ver doorschiet in je achterdocht.

 

Succes

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Muts,

 

Je bent inderdaad niet de enige die dit is overkomen. Ik zelf heb jaren lang gewerkt in het bedrijfsleven in loondienst aan de commercieele kant. Ook hier heb ik diverse malen andere, met name diegene die boven mij in de herarchie zaten, mijn met ideeen aan de haal zien gaan. Zij pronkten dus met andermans veren. Op een geven moment wordt je dus wantrouwig met als gevolg dat je je ei niet kwijt kunt. In ben daar dus ook opgestapt.

Inmiddels werk ik gedeeltelijk voor mezelf en de rest in loondienst.

Voor wat het zelfstandige gedeelt geld dat ik juist de vertrouwens relatie met mijn klant, en zij met mij blijkt, het belangrijkste vindt. De rest komt dan vanzelf.

 

Ik hoop dat dit bericht je steunt in het verwerken van je teleurstelling in de medemens.

 

Misschien kan ik je nog ergens mee van dienst zijn.

 

Gr. Eus18 :)

 

Link naar reactie
  • 0

Muts,

 

Als ondernemers zijn we er allemaal al wel eens of een paar keer ingevallen (die valkuil).

 

Ik begrijp dat het met een half oog op de uitkijk staan naar een zakelijke partner of op commissie-basis werken logisch lijkt nu, maar het hoeft niet. Er is gewoon een heel klein beetje zelfvertrouwen voor nodig om te leren je belangen beter te behartigen, je geen slecht mens te voelen als je een goeie prijs of duidelijke afspraken verlangt en mensen om je heen te verzamelen die je kunnen helpen bij dat gemodder :-) (Want gemodder is het soms)

Als je met een partner of commissie gaat werken ben je nog steeds afhankelijk van anderen.

 

Jij hebt blijkbaar inzicht en talent-- verzin gewoon wat nieuws.

Gestolen goed gedijt niet, moet je maar denken :-)

 

Als je niet zakelijk bent, kan je dat worden. (Ook zonder het mooie van zachtaardigheid te verliezen)

Bovendien kan je je omringen met goeie mensen -er zitten ladingen van op dit forum!- zodat je sterker staat in moeilijke momenten.

De beste partner om voordeel te slaan uit je kwaliteiten ben je in eerste instantie zélf.

 

Neem je verlies en ga door! ;D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.