• 0

Tast bankgegevens aanbieden de betrouwbaarheid van een bank aan?

Aanbevolen berichten

  • 0

Vreemd dat de media het meteen op één hoop gooien met data mining zoals o.a. Google en Facebook dat doen. Dat laatste is soms heel irritant. Meest irritante vond ik de dag na mijn verjaardag (wordt al een dagje ouder ;)) de advertentie voor incontinentie materiaal voor mannen op Facebook. Snap nu soms nog niet dat ik me niet meteen heb afgemeld. Minder moeite had ik met de advertenties waarin opgemerkt werd dat heel veel vrouwen van mijn leeftijd interesse in mij zouden hebben. ;D

 

Maar wat ING wil doen heeft niet veel te maken met het schieten met hagel zoals Facebook maar juist met extra service. Als ik al jaren te veel betaal voor mijn energie of een verzekering dan wil ik dat wel weten en als ik regelmatig uit ga eten ben ik wel in voor een superaanbieding in een goed restaurant. Zeker als ik daar zelf voor kan kiezen.

 

Dat ze het in alle openheid doen en meteen uitleggen dat er niets zonder toestemming gebeurd wordt "beloond" met hoon en scepsis. Of dat slim of juist dom was zal de tijd leren.

 

PS: Ik heb geen aandelen ING en ook geen ING pas trouwens.

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een grappige vraag, maar dat is omdat ik de TS start volgens mij niet goed gelezen heb of heb begrepen.

 

Een interpretatie: Doen ze het al niet, zonder mijn weten. En is deze situatie onstaan uit het bewijs dat het blijkbaar al rendabel / interresant is gebleken. Hoorde op het nieuws dat alle banken nu pro-actief zeggen "nee wij niet, zeker niet en denken er niet aan". Yeah right. Lijkt mij namelijk een zinvol verdienmodel waar elke bank mee zit. Lijkt mij niet dat de ING zomaar even een balletje opgooid.

 

Mijn andere interpretatie was, die "mogen wij zelf verantwoordelijk zijn van de waarde van onze data". Dus bepaald het kanaal de waarde of mogen wij zelf shoppen aan wie wij onze data kwijt willen.

 

Dit in de blijkbare "trend" big data of dit woord is misschien een trend. We zitten op hele interesante data en wat doen we ermee. Maar nergens hoor ik de vraag "je bent iets waard, dus wat wil jij?" Misschien wil ik wel uitgaven koppelen aan gas water licht, hyphotheek, woongemak etc. Doe het niet aan een annonieme "aanbieder" maar zorg dan voor draagvlak waarin ik zelf kan kiezen dat ik op financieel vlak alle financiele aanbiedingen krijg op maat.

 

Ik heb eigenlijk geen verstand van dit soort dingen. Maar als financiele kneus maar wel iemand die iets snapt van marketing vind ik het geen rare stap. Misschien onwenselijk, en vind de uitleg tot hun beweegredenen ook een "net niet goed doorgedacht" geval.

 

Naar mijn (mischien foute) mening zijn ze per definitie commercieel (al snap ik de definitie nuts vs privatisering vs commercieel de laatste jaren niet meer, to big to fall geneuzel, algemeen belang, basis voorziening). Maar meer rendement is voor hun klanten altijd van belang, alleen de vraag hoe. Maar goed die discussie kan je ook stellen dat bepaalde banken via bepaalde wegen belangen hebben in wapenhandel en andere "slechte" zaken.

 

Maar hun basis activiteit is meer rente voor hun klanten, toch? Of althands voor mij en ja dat alles gewoon werkt. Maar goed daarom zit ik gelukkig niet bij de ING qua dat laatste ;)

 

Maar goed ik moet mij eigenlijk ook niks afvragen in dit soort topics :)

 

Micha

 

En PS, ja ik vind het ook eng. Uitgaven, verzekeringen, ziektekosten, persoonlijk, zakelijk, en weet ik veel wat aan elkaar knopen.

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

 

Big deal. Je machtigt je bank om betalingen te doen. Nou kun je je bank ook machtigen om inkoopadvies te geven, op basis van je transactiedata. Doen ze dat niet goed, dan stap je gewoon over naar een andere bank. Over een paar jaar kun je bij Google of Apple of de HEMA bankieren.

 

Hou je niet van groot? Dan kun je bij Triodos terecht. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof ook inderdaad zoals jij aangeeft Micha, dat terwijl nu half Nederland over de ING heen valt, ze betaalgegevens commercieel allang uitbuiten.

Toch voelt het niet goed dat een bank zonder mijn toestemming mijn betaalgegevens commercieel verpatst.

 

Met betrekking tot je privacy heeft Bitcoin hier wel een sterk argument.

Buten Art Gallery

http://www.buten.org

Link naar reactie
  • 0

En er zullen ook altijd idioten zijn die dit verafschuwen.

 

 

Kortom, idioten zullen er altijd zijn. Is dat een argument tegen of vóór het gebruiken van geanonimiseerde gegevens?

Wellicht vind je het ook bezwaarlijk wanneer HL de gebruiksstatistieken rapporteert naar haar partners?

Link naar reactie
  • 0

Zou kunnen... Misschien willen ze wel dagelijkse overzichten maken van hoeveel er bij supermarkten wordt gepind en dat rapport aan de hoogste bieder verkopen. Misschien doet ING dat al...

 

Het punt is denk ik vooral dat men (zowel ING als HL) uit gebruikersdata allerlei informatie kan destilleren. Of dat goed of fout is hangt af van de informatie en de toepassing ervan. Met name bij naar de persoon herleidbare informatie kan de privacy in het geding zijn. Ikzelf zit b.v. niet direct te wachten op scheurijzer aanbiedingen obv. mijn CJIB-bijdragen. Net zo min als op ongevraagde nachrustadviezen obv. van mijn topic-reactietijdstippen...

Link naar reactie
  • 0

Bij Credit Card bedrijven wordt al heel lang aan data mining gedaan. Niemand zal daar van opkijken en er is volgens mij ook niemand die zich daar ooit zorgen over heeft gemaakt. Je krijgt leuke inzichten met deze data. Bijvoorbeeld:

 

MasterCard-spending-segments-1024x698.png

 

 

Maar nu zijn we als het ware allergisch gemaakt door bedrijven als Facebook en Google. Denk maar aan de reuring die ontstond rond Watsapp. En dan is die niesbui nog maar net klaar en dan komt ING er met een stevige dosis pollen overheen. Ook nog in een tijd dat ze storing op storing hebben met online bankieren en daar de klant de schuld van geven. Wat ik dus vooral vreemd vind is de timing. Het zou zomaar briljant kunnen zijn achteraf maar vooralsnog is het uitermate knullig en onprofessioneel.

Link naar reactie
  • 0

De Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam maakte onlangs een "foutje" waardoor een hele groep Amsterdammers een veel te groot bedrag op hun rekening gestort kreeg.

 

Zo kan ik me helemaal voorstellen dat door een zelfde soort "foutje" opeens de betaalgegevens van alle ING klanten bij derde partijen terechtkomen in plaats van alleen van diegenen die hiervoor toestemming hebben gegeven.

 

Ik ben overigens wel benieuwd naar de praktische uitwerking hiervan. Krijg je al die aanbiedingen als sms? Als mailtje? Word je gebeld? Of moet je bij de bank inloggen om die aanbiedingen allemaal te zien (als een soort rentepunten winkel)? Hoe houd je dat overzichtelijk als je elke maand twee keer buiten de deur eet en een paar honderd restaurants je vervolgens een aanbieding willen doen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben overigens wel benieuwd naar de praktische uitwerking hiervan. Krijg je al die aanbiedingen als sms? Als mailtje? Word je gebeld? Of moet je bij de bank inloggen om die aanbiedingen allemaal te zien (als een soort rentepunten winkel)? Hoe houd je dat overzichtelijk als je elke maand twee keer buiten de deur eet en een paar honderd restaurants je vervolgens een aanbieding willen doen?

Volgens mij word je beloond met rentepunten :-\. Kun je daar surrogaat artikelen en diensten van "kopen". Als je ze niet op tijd gebruikt, vervallen ze.

 

Overigens:

Ze zijn er voor Nederland. Wat doen ze dan daar buiten?

En past het in hun missie?

Onze missie

Wij willen dat het goed gaat met Nederland. Daarom bouwt de ING mee aan een financieel gezonde en duurzame Nederlandse samenleving, voor haar inwoners, het bedrijfsleven en andere organisaties.

 

Hoe maken wij onze missie waar?

Wij zijn een bank voor iedereen. Wij willen u inzicht en overzicht geven, zodat u goede financiële beslissingen kunt nemen om uw doelen in het leven te bereiken. Uiteraard staan wij daarbij altijd voor u klaar met deskundig advies en goede service. Wij zijn betrokken bij uw financiële situatie, op een open en eerlijke manier. Dat is Oranje.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zo kan ik me helemaal voorstellen dat door een zelfde soort "foutje" opeens de betaalgegevens van alle ING klanten bij derde partijen terechtkomen in plaats van alleen van diegenen die hiervoor toestemming hebben gegeven.

 

 

John, dit is stemmingmakerij. Jouw 'foutje' heeft helemaal niks met dit topic te maken. Het is inmiddels al een terugkerend fenomeen dat foutjes bij online retailers (en heel zelden banken) ertoe leiden dat kaartgegevens in handen komen van derden. Als je daar even over nadenkt, zijn die betaalgegevens veel interessanter voor kwaadwillenden dan jouw nutsbetaalgedrag

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

John, dit is stemmingmakerij. Jouw 'foutje' heeft helemaal niks met dit topic te maken.

 

Nee hoor, ik doe niet aan stemmingmakerij. Kijkend naar de titel van dit topic zou een dergelijk foutje de betrouwbaarheid van de bank behoorlijk kunnen aantasten. En vaak gaat het niet eens om het daadwerkelijke risico, maar om de klantbeleving. Dus waarom heeft dat niets met dit topic te maken?

Link naar reactie
  • 1

Een greep uit het nieuws van de afgelopen maanden.

 

De betaalgegevens van 40 miljoen klanten van de Amerikaanse winkelketen Target zijn gestolen. Wekenlang konden hackers bij de creditcardgegevens die aan de kassa werden gebruikt.

 

De persoonsgegevens van 800.000 klanten van de Franse provider Orange zijn buitgemaakt door hackers.

 

De creditcardgegevens van zeker 20 miljoen Zuid-Koreanen zijn gestolen. Een medewerker van een Koreaans kredietbureau is opgepakt voor het stelen van gegevens van drie creditcardfirma's.

 

De Spaanse politie heeft acht aanhoudingen verricht om een zeer grote 'digitale bankroof'. Een internationale bende, waar ook twee Nederlanders lid van waren, stal in totaal meer dan 34 miljoen euro van banken wereldwijd. De criminelen hackten systemen om creditcardgegevens in te zien en te wijzigen. Daarna vervalsten ze bankpassen en namen ze op grote schaal geld op uit pinautomaten.

 

Maar als ze eenmaal inzage hebben in jouw betaalgedrag, wordt het echt feest voor deze criminelen. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Stel dat deze "bron" van inkomsten door een crisis in elkaar zakt, kan dan de belastingbetaler weer opdraaien voor herstel?

 

Waarom komen ze niet met het idee dat de belastingdienst ook moet betalen voor de "gegevens" uit uw debet kant van de afschriften. Of gebeurd dat al ::)?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom geeft de een of andere holbewoner nu weer een kneus voor iemand die in de vorige post gewoon een afwijkende mening plaatst?

 

Ik hecht in dit onderwerp geen enkele waarde aan reacties van mensen, die er allereerst moeite mee hebben om hier met hun naam bekend te staan en dus een anoniem profiel hebben en vervolgens in dit topic gaan verkondigen hoe geweldig idee dit wel niet zou zijn van de ING e.d.

Link naar reactie
  • 0

Met name bij naar de persoon herleidbare informatie kan de privacy in het geding zijn. Ikzelf zit b.v. niet direct te wachten op scheurijzer aanbiedingen obv. mijn CJIB-bijdragen. Net zo min als op ongevraagde nachrustadviezen obv. van mijn topic-reactietijdstippen...

 

Dat is denk ik waar de meeste mensen bang voor zijn. Als het om persoonlijk herleidbare gegevens gaat (zoals facebook etc) dan is het een zeer kwalijke zaak, want je banktransacties zeggen nogal veel over je priveleven. Gevolg zou kunnen zijn dan men domweg alles cash gaat betalen om onder de spionage van de bank uit te komen, niet echt een wenselijke ontwikkeling.

 

Anderzijds zal het waarschijnlijk gaan om aggregate data, zoals creditcardmaatschappijen ook doen. Je kan dan denken aan gegevens als hoe vaak men uit eten gaat per leeftijdsgroep, postcode, en dergelijke. In principe is dat niet zo gevaarlijk zolang het maar correct gebeurd.

 

En wat ING betreft zou het een opt-in systeem worden, dus als je er niet voor kiest dan worden je gegevens niet gebruikt (en krijg je ook geen aanbiedingen, of welk voordeel er ook aan zou zitten). Uiteraard is het een kwestie van vertrouwen dat de bank dat die keuze daadwerkelijk respecteert, maar je vertrouwt een bank ook tigduizend euro toe zonder echt te kunnen zien of ze het nooit kwijt zullen maken.

Link naar reactie
  • 0

En wat ING betreft zou het een opt-in systeem worden, dus als je er niet voor kiest dan worden je gegevens niet gebruikt (en krijg je ook geen aanbiedingen, of welk voordeel er ook aan zou zitten). Uiteraard is het een kwestie van vertrouwen dat de bank dat die keuze daadwerkelijk respecteert, maar je vertrouwt een bank ook tigduizend euro toe zonder echt te kunnen zien of ze het nooit kwijt zullen maken.

 

Opt-in klinkt leuk tot ze er echt aan verdienen, dan kost je betaalrekening opeens 100 euro per maand, maar krijg je 100 euro korting als ze jouw data mogen gebruiken (zo waren vroeger de supermarktaanbiedingen voor iedereen, nu nog alleen voor bonuskaarthouders).

Link naar reactie
  • 0

 

Dit jaar is het 20 jaar geleden dat de Air Miles-kaart gelanceerd werd. Daar doen anno 2014 bijna vier miljoen huishoudens aan mee, en dat terwijl dat systeem al lang over de top is. Loyalty Management Netherlands registreert elke transactie bij AH, Shell, V&D en nog wat winkelketens (waarde van mandje). LMN houdt bij hoe vaak je drank koopt bij Gall & Gall, en zou zelfs ingezet kunnen worden om na te gaan welke medicijnen je bij ETOS aankoopt en welke levensmiddelen bij AH. Aan de hand van je tankgedrag is bovendien in te schatten hoeveel je rijdt en waar je regelmatig verkeert.

 

ABN Amro was er ook bij betrokken, maar die is in 2004 afgehaakt.

 

Waarom roept het plan van ING zo veel weerstand op?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom roept het plan van ING zo veel weerstand op?

 

1. Omdat de Air Miles kaart of de AH bonus kaart of welke kaart dan ook een (min of meer bewuste) ruilactie is geweest: ik krijg korting en dan mogen jullie mijn data volgen.

 

Hoewel ING zegt dat het via een opt-in gaat, zullen veel mensen bang zijn dat dit (zoals hiervoor al gezegd) min of meer standaard gaat worden (het kost je geld als je het niet doet). Dan heb je dus geen keuze meer. Want geen bankrekening is natuurlijk geen optie in Nederland.

 

2. Daarnaast geven de banktransacties meteen een totaalbeeld.

 

Alleen de boodschappen bij de AH of de winkels die bij Airmiles zijn aangesloten is maar een zeer beperkt deel van je aankopen. Je banktransacties (zeker als je zelden cash afrekent) kunnen echt je hele doen en laten in kaart brengen.

 

En wat als de ING dit verkoopt aan mensen / bedrijven / landen die iets gaan doen met die data wat helemaal niets met "op maat gemaakte aanbiedingen" te maken heeft? Is dit te ver doorgedacht omdat ING belooft dit niet te doen?

 

3. Een bank wordt door veel mensen gezien als een instituut en niet als een commerciëel bedrijf dat geld verdienen als doel heeft. Dat beangstigt mensen denk ik ook (ben ik dan nergens meer veilig?).

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zal er zeker mee te maken hebben, met daarnaast de schandalen rond afluisterpraktijken door NSA en dergelijke. Men lijkt zich er gewoon wat bewuster van te zijn geworden dat alles wel ergens opgeslagen wordt.

 

Bij een systeem als airmiles kies je er zelf voor je gegevens af te staan in ruil voor spaarpunten, en als je een transactie niet in beeld wilt hebben toon je dan gewoon de kaart niet (korting krijg je er niet mee, dus als je vindt dat je gall&gall aankopen hun zaak niet zijn is dat jouw keuze). Iets soortgelijks geldt voor bonuskaarten, al werken die ook prima als je helemaal geen gegevens invult.

 

Maar bij bankpassen ligt dat lastiger: we zijn allemaal gewend geraakt aan overal pinnen, maar als dat syteem opeens een informatieverzamelaar wordt kom je er tamelijk lastig onderuit. Je kunt natuurlijk wel gewoon zo nu en dan een flink bedrag cash uit de muur halen, maar erg praktisch of veilig is dat niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.