• 0

Een ww uitkering voor 24 uur naast je start-up, hoe doe je dat?

Iemand met wie ik bezig ben een samenwerking op te zetten zit in de volgende situatie. Het heeft iets weg van dit topic maar toch ook weer niet.

 

Zij (mijn samenwerkingspartner) heeft al enkele jaren een eigen bedrijf naast haar dienstverband.

In dit eigen bedrijf (counselling) worden op zeer onregelmatige basis workshops en voorlichtingsdagen georganiseerd.

 

Sinds een paar maanden is haar is haar dienstverband beëindigd en ontvangt zij hiervoor een ww uitkering.

Haar uitkering is dusdanig laag dat ze de eindjes met heel veel moeite aan elkaar weet te knopen.

We zijn nu samen bezig met dit ondernemingsplan, de website, de inhoud van onze diensten etc.

In de tussentijd meldt zich heel af en toe een klantje voor een coachingstraject (ligt in het verlengde van de workshops die ze op onregelmatige basis geeft).

 

In mijn ogen valt dit gewoon onder haar bedrijfsactiviteiten die ze al enkele jaren heeft.

Maar hoe ziet de uitkerende instantie dit?

 

Ik weet dat we hier op het forum altijd zeggen dat als je al een eigen bedrijf hebt je je activiteiten prima voort kunt zetten zonder dat dit invloed heeft op je uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je voldoet aan onder andere je solliciatieplicht en ook daadwerkelijk beschikbaar bent voor arbeid (is bij haar ook het geval).

 

De grote vraag is, hoe doe je dit netjes zonder dat ze in de problemen komt met haar uitkering?

OP dit moment zijn haar nevenopdrachten voortkomend uit haar eerdere bedrijfsactiviteiten nog te marginaal en te onregelmatig.

Haar financiële situatie laat het niet toe dat ze ook nog te maken krijgt met een verdere inkomensdaling.

 

Iemand een idee hoe dit helder te krijgen met de uitkerende instantie?

 

Spreekt voor zich dat als de werkzaamheden genoeg opleveren de uitkering gewoon stopgezet kan worden maar zover is het op dit moment nog niet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet dat we hier op het forum altijd zeggen dat als je al een eigen bedrijf hebt je je activiteiten prima voort kunt zetten zonder dat dit invloed heeft op je uitkering. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je voldoet aan onder andere je solliciatieplicht en ook daadwerkelijk beschikbaar bent voor arbeid (is bij haar ook het geval).

 

Dat klopt natuurlijk, mits je aan de voorwaarden voldoet. Eén van de voorwaarden is dat je bij het UWV bij aanvraag van de WW-uitkering aangeeft dat je al voor langere tijd deze nevenactiviteiten hebt. Dit wordt dan beoordeeld en bij akkoord kun je doorgaan met deze activiteiten zonder dat dit op jouw uitkering gekort wordt.

 

Begrijp ik nu uit jouw verhaal dat het UWV niet beoordeeld heeft of de nevenactiviteiten voortgezet kunnen worden zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de WW? In dat geval is er toch wel een potentieel probleem en zal via de werkcoach alsnog getracht moeten worden om alsnog de beoordeling te laten plaatsvinden. En ik weet niet of onder deze omstandigheden dit alsnog positief beoordeeld zal worden, mede omdat er blijkbaar een nieuwe situatie is ontstaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nu uit jouw verhaal dat het UWV niet beoordeeld heeft of de nevenactiviteiten voortgezet kunnen worden zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de WW? In dat geval is er toch wel een potentieel probleem en zal via de werkcoach alsnog getracht moeten worden om alsnog de beoordeling te laten plaatsvinden. En ik weet niet of onder deze omstandigheden dit alsnog positief beoordeeld zal worden, mede omdat er blijkbaar een nieuwe situatie is ontstaan.

 

Ik weet heb geen idee, zal het haar vragen wat er wel en niet besproken is en dat hier plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Begrijp ik nu uit jouw verhaal dat het UWV niet beoordeeld heeft of de nevenactiviteiten voortgezet kunnen worden zonder dat dit invloed heeft op de hoogte van de WW? In dat geval is er toch wel een potentieel probleem en zal via de werkcoach alsnog getracht moeten worden om alsnog de beoordeling te laten plaatsvinden. En ik weet niet of onder deze omstandigheden dit alsnog positief beoordeeld zal worden, mede omdat er blijkbaar een nieuwe situatie is ontstaan.

 

Mijn samenwerkingspartner heeft het voorzichtig voorgelegd bij het UWV aan haar contactpersoon.

Die geeft aan dat er voor haar geen mogelijkheid is om haar onderneming op te zetten en toch voor de andere uren beschikbaar te zijn voor werk.Ze had het formeel meteen moeten melden maar heeft er toen niet bij stilgestaan.

 

Zuur voor haar omdat ze een jaar geleden haar betaalde baan (24 uur) en haar bedrijf op een laag pitje heeft moeten zetten om een levensbedreigende ziekte te overwinnen. Heeft haar bijna een jaar gekost om dat fysiek te boven te komen maar heeft mentaal nog wel het een en ander te stellen.

Feitelijk heeft dus beide werkzaamheden (werk en bedrijf) tegelijk moeten staken vanwege ziekte.

 

Heeft ze de haar ziekbed overleeft loop ze vast op het UWV. >:(

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.