• 0

betaling figuranten/acteurs videoproductie

Ik heb een eigen filmbedrijf, ben in mijn eentje nog.

Nu heb ik 3 opnamedagen gepland waarin ik gebruik maak van 5 figuranten/acteurs. Ik heb een dagvergoeding van 40 euro afgesproken.

Zouden jullie mij kunnen vertellen (of wijzen op wat info/topic) op welke wijze ik het best deze betaling kan regelen?

Is een kleine dagvergoeding voor een figurant fiscaal gezien hetzelde als, laten we zeggen, het inhuren van een cameraman à 100,- euro per uur?

 

Ik lees net dat ook een dergelijke kleine vergoeding door de figurant moet worden opgegevn bij de BD.

 

- Dus moet ik vragen naar een VAR bij de figurant? En als hij deze heeft een BTW-factuur door hem laten opstellen?

- Of is het voldoende om het sofinummer te vragen en contant uit te betalen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of is dit toch gewoon (nog) van toepassing?

 

Artiesten kunnen tot maximaal € 163,- p.p. uitbetaald worden via de kleine vergoedingsregeling zonder dat hier premies en loonbelasting op ingehouden wordt.

De opdrachtgever mag de kleine vergoedingsregeling niet meer op eigen initiatief toepassen. Als een artiest dit dus weigert, dan rest de opdrachtgever niets anders dan het bedrag op een andere manier uit te betalen.

De uitbetaalde gages (€ 163,- of minder) zijn een bruto bedrag! De opdrachtgever is genoodzaakt de uitbetaalde gages maandelijks op te geven aan de Belastingdienst en de artiest moet dit ook opgeven. De artiest moet dus nog belasting over dit bedrag betalen, behalve wanneer hij genoeg aftrekposten heeft.

De opdrachtgever is verplicht de identiteit van de optredende artiest vast te stellen aan de hand van identiteitskaart of paspoort (rijbewijs is niet geldig!). Hiervan moet een kopie in onze loonadministratie bewaard worden.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt gebruik maken van een IB 47 aangifte. Dit voor niet artiesten die incidenteel aanwezig moeten zijn. VAR is niet van toepassing. Dit is dus voor particulieren. Bruto uitbetalen. In de aangifte wordt het uitbetaling aan derden. De formulieren moeten wel voor 1 februari over het afgelopen jaar ingeleverd worden. Kan per papier of digitaal. De volgende jaren ontvang je automatisch een herinnering met eventueel nieuwe kaarten voor het laatste jaar. Particulieren moeten dit opgeven bij overige inkomsten.

 

Een kopie vragen van een legitimatiebewijs vind ik ongepast, i.v.m. mogelijk betrokken raken bij identiteitsfraude, hoe hoog de fiscus of overheid hier van de toren hebben geblazen. Gewoon een ID ter inzage vragen en gegevens overnemen. Naam , geboortedatum en BSN. Ook woonplaats (postcode) registreren of opvragen, bankrekening nummer. Per bank uitbetalen is wel zakelijker en zekerder.

 

Freelance modellen/figuranten kunnen je een factuur sturen. Ook daar wordt door mij bij incidentele tewerkstelling geen VAR gevraagd. Zij zijn over het algemeen toch werkzaam bij meerdere opdrachtgevers. Sommigen sturen je wel automatisch hun kopie ID en VAR .

Voor artiesten en beroepssporters bestaat er een aparte regeling. Zie handleiding belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag,

 

Weet iemand hoe het zit, als een B.V. een uitbetaling aan een derde doet, die gevestigd is in het buitenland. In Nederland gebruiken we dan een IB-47. Maar hoe zit het met een vergoeding aan buitenlanders?

Het gaat om een incidentele vergoeding voor verleende diensten van een paar honderd euro per persoon.

 

Vast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Oei!

 

Even om (gezien de "kop" van het oorspronkelijke onderwerp!) verwarring te voorkomen:

 

Als het om een buitenlandse artiest (of beroepssporter) gaat (inzake een optreden in NL), dan werkt het toch wel anders. Dan komt er het nodige bij kijken dus.

 

Want dan is hier de befaamde artiestenregeling van toepassing (dus dan "niks IB-47" toepassen! - en dat is dus ook in het geval dat er gebruik gemaakt wordt van de kleinvergoedingsregeling voor artiesten).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.