Ik heb in 2013 een onderneming gestart en ben dus nu bezig om het eerste keer inkomstenbelasting te invullen. Ik voor de zekerheid een paar vragen waar ik graag een antwoord op zou krijgen.

Mijn omzet voor 2013 is 7724 eur, die heb ik gebruikt o.a. voor inkoop van inventaris. De inkoopkosten zijn 4247 eur en overige bedrijfskosten 2143. Hiermee krijg ik als “Saldo winst- en verliesrekening” 1334 eur.

In de overzicht activa, heb ik de volgende bedragen

Materiele vaste activa 903 eur

Voorraden 2632 eur

Liquide middelen 1378 eur

Totaal activa: 4913.

Omdat activa en passiva gelijk moeten zijn, heb ik in de passiva ingevuld:

Ondernemingsvermogen 4913 eur

In de overzicht krijg ik als de Saldo fiscalewinstberekening 4913 eur waardoor een mkb-winstvrijstelling van 688. De belastbare winst uit onderneming komt dus op 4225 eur.

Mijn vragen zijn

- is het OK, dat de winst- en verliesrekening (1334 eur) niet overeen komt met de liquide middelen (1378)? Dit komt doordat mijn omzet zonder BTW is, de meeste van mijn opbrengsten zijn intracommunautaire prestaties waar geen BTW werd gerekend. De totale BTW voor 2013 is dus 44 eur, en hierdoor ontstaat het verschil.

- Zijn de passiva zo juist ingevuld? Want ik kan geen andere sectie bedenken om in te vullen om te passiva en activa gelijk te krijgen

- Box 1: winst uit onderneming is nu leeg, kan dat?

IB_2013.thumb.jpg.74211dcab8499a3ea2786f890e7038ee.jpg

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45102-activa-en-passiva-in-ib/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

- Liquide middelen hoeven niet overeen te komen met het resultaat. Alleen in bijzondere gevallen is het wel gelijk.

- Naar ik veronderstel bereken je de winst op twee manieren. Allereerst door de kosten van de opbrengsten af te halen en ten tweede door vermogensvergelijking, dat wil zeggen: mutatie vermogen + privé opnamen - privé stortingen = winst. In jouw geval zit er een verschil van € 3.579 (€ 4.913 - € 1.334 en ook € 2.632 + € 903 + € 44) tussen de beide berekeningen, en dat is niet goed. Vermoedelijk ben je ofwel vergeten bepaalde privé-stortingen niet te vermelden, of je hebt uitgaven dubbel verwerkt (zowel als balans- als als kostenpost). Het bedrag onder eigen vermogen zal dus wel kloppen (onder voorbehoud van onderstaande slotopmerkingen), maar je moet nog wel ''verklaren'' hoe het is ontstaan.

- Met het derde streepje kan ik je niet helpen (ik ken het aangiftepakket van de fiscus niet).

Enkele slotopmerkingen.

- Is er geen balanspost BTW?

- Heb je niet afgeschreven op je materiële vaste activa?

• 1

En aanvullend deze tIp:

De ib-aangifte is geen invul-oefening. Zoeken naar wat je moet invullen om het kloppend te krijgen is vragen om foutmeldingen bij de twee controlepunten in de ib-aangifte. Lees er de talloze topics op dit forum zoals deze er maar op na!

De boekhouding opstellen in de aangifte software leidt dus tot foutmeldingen. De naar mijn ervaring enige juiste weg is een deugdelijke boekhouding waar zowel de activa & passiva uit rollen als de winst & verlies. Voor een kloppende balans gebruik je de juiste software, of een boekhouder. De bedragen van je einbalans vul je in op de juiste plek van de aangifte. Je krijgt dan geen meldingen tenzij je iets vergeten bent over te nemen.

Toen ik het eerste jaar mijn administratie in excel had gezet was dat een hoop gemodder en ik kreeg het niet kloppend door overlopende posten en dergelijke. Na het overzetten naar een boekhoudpakket (en controle door een boekhouder) lukte de ib-aangifte wel.

• 0

Let wel. De balans uit de aangifte is dan ook de beginbalans van het nieuwe jaar waarbij je de winst en verliesrekening leeg hebt geboekt naar het vermogen op de passiva zijde van de balans. Ook nog gedacht aan de ondernemersaftrek en investeringsaftrek?

Succes,

Met vriendelijke groet,

Paul

Paul Henri Beijleveldt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar