• 0

Loonheffingen nulurencontract

Hallo,

Klein bedrijfje heeft een medewerker in dienst met een nul-urencontract. Deze medewerker werkt dus de ene maand misschien wel 30 uren en de andere maand maar 8. Hoe kan ik de loonbelasting berekenen? De belastingdienst heeft wel een hele handige tool op de site staan waar je alle gegevens in kan vullen maar als bijvoorbeeld de medewerker in een maand maar 8 uur werkt en het loontijdvak 4 weken aangeef dan komt het bedrag onder het minimumloon te liggen waardoor er de loonbelasting nul is. Dit lijkt me toch niet juist !!?? Mocht dit te complex worden dan ga ik het uit handen geven maar het leek mij de moeite waard om het zelf te proberen.

Groeten,

Een hoopvolle ondernemer ::)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Loonheffingen en alles wat daarmee samenhangt is nu eenmaal heel ingewikkeld ;)

De belastingdienst heeft wel een hele handige tool op de site staan waar je alle gegevens in kan vullen maar als bijvoorbeeld de medewerker in een maand maar 8 uur werkt en het loontijdvak 4 weken aangeef dan komt het bedrag onder het minimumloon te liggen waardoor er de loonbelasting nul is.

Het minimumloon is terug te rekenen tot een minimumuurloon. Dit is afhankelijk van het aantal uren dat de gemiddelde werkweek in jouw bedrijf duurt - vaak is dat bij CAO geregeld. Door tenminste het minimumuurloon uit te keren kan het loon nooit onder het minimumloon duiken. Bovendien zijn minimumlonen altijd bruto, niemand (met uitzondering van de werknemer) maakt zich druk om netto lonen.

Dat de loonheffing nihil is komt omdat er rekening gehouden is met de loonheffingskortingen. Als dit voor de werknemer de enige bron van inkomsten is dan kan daarvoor gekozen worden. De loonheffingskorting is een soort belastingkorting op de loonheffingen. En als je weinig verdient moet je weinig loonbelasting betalen en dan kan het te betalen bedrag door het toepassen van de loonheffingenkorting inderdaad op € 0,00 uitkomen.

Dit lijkt me toch niet juist !!??

Het kan dus heel goed wel juist zijn wat er uit de rekenhulp komt rollen. Alleen als je niet het hele loonbelastingplaatje in beeld hebt lijkt het allemaal zo onlogisch als het maar zijn kan.

Mocht dit te complex worden dan ga ik het uit handen geven maar het leek mij de moeite waard om het zelf te proberen.

Voor wat het uitbesteden van de loonadministratie kost zou ik er zelf geen moeite in steken als ik jou was. Daar is het veel te complex voor en levert zelf doen te weinig op. Bovendien is een fout zo gemaakt en zie het dan maar weer recht te trekken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar