• 0

Eigen koerierdienst?

Hallo,

 

Graag wil ik jullie opinie/inzicht/kennis omtrent koerierdiensten. Zelf moet ik voor mijn huidige job af en toe een pak ophalen of wegbrengen en vind dit best leuk. Meer zelfs ik heb bij verschillende koerierbedrijven gesolliciteerd omdat ik het graag wil doen. Helaas krijg ik in de meeste gevallen geen gehoor of maak ik gewoon geen kans.

 

Vandaar ben ik op het idee gekomen zelf een eigen koerierdienst op te starten, althans overweeg ik dit. Het jammere is dat er al een hele hoop koerierdiensten zijn en de grotere spelers doen dit al voor een laag bedrag. Ik zie niet goed in hoe ik ermee kan concureren of waar ik een meerwaarde kan brengen ?

 

Heeft iemand goeie tips of ideëen voor mij zodat ik mijn droomjob kan uitoefenen ? Het is mij zeker niet om het geld te doen, ik wil gewoon graag pakjes rondbrengen om mijn brood te verdienen en als ik hiermee mijn eigen baas kan zijn is dat mooi meegenomen.

 

Mvg.

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil je niet uit de droom helpen, maar af en toe een pakketje wegbrengen is wat anders dan 'koerieren'.

Je hebt dan te maken met een strak schema, daar is niks lekker romantisch rondtuffen bij. Althans, dat is mijn ervaring.

Dus voordat je je in allerlei avonturen stort, zou ik toch eens een tijdje in loondienst meedraaien.

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik wil je niet uit de droom helpen, maar af en toe een pakketje wegbrengen is wat anders dan 'koerieren'.

Je hebt dan te maken met een strak schema, daar is niks lekker romantisch rondtuffen bij. Althans, dat is mijn ervaring.

Dus voordat je je in allerlei avonturen stort, zou ik toch eens een tijdje in loondienst meedraaien.

 

 

Is dat niet bij elke job zo ?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard, maar dan heb je meestal wel een idee wat de job inhoudt. En misschien weet je dat ook, dan heb ik niks gezegd. Maar ik kreeg uit je verhaal het idee dat je het wel fijn vond om af en toe eens rond te kunnen karren tijdens je job. Dat is heel begrijpelijk, want het rondbrengen van zo'n pakje is waarschijnlijk een welkome onderbreking van je dagelijkse bezigheid. Maar als je iedere dag pakjes moet rondbrengen, de hele dag, je haast geen tijd hebt om een boterhammetje te eten en de dag erna die pakketjes er weer liggen, dan is het ineens een heel stuk minder relaxed. Dan zou het toch zonde zijn als je daar achter komt terwijl je je net in de schulden hebt gestoken.

Misschien dat je eens een paar weekjes met iemand mee kunt rijden om te kijken of het je bevalt?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling: zie deze post in het Voorstel-draadje:

beste HL'ers,

 

Bij deze wil ik mezelf ook even voorstellen. Mijn naam is Ernst-Jan van Eck, 32 jaar en sinds 11 jaar werkzaam bij een koeriersdienst. Sinds een tijdje speelt het plan om zelf een aandeel in de zaak te nemen. (...)

 

Groeten,

 

Ernst-Jan van Eck

 

Misschien kun je eens contact opnemen met Ernst-Jan

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik een lastige markt om tussen te komen. Voor grote volumes hoef je het zonder enorme investering niet eens te proberen.

 

Voor het duurdere segment is het wellicht wel interessant, zeg maar de klant die een pakje als de wiedeweerga NU van amsterdam naar maastricht moet hebben, en flink betaalt om dat klusje binnen 3 uur te klaren. Dat zou je op zich prima kunnen proberen, maar bedenk wel dat het 1 groot nadeel heeft: 2 klanten tegelijk. Als jij ergens halverwege maastricht bent en er komt een soortgelijk spoedaanvraag binnen kun je die niet verwerken tenzij je een 2e chauffeur en voertuig achter de hand hebt... en dit is dan weer geen segment waarin je 'nee' kunt verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Anoniem,

 

Koerieren is inderdaad leuk. Ik ben het destijds tijdelijk gaan doen omdat het stagebedrijf waar ik daarvoor juist was aangenomen failliet ging. Ik kwam terecht in een jong, gezellig en klein bedrijf waar ik ben blijven hangen. In de jaren die volgden kon ik een beetje meegroeien en ben ik via vrachtwagenchauffeur uiteindelijk planner geworden.

 

Het autorijden vind ik nog steeds leuk. Bedenk je wel dat af en toe een ritje iets compleet anders is als hele dagen in de auto zitten. Er vanuit gaande dat je met koerier worden niet bedoeld dat je voor PostNL, UPS, TNT of wat dan ook wil gaan rijden maar echt "spoedjes" en meer service leverende opdrachten wil gaan doen moet je je bijvoorbeeld wel afvragen of je als je vanuit Maastricht nog niet terug bent in Amsterdam gebeld wordt of je een ander ritje wil gaan doen, weer van 450 km.?

Natuurijk, het is goed voor de omzet maar je moet het kunnen.

 

Je zou kunnen besluiten je alleen te richten om als charter te kunnen gaan rijden voor andere koeriers. Je kilometerprijs is in dat geval over het algemeen wat lager maar je kunt wel nee verkopen. Want de volgende keer bellen ze je toch wel weer.

Besluit je om "eigen" klanten te zoeken dan zit nee verkopen er over het algemeen niet in want dan gaan ze op zoek naar een ander. Het gevaar dat ze die de volgende keer weer bellen is te groot.

Tegen de tijd dat je zover bent sta je allang in contact met andere koeriers. Die knappen de klus graag voor je op mits ze tijd hebben en met een beetje geluk hou jij er ook wat aan over.

 

De concurrentie echter is redelijk groot. En de prijzen zijn over het algemeen laag. Bij de ZZP'ers tenminste. Ze zijn redelijk goed verzameld dus ik zie ze vaak klagen (besloten FB-groepen). Ik zou me 3 keer bedenken, en dat heb ik dus ook gedaan. Ik zie op dit moment geen bestaansrecht voor kleine koeriersbedrijven die zendingen t/m 499kg aan lading mogen transporteren (inclusief het gewicht van 1 persoon en een halve tank brandstof). Mag je auto op kenteken meer laden dan is een NIWO vergunning nodig.

 

De grotere koeriersdiensten met een grotere diversiteit aan voertuigen doen het beter over het algemeen. Ze hebben oplossing voor allerhande transporten en dat vind een klant fijn. Die wil alle voorkomende transporten het liefst bij 1 partij neerleggen. De tarieven liggen in dat geval over het algemeen aanzienlijk hoger.

 

Zomaar wat dingen om rekening te houden.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Alle berichtgeving gevolgd , ik ben al zelfstandig koerier sinds 1980 , ik gun iedereen zijn droom te volgen en uit te voeren.

De zzp koerier heeft het zwaar te verduren , veel bedrijven , brengen hun zending door eigen personeel weg, een koerier inhuren bv van Amsterdam naar Maastricht kost gemiddeld E 0,50 cent pkm . dus dik E 250,00 excl. btw.

Eigen mensen laten rijden is voor die rit goedkoper , want is toch al betaald .

 

Veel zendingen die haast hebben , gaan Overnight in NL zijn Overnight koeriers zoals ondergetekende, je levert het pakket voor een vast tijdstip af, en dat scheelt voor de verzender heel veel geld.

Er werd gezegd, sluit je aan bij Post.nl , je rijdt in een vast postcode gebied, zo,n 100 t/m 130 adressen weg . Het inkomen van een pakket is zo weinig, ik zie dit als verkapt loon .

 

Ik zei de gek, heb het nu best moeilijk als koerier , er zijn collega,s bij die zelfs onder de kostprijs rijden, en velen zijn al binnen enkele maanden failliet .

De opdrachtgever heeft zo weer een andere koerier gevonden , die koeriers maken de markt kapot.

 

Op Uship worden opdrachten geplaatst door particulieren, die kopen iets op marktplaats of op Veilingsites, die betalen geen koerier, maar hun stoel of tafel , moet soms lager dan een pakket prijs van A naar B gebracht worden.

En op Uship moet je bieden voor de opdracht , en maar hopen , dat je wordt ge accepteerd .

Ik kan dat weten ,ik heb daar aan meegedaan, ik bedoel bieden , maar ik rij geen meubel weg voor E 35,00 ..

 

Naast mijn weinig koerierswerk , haal ik wel ritjes van Marktplaats , daar moet je ook een bod plaatsen, maar ik geef altijd aan ophalen en afleveren binnen 5 of 7 dagen , dan kan ik combinaties maken.

 

Ik heb een account op Twitter , daar zitten met met dan 400 koeriers op een besloten koeriers site , we plaatsen en bericht een bericht , waar we beschikbaar zijn, en kunnen zendingen op route ophalen en afleveren .

Hier las ik ook, als je als zelfstandig koerier een zending vervoert , dan kun je geen Nee zeggen, dat hoeft allang niet meer, gewoon de rit aannemen en als #vrachtaanbod op Twitter zetten, voor enkele reis wordt de zending geregeld.

Klant tevreden , koerier krijgt volledig de rit betaald, de meeneem koerier krijgt ook een deel .

 

Ik kan bijna een boek schrijven , heel veel koeriers zien komen en gaan , de spoeling is nu erg dun.

Vriendelijke groeten,

 

Sietse Aardema

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.