• 0

Huur van privépersoon, hoe met BTW?

Ik heb onlangs een flexkantoor gehuurd van een organisatie die op mij over kwam als een bedrijf. Bedrijfsnaam, nette website en de praktische zaken uitbesteed aan een 'office support' bedrijfje aan de overkant van de straat. Op de factuur staat vervolgens de BTW gespecificeerd en een BTW nummer. Ik mis alleen het KvK-nummer en bij navraag werd verteld dat de ruimtes privé verhuurd worden en er geen KvK inschrijving is. Wat ik me afvraag, mag deze privé persoon dan wel BTW factureren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb onlangs een flexkantoor gehuurd van een organisatie die op mij over kwam als een bedrijf. Bedrijfsnaam, nette website en de praktische zaken uitbesteed aan een 'office support' bedrijfje aan de overkant van de straat. Op de factuur staat vervolgens de BTW gespecificeerd en een BTW nummer. Ik mis alleen het KvK-nummer en bij navraag werd verteld dat de ruimtes privé verhuurd worden en er geen KvK inschrijving is. Wat ik me afvraag, mag deze privé persoon dan wel BTW factureren?

 

Als deze persoon een BTW-nummer heeft mag/moet er met BTW gefactureerd worden. Of deze persoon ingeschreven staat in de Kamer van Koophandel is daarbij absoluut niet relevant.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als deze persoon een BTW-nummer heeft mag/moet er met BTW gefactureerd worden. Of deze persoon ingeschreven staat in de Kamer van Koophandel is daarbij absoluut niet relevant.

 

Eh. Verhuur kantoorruimte in of ex btw hangt toch ook af van de activiteiten van de huurder?. Ik heb - omdat niet minstens 90% van mijn prestaties BTW belast was, nooit met BTW kunnen huren, en moest in plaats daarvan een toeslag van 23% betalen omdat de verhuurder de BTW op zijn ruimte daardoor niet kon verrekenen

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

@Norbert: Yup, verhuur van onroerende zaken is in principe vrijgesteld van BTW, tenzij daar onder voorwaarden voor geopteerd wordt. Maar dat was volgens mij niet de vraag van Jazzy. Die had ik geïnterpreteerd als: kan iemand ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting zijn zonder ingeschreven te staan bij de KvK?

Het antwoord luidt natuurlijk bevestigend, dat kan zeker. Als iemand een geldig OB-nummer heeft dan moet er voor het leveren van goederen en diensten gefactureerd worden met BTW en dan mag er gefactureerd worden met BTW bij verhuur van onroerende zaken als aan de voorwaarden wordt voldaan.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.