Eind juli ben ik gestart met een eenmanszaak. Ik kreeg mijn zoveelste zwarte klus en wilde het eens allemaal netjes gaan doen. Gewoon voor de ervaring. Niet om er verschrikkelijk rijk mee te worden.
Ik kreeg een BTW nummertje van de belastingdienst en ben een administratie gaan bijhouden.
Alles leuk en aardig, heb wat klussen gedaan, heb wat spulletjes voor "de zaak" gekocht (allemaal ruim onder de 450 euro) en netjes alle kwartalen mijn BTW aangifte gedaan.
Eind 2013 had ik een whopping "winst" van 145 euro.
Maar goed, nu moet ik dus mijn inkomstenbelasting doen. En normaliter zou ik de belastingtelefoon bellen, ware het niet dat ik er zo ongeveer de hele dag al in de wacht sta (na 10 minuten probeer ik het later wel weer). Dus de aller kortse weg voor mijn zeer korte vraag stel ik hier.
Geen kwestie van luiheid, want ik kom er gewoon echt niet uit :( Site van de belastingdienst al doorgespit, maar ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
Goed. Die 145 euro blijft lekker op mijn zakelijke rekening staan en daar doe ik weer inkopen van enz.
Moet ik nu wat opgeven bij mijn inkomstenbelasting? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb dus geen geld privé opgenomen. En tja.. winst.. ja.. mijn boekjaar heb ik afgesloten met 145 euro in de plus.
En stel het antwoord is "Ja, je moet het opgeven."
Dan doe ik dat in box 1
Geef ik dan bij Inkomsten uit overig werk 145 op en aftrekbare kosten 0? Of moet ik mijn hele administratie overtypen?
Alvast super bedankt voor de eventuele hulp :)
Edit: Inmiddels al e.e.a. gevonden wat mijn vragen beantwoord
Als ik het dus helemaal begrepen heb: Ik voldoe niet aan de ondernemers eisen, dus ik mag de centen die ik heb verdiend opgeven in Box1 bij overige werkzaamheden.
Bij "Opbrengsten uit overig werk" geef ik al mijn inkomsten op (totaalbedrag)
Bij "Aftrekbare kosten" geef ik al mijn uitgaven op (totaalbedrag)
Aan het einde van de rit staat onderaan de streep 145 euro.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Stammetje
Stammetje
Eind juli ben ik gestart met een eenmanszaak. Ik kreeg mijn zoveelste zwarte klus en wilde het eens allemaal netjes gaan doen. Gewoon voor de ervaring. Niet om er verschrikkelijk rijk mee te worden.
Ik kreeg een BTW nummertje van de belastingdienst en ben een administratie gaan bijhouden.
Alles leuk en aardig, heb wat klussen gedaan, heb wat spulletjes voor "de zaak" gekocht (allemaal ruim onder de 450 euro) en netjes alle kwartalen mijn BTW aangifte gedaan.
Eind 2013 had ik een whopping "winst" van 145 euro.
Maar goed, nu moet ik dus mijn inkomstenbelasting doen. En normaliter zou ik de belastingtelefoon bellen, ware het niet dat ik er zo ongeveer de hele dag al in de wacht sta (na 10 minuten probeer ik het later wel weer). Dus de aller kortse weg voor mijn zeer korte vraag stel ik hier.
Geen kwestie van luiheid, want ik kom er gewoon echt niet uit :( Site van de belastingdienst al doorgespit, maar ik kan nergens een antwoord vinden op mijn vraag.
Goed. Die 145 euro blijft lekker op mijn zakelijke rekening staan en daar doe ik weer inkopen van enz.
Moet ik nu wat opgeven bij mijn inkomstenbelasting? Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb dus geen geld privé opgenomen. En tja.. winst.. ja.. mijn boekjaar heb ik afgesloten met 145 euro in de plus.
En stel het antwoord is "Ja, je moet het opgeven."
Dan doe ik dat in box 1
Geef ik dan bij Inkomsten uit overig werk 145 op en aftrekbare kosten 0? Of moet ik mijn hele administratie overtypen?
Alvast super bedankt voor de eventuele hulp :)
Edit: Inmiddels al e.e.a. gevonden wat mijn vragen beantwoord
https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=49756;start=msg469560#msg469560
Als ik het dus helemaal begrepen heb: Ik voldoe niet aan de ondernemers eisen, dus ik mag de centen die ik heb verdiend opgeven in Box1 bij overige werkzaamheden.
Bij "Opbrengsten uit overig werk" geef ik al mijn inkomsten op (totaalbedrag)
Bij "Aftrekbare kosten" geef ik al mijn uitgaven op (totaalbedrag)
Aan het einde van de rit staat onderaan de streep 145 euro.
Klopt dat?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag