• 0

Aanhanger beladen met betonblokken

Ik wil een aanhanger laten maken voor de transport van betonblokken a 500kg per stuk.

 

Ik wilde deze beladen met een pompwagen via een rijplaat, maar vandaag even uitgeprobeerd met een podiumdeel, maar de pompwagen loopt vast omdat hij boven een te grote hoek moet maken.

Op zich heb ik wel een stapelaar op de zaak, maar het gaat vooral voor het snel laden en lossen van blokken op locatie.

 

Ik heb gekeken naar wielen, maar voor 500kg wordt dat wel een systeem met assen e.d. Bovendien mag bij niet op zijn wielen blijven staan om als balast te kunnen dienen.

 

Natuurlijk kan ik op locatie mbv een pompwagen blokken onder de wagen zetten om er zo voor te zorgen dat hij niet meer kan rijden.

 

Maar wielen met een draagvermogen van 150kg per stuk zijn haast niet te vinden, tenzij ik luchtbanden gebruik.

 

Wellicht hebben jullie een veel beter idee waar ik nu niet op kan komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het lijkt me niet verstandig om met blokken van 500kg over een rijplaat van een aanhanger te rijden. Een blok van 500 kg houd je niet eenvoudig tegen in je eentje. Een ongeluk zit in een klein hoekje.

 

Een bestelbus met een laadklep zou je naast de aanhanger kunnen rijden, blokken op de klep rijden en deze laten zakken. En anders hoeft een kraantje op de aanhanger ook niet zo ingewikkeld te zijn volgens mij. Iets als (http://www.datona.nl/aanhangerkraan.html) alleen dan met een betere rem op de takel?

 

Edit: Misschien is het zelfs mogelijk om een laadklep aan de aanhanger te bevestigen? Er zijn battery-packs voor aanhangers om aanhangers te kiepen, die kunnen misschien ook aangesloten worden op http://gastonhydrauliek.nl/laadtechniek/laadkleppen/tweedehands-laadkleppen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je zo'n blok wel op een palletje hebt staan? Dan gaat het het handigst als je een wagen met een laadklep hebt, zodat je 1 of 2 stuks ineens op z'n plek kunt zetten. Een aanhanger heeft ook maar een beperkt laadvermogen omdat dat ook afhangt van het vermogen van de wagen die hem trekt. En dan ook nog van het type kenteken want een wagen met een grijs kenteken met hetzelfde vermogen als dezelfde wagen met een normaal kenteken, mag zomaar gratis en voor niets bijna 50% meer trekken. Daar is ambtelijk over nagedacht. ;)

Link naar reactie
  • 0

Beste Alex,

 

Waarom een dubbele rem, voor zover ik weet hoeft dat alleen bij takelen bij mensen. Tenminste wel in onze branche.

Alleen zijn dit wel handtakels, als ik dan geld uitgeef wil ik wel iets met een motor.

 

Met de palletwagen gaat icm met een lier die op de aanhanger zit. (nog steeds handwerk)

500kg is inderdaad een hoop om op handkracht naar boven te duwen.

 

Wij doen max 250kg (podiumkar)

 

Een laadklep op een bus of aanhanger is echt zonde van je laadvermogen.

 

@PJ: ik snap die van het grijze kenteken niet echt.

Mijn bus mag 3500kg trekken en een kopdruk van 125kg op de trekhaak. Als ik het grijze kenteken eraf haal wordt dat toch niet ineens de helft?

 

De betonblokken staan niet op een pallet, beetje jammer als het regent of sneeuws, hoewel de plastic variant dan wel weer handig is.

De blokken zijn als deze:

418-1.jpg

Dus je knalt je pompwagen er zo onder.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jasper,

 

Heb je naar de mogelijkheid gekeken om een stapelaar pompwagen te gebruiken? Die kost rond de 1200 euro.

Dan hoef je de blokken niet via een rijplaat, tegen de zwaartekracht in met alle risico's van dien, met een paar man de aanhangwagen in te duwen.

 

Met vr. gr.

 

Ron

Link naar reactie
  • 0

Kijk ook eens naar een dieplader. Hier worden meestal minigravers op vervoerd en worden dus ook (in mindere mate) met piekbelastingen belast. Meestal zit hier ook een lange oprijklep op waardoor je misschien wel weg komt met een palletwagen.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

@PJ, wel de aanhanger lie wat laten maken.

 

@ ron, we hebben een stapelaar. Een electische, want met de hand is echt zonde van de tijd. Alleen daardoor is hij wel te zwaar om mee te nemen naar de locatie.

 

@Baste ik ga daar eens op zoeken.

 

Tom kwam ook nog met een oplossing. Dit zijn aanhangers die behoorlijk ver kunnen zakken zodat je bijna gelijkvloers kan laden.

Link naar reactie
  • 0

Wij vervoeren regelmatig biomassa-ketels van 400-500 kg. Die verplaatsen we met een omgebouwde paardentrailer. Deze paardentrailer hebben we voorzien van:

- verlengdeel voor de oploopklep waardoor de hellingshoek heel klein is en je met 2 man redelijk makkelijk een object van 400 kg omhoog geduwd krijgt.

- een electrische lier om de palletwagen omhoog te trekken als je alleen bent

 

Paardentrailers kun je tegenwoordig voor relatief weinig geld tweedehands in alle maten en laadvermogens krijgen. Een ander voordeel van een paardentrailer is dat deze gesloten is en relatief hoog is - en een flink reclameoppervlak heeft.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

https://www.google.com/search?q=aanhanger+kraan

 

Volgens mij is dat 'de' oplossing. Gewoon een 'autolaadkraan' op je aanhanger en je bent klaar. Dingen heb je al vanaf 200 euro met 900kg laadvermogen. Of fancy met hulpmotor.

 

Overigens bedenk wel goed wat arbo-technisch nog mag/kan.

Een pompwagen een vaste helling opduwen is iets anders dan op een stel rijplaten. Hebben je medewerkers dan geen schoenen met kunststof neuzen nodig? Daarnaast is er een verschil tussen 'een keertje' lopen kloten en elke keer 10 blokken erop/eraf.

 

In jouw vak ken je het verschil ook, er zal best een keer iemand uit een hoogwerker stappen omdat er iets blijft haken, maar als baas kun je het niet toestaan dat er mensen op trussen staan zonder valbescherming (op hoogte ;D)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt dat je iets zoekt wat niet bestaat.

Een hijs/ hef installatie die niks weegt.

 

Tillen duwen trekken takelen over een ramp lijkt mij echt een no go.

Nog afgezien dat je ze nooit alle 16 mee kan nemen met een BE combi.

 

Oplossingen:

-Stapelbare of koppelbare kleinere blokken

-stapelaar

-een fatsoenlijke c auto met klep (en ramp)

-ibc's gevuld met water

 

Succes

 

Toevoeging;

Wellicht ook een idee om eens na te denken over je karren van 250 kg.

Als jou medewerker zo'n kar op zijn been krijgt zijn de gevolgen niet te overzien.

Link naar reactie
  • 0

Hahaha, met alleen kunststof neuzen mogen ze weer naar huis. Eisen zijn bij ons een stuk hoger. Ze dienen aan het S3 certificaat te voldoen en aan EN ISO 20345:2011. Wta neerkomt op een verharde zool, kunststof neus (wij gebruiken stalen neuzen) en antislipzool.

Nu koop ik de schoenen voor ze, dus dat zit wel goed

 

Uit een hoogwerker stappen op hoogte, zonder veiligheidsgordel is ook meteen exit. Sorry dit soort risico's wil ik niet lopen. Bovendien geef ik niet voor niets elk jaar een berg geld uit aan de gordels en klimlijnen.

 

Maar 500 kg duwen ze niet omhoog hoor, dat lukt mij ook niet.

Dit gaat icm met een lier die op de aanhanger zou moeten komen.

Het probleem zit in het feit dat een pompwagen de hoek niet kan maken.

 

De kranen die je aangeeft had ik ook gevonden, maar zullen niet werken als je de arm ook moet kunnen uitschuiven. De belastbaarheid gaat dan ineens een heel stuk omlaag.

Zelfs de zwaarste kranen kunnen bijna niet tillen op een maximale armlengte, wat gezien e constructie natuurlijk heel logisch is:

1,5 ton

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt dat je iets zoekt wat niet bestaat.

Een hijs/ hef installatie die niks weegt.

 

Tillen duwen trekken takelen over een ramp lijkt mij echt een no go.

Nog afgezien dat je ze nooit alle 16 mee kan nemen met een BE combi.

16 blokken meenemen is ook niet de bedoeling, er gaan er max 4 per podium. Het aantal was meer om aan te geven dat een aanpassing aan de blokken wel 16 keer gedaan moet gaan worden.

Het idee dat Tom gaf met een knielaanhanger lijkt me op dit moment de beste oplossing.

zoiets als dit dus:

IMG_9795.jpg

 

Oplossingen:

-Stapelbare of koppelbare kleinere blokken

Helaas niet toegestaan , belast dient uit 1 geheel te bestaan. Oplossing zou kunnen zijn om het dan in een bak te plaatsen, maar dan wordt de arbeid veel te groot.

-stapelaar

Past helaas niet op de aanhanger, zelfde probleem als de pompwagen. Zijn bovendien erg zwaar. Wat weer teveel van het laadvermogen kost.

-een fatsoenlijke c auto met klep (en ramp)

Zo doen we het nu, alleen mag je op steeds meer plekken niet met een c wagen komen. Alternatief zijn de b-e combinaties, maar die moeten we dan steeds huren.

-ibc's gevuld met water

Zeker een goede oplossing, probleem is echter de water voorziening. 2m3 water haal je niet zomaar uit de kraan.

Deze oplossing wordt nu wel veel gebruikt, vooral als er een sloot in de buurt is, werkt dit prima.

 

 

Wellicht ook een idee om eens na te denken over je karren van 250 kg.

Als jou medewerker zo'n kar op zijn been krijgt zijn de gevolgen niet te overzien.

Dit risico valt heel erg mee. Vooral het laden in de bus is prima te doen. De nieuwe bussen hebben een relatief lage laadvloer, waardoor je zonder moeite de kar zo naar binnen rijdt.

Kwestie van een goede rijplaat en goede wielen. Het scheelt ook dat een wagen gewoon op normale hoogte verreden kan worden.

De karren zijn speciaal gemaakt om te kunnen voldoen aan de arbonormen. Zo kan een podium gebouwd worden door 1 persoon, terwijl een podiumdeel toch 35kg weegt. De medewerker hoeft het podiumdeel nu nooit op te tillen.

224920_203471313026191_7575742_n.jpg

Link naar reactie
  • 1

Uit een hoogwerker stappen op hoogte, zonder veiligheidsgordel is ook meteen exit. Sorry dit soort risico's wil ik niet lopen. Bovendien geef ik niet voor niets elk jaar een berg geld uit aan de gordels en klimlijnen.

Top, dus een fatsoenlijke oplossing :)

 

De kranen die je aangeeft had ik ook gevonden, maar zullen niet werken als je de arm ook moet kunnen uitschuiven. De belastbaarheid gaat dan ineens een heel stuk omlaag.

Zelfs de zwaarste kranen kunnen bijna niet tillen op een maximale armlengte, wat gezien e constructie natuurlijk heel logisch is:

1,5 ton

Ik geef nog niet op ;)

 

http://www.ttnederveen.nl/autolaadkranen_fotos

Hier kom ik de nodige oplossingen tegen, leveren blijkbaar veel AMCO Veba, en daar hebben ze dingen die wel zwaar genoeg zijn:

http://www.amcoveba.it/amco/jsp/homepage.do?command=DettaglioMod&modello=mod_601T

http://www.amcoveba.it/amco/jsp/homepage.do?command=DettaglioMod&modello=mod_103

 

Qua prijs & complexiteit denk ik dat het weinig uitmaakt of je gaat voor een hydralische kraan of een 'kniel'aanhanger.

Kan me voorstellen dat je ze sneller met een pelletwagen erin rolt, zeker als je niet alleen bent.

Aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat op een grasveld je met een kraan veel eerder klaar bent en dat die ook voor andere dingen is te gebruiken...

 

Edit, eentje extra:

http://www.hyva.com/Hyva/UserFilesStore/Image/Hyva%20Nederland/FOLDERS/HMF/250T%20NL.pdf

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heeft het met stabiliteit te maken. Maar ik weet niet precies waarom. Het is een duitse norm. Nederlandse normen ontbreken nog. In de norm staat duidelijk om schreven dat de balast uit 1 geheel moet bestaan. ICB's e.d. zijn een uitzondering, zolang het ze aan een bepaalde norm voldoen en de dop zo afsluitbaar is dat er geen water uit kan.

 

Ik had eerder een systeem bedacht waarbij me bakstenen in een stalen bak deed, was wel veel meer werk en leek mijn een goed oplossing. Maar tijdens een klus reed iemand met zijn vrachtwagen tegen de bakaan, waardoor de bak omviel en er bakstenen uitvielen. Gelukkig alleen blikschade, maar voor mij wel een signaal dat dit niet werkte.

Wellicht zou het wel werken als ik de stenen met een draadeinde aan elkaar zou maken. Maar het wordt wel heel arbeidsintensief.

 

In Den Haag mag op veel plekken niet komen met een C wagen. Vanwege de asdruk. Een B-E valt buiten de regels. Ik denk vooral omdat het hele B-E verhaal een beetje buiten de denknorm van de regelgevers valt.

Denk maar eens aan het feit dat iemand die voor 1980 zijn rijbewijs heeft gehaald gewoon met een combi van 7 ton door een woonwijk mag crossen.

En als de combi laag genoeg is ook gewoon mag parkeren op een woonerf.

 

Deze wagens zijn er veel verschillende uitvoeringen, die van ons zijn net iets steviger gemaakt, gegalvaniseerd, voorzien van volrubbere geremde wielen en speciale gaten voor het inhaken van de spanbanden.

Nadeel is dat ze heel geliefd zijn en ze regelmatig door concurenten per ongeluk worden meegenomen.

Gelukkig heeft elke wagen een uniek logo.

 

Een Stagedex is 34 kg x 6 = 204kg en de wagen zelf is 35 kg totaal 240 kg (+ standaard 10kg marge om overbelasting tegen te gaan)

Link naar reactie
  • 0

@JVerhallen, als de aanhanger niets gaat worden, zla het inderdaad zo'n wagen worden. Met als grote nadeel dat hij voor ons verder niet echt bruikbaar is.

Ik had het nog steeds over aanhangers ;)

http://www.deboer-aanhangwagen.nl/producten/verkoop/897-hulco-medax-3550-met-laadkraan-kraan.html

 

Maar misschien een idee om nog iets meer 'specs' neer te zetten:

Hoeveel wil je er op kwijt kunnen?

Waar moet het ding allemaal gebruikt kunnen worden?

 

Zou een motortakel een optie zijn om de blokken omhoog te krijgen op de aanhanger?

Link naar reactie
  • 0

Het voorbeeld gaat wel een beetje boven mijn budget.

 

Ik wil max 4 blokken per keer kunnen vervoeren.

 

In principe gebruiken we het alleen op een verharde grond.

Het podium mag ook niet recht op het gras worden geplaatst.

Het podium zal bij elke sprong een stukje verder het gras in zakken ;-)

 

Een motortakel zou ook een oplossing kunnen zijn, maar dan zou ik een pompwagen van 50-cm lang moeten hebben.

De kortste die ik kon vinden is tot nu toe 85cm.

Link naar reactie
  • 0

 

 

In Den Haag mag op veel plekken niet komen met een C wagen. Vanwege de asdruk. Een B-E valt buiten de regels. Ik denk vooral omdat het hele B-E verhaal een beetje buiten de denknorm van de regelgevers valt.

Denk maar eens aan het feit dat iemand die voor 1980 zijn rijbewijs heeft gehaald gewoon met een combi van 7 ton door een woonwijk mag crossen.

En als de combi laag genoeg is ook gewoon mag parkeren op een woonerf

 

Een beetje off topic,

Maar hier gaat iets verkeerd, bij een (as)lastbeperking word geen onderscheid gemaakt in categorie.

Je mag vrijwel overal komen met een C.

Of dat verstandig is is een ander verhaal, dat geld ook voor BE.

 

Wij komen op zelfde adressen als jij gewoon met 50 ton.

Link naar reactie
  • 0

Sorry maar op het Spuiplein (vanwege de fonteinen), Koekamp, Hofplaats, Plaats, Oranjeplein, Scheepersstraat etc.

Zijn echt verboden voor vrachtwagens en niet voor B-E combinaties.

 

De asdruk wordt als reden gegeven, maar de APV's bepalen dat er geen vrachtwagens mogen komen.

Geen verkeersborden oid.

Maar aan de andere kant, volgens mij hebben jullie ook weinig tot niets te zoeken op dit soort locaties (of ik moet me echt vergissen). Dit zijn evenemententerreinen. Zonder adressen en huisnummers.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.