• 0

Risico's holding structuur en onderliggende BV's

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over aansprakelijkheid een holdingstructuur, naar de onderliggende BV's. (of eigenlijk vice versa)

Het probleem is als volgt. Ik ben gevraagd om een BV te starten. Er zal daar onder een tussenholding worden opgericht, om het risico te beperken (althans, dat is het idee) Deze tussenholding is 50% eigendom van mij, en 50% eigendom van een partner.

Onder deze tussenholding, komen de werkmaatschappijen te liggen waar de daadwerkelijke activiteiten worden uitgevoerd. Ik heb een plaatje toegevoegd om dit wat duidelijker te illustreren.

Nu zal ik zelf geen bestuurder zijn van "mijn" bv. Dit zal worden gedaan door een familielid.

De bedoeling is dat mijn familielid (vader) het bedrijf gaat runnen, en op termijn 100% eigenaar zal worden van "mijn" BV.

Ik maak me een beetje zorgen dat als er problemen ontstaan in de onderliggende bedrijven, dat ik ik de problemen kan komen, ookal ben ik geen bestuurder. Volgens de betrokken accountant loop ik geen enkel risico.

Ik heb geprobeerd dit zelf uit te zoeken, maar zonder succes. Hoe kijken jullie tegen deze bedrijfsconstructie aan? Of hebben jullie misschien tips waar ik meer, specifiekere informatie kan vinden?

Organogram_voorstel.thumb.JPG.d8d09b1eea5647d3b0dce73296ac314b.JPG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De bevoegdheid als aandeelhouder is heel beperkt. De leiding van het bedrijf ligt bij de bestuurder en die loopt dus meer risisco.

De aandeelhouder kan de bestuurder aanstellen en ontslaan en een aantal zaken die direct met de aandelen zelf te maken hebben. Soms zijn er zaken in de statuten afgesproken zoals toestemmingsvereisten.

Dat houdt in dat de risico's (voor het MKB) beperkt blijven tot:

Terugbetalen van dividend dat op grond van de uitkeringstest niet uitgekeerd had mogen worden.

Bestuurdersaansprakelijkheid in geval de aandeelhouder als feitelijk bestuurder is opgetreden.

Verder zou ik mij geen zorgen maken.

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar