• 0

Fout in aangifteprogramma

Goedenavond,

 

De afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het verzorgen van fiscale aangiften voor buitenlandse belastingplichtigen, in totaal heb ik er zo'n 25 gedaan.

 

Vanmorgen kreeg ik een e-mail van mijn softwareleverancier, ik zal zo netjes zijn de naam niet te noemen, dat in de software een fout zit voor wat betreft de berekening van het premie-inkomen bij personen die gedeeltelijk werkzaam zijn gedurende het jaar en niet meer verdienden dan het maximum premie-inkomen. Dit betekent voor mij dat van 80% van de aangiften de teruggave een stuk lager zal uitvallen.

 

Ik was hier vanmorgen witheet over, een fout kan er altijd in zitten maar zo'n grove fout en die ook pas op 11 maart melden is echt "not done" in mijn ogen. Dit kost mij een extra dag werk, daarnaast moet ik het probleem met mijn klant oplossen. Leg dit maar eens uit aan een Engelsman bijvoorbeeld, dit zou mij ook zomaar klanten kunnen kosten.

 

Loop ik te hard van stapel? Ben ik terecht boos? Wat zijn mijn rechten en heeft een van jullie hier ervaring mee?

 

Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt!

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit betekent voor mij dat van 80% van de aangiften de teruggave een stuk lager zal uitvallen.

 

Maar wel dat de aangifte nu conform de wet- en regelgeving is samengesteld.

 

Ik was hier vanmorgen witheet over, een fout kan er altijd in zitten maar zo'n grove fout en die ook pas op 11 maart melden is echt "not done" in mijn ogen.

 

Als de fout na 1 april gemeld zou zijn, dan was het echt een probleem. Nu is alles nog netjes recht te trekken. Ik neem aan dat je de aangiften onder voorbehoud aan jouw klanten hebt verstrekt?

 

Dit kost mij een extra dag werk,

 

Als er bij kij iets verandet in de software dan installeer ik de update en laat ik de software e.e.a. opnieuw uitrekenen. Kost een uurtje werk, hooguit. Waarom moet het bij jou zo intensief zijn?

 

daarnaast moet ik het probleem met mijn klant oplossen. Leg dit maar eens uit aan een Engelsman bijvoorbeeld, dit zou mij ook zomaar klanten kunnen kosten.

 

De engelsman zal ook waarde hechten aan een correcte aangifte. Bovendien hoop ik toch echt dat e.e.a. onder voorbehoud van wijzigingen of correcties verstrekt is aan de klanten. Houd je vooral voor ogen dat dit niet jouw fout is en communiceer dat ook naar jouw klanten. Typisch geval overmacht.

 

Loop ik te hard van stapel? Ben ik terecht boos? Wat zijn mijn rechten en heeft een van jullie hier ervaring mee?

 

Wellicht loop je een beetje hard van stapel. En met betrekking tot jouw rechten, als je niet in staat zou zijn om voor 1 april een correcte aangifte te doen heb je een punt, nu wordt de fout jersteld waardoor je een correcte aangifte kunt indienen. Dat jouw klanten op basis van verkeerde gegevens teveel geld terug zouden krijgen lijkt mij niet iets om te kunnen verhalen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Dennis!

 

Het kost me een dag extra werk omdat ik al deze klanten moet voorzien van een nieuwe berekening en ze een mail moet sturen hierover. Een kwartiertje per klant ben je dan al snel bezig.

 

Even slikken en weer doorgaan dus.

 

Thanks

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Brood,

 

Dat heb ik ook zeker gedaan. Wellicht weet je dat er 3 methodes zijn, of liever gezegd waren, om de hoogte van het premie-inkomen te bepalen. Sinds 2013 zijn er nog maar twee methodes toegestaan terwijl de software nog altijd met 3 methodes rekende en daaruit de meest gunstige eruit filterde. Het gekke was wel dat er in de handleiding van de software stond beschreven dat bezwaar gemaakt kan worden indien de belastingdienst tot een hogere premie-inkomen kwam bij het opleggen van de voorlopige aanslag.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, het is ook mijn favoriete software-leverancier, o.a. vanwege de geen-fratsen-aanpak en dat ik het prettig vindt dat je kosten meegroeien met het aantal aangiftes dat je doet.

 

Ik zat ook wel even op het achterhoofd te krabbelen. Gelukkig nog geen buitenlands belastingplichtigen gehad, maar hier scoren ze geen karmapunten mee.

Voor een club die zichzelf op de borst slaat met 'heel snel het aangifteprogramma beschikbaar' en 'onze software maakt geen fouten', doen ze het niet zo lekker. Ik hoop dat ze gewoon even een minder jaar hebben. Als dit hun standaard is, ga ik verder kijken.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel,

 

Dan heb je geluk dat je nog geen aangiften hebt verzonden voor buitenlandse belastingplichtigen. Gelijk een leer voor volgend jaar, voor half maart doe ik geen aangiften meer. Heb vandaag nog contact gehad met een andere leverancier, een stuk duurder maar goedkoop is uiteindelijk duurkoop blijkt maar weer.

 

Bedankt voor je reactie.

www.ovis-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.