• 0

Starten als ZZp-er na je 65e

Ik ben (net) 65 geworden en kan mogelijk nog voor een of meerdere dagen per week bij een zorgorganisatie aan het werk. Ik moet een afweging maken om me als zzp er aan te bieden of via een uitzendbureau. Hoe groot is de kans dat de belastingdienst een var accepteert?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik vermoed dat je wil weten hoe groot de kans is dat de Belastingdienst een VAR-WUO afgeeft.

Er zijn verschillende soorten VAR's, de Belastingdienst zal er altijd een afgeven, maar misschien niet degeen waar je op zat te wachten.

Ik denk niet dat je leeftijd een relevant criterium zal zijn bij het beoordelen van je VAR-aanvraag. Wel de verwachte klantenkring (één zorgorganisatie zei je?), de vermeende gezagsverhouding, de verwachte omzet, urenbesteding, het verwachte ondernemersrisico, et cetera.

Ik geloof dat de Belastingdienst de laatste tijd wat kritisch is over mensen die in de zorg als zzp'er werkzaam zijn, dat zal ook een rol spelen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om 1 organisatie, maar als ik nog voor een of meerdere dagen een andere opdracht zou kunnen krijgen zou ik dat ook aannemen. Zou de Belastingdienst dat aannemelijk vinden, juist ivm met mijn leeftijd? Het gaat overigens niet om een een uitvoerende taak in de zorg, vooreerst is het projectmatig, mogelijk op termijn voor langere periode en meerdere dagen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou het niet aannemelijk zijn dat je er nog opdrachten bij gaat nemen?

Ik had de indruk dat leeftijdsdiscriminatie iets was wat vooral voorbehouden was aan werkgevers en de VAR-mensen bij de Belastingdienst daar nog niet aan deden.

Maar goed, waarom zou je je niet via het uitzendbureau laten verlonen, is dat veel nadeliger?

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Het uitzendbureau zal toch een fee berekenen, dat ten koste gaat van het uurtarief , dat ikzelf zal ontvangen, hoewel dat ws ook wel weer onderhandelbaar is. En of de belastingdienst niet heel strikt het criterium van meerdere werkgevers hanteert, daarover lees ik ook verschillende meningen.

Link naar reactie
  • 0

Ja, die mensen moeten ook eten, 't is schandalig maar waar. Ik ben niet zo thuis in de voor- en nadelen van werken via een uitzendbureau, maar ik vermoed dat er aan secundaire arbeidsvoorwaarden (vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte, pensioen.. oh nee, laat maar ;-) wel wat extra's in zit, en je hoeft dan zelf geen administratie bij te houden. Zouden een hoop mensen die deze dagen op HL langskomen een klein dorp voor uitmoorden :P

Voor de beoordeling van 'ondernemerschap' is het aantal opdrachtgevers slechts één criterium. Als je - dwarsstraat - jezelf verhuurt als bouwbegeleider bij de bouw van nieuwe vliegvelden, is elke drie jaar een nieuwe opdrachtgever best aannemelijk. Het is dus afhankelijk van de aard van je werkzaamheden.

Waar ze bij de Belastingdienst vermoedelijk nogal van schrokken, was het aantal VAR-WUO's in de zorg dat maar één opdrachtgever had, geen enkele zelfstandigheid t.o.v. deze opdrachtgever had en ook verder niet veel aanstalten tot 'ondernemen' vertoonde. Niks ten nadele van deze mensen, die deden gewoon wat ze gevraagd werd, namelijk zichzelf in een kwetsbare positie manoeuvreren.

Vanuit je posts krijg ik niet de indruk dat je van plan bent om een bloeiende praktijk op te zetten. Dan kun je in een VAR-aanvraag natuurlijk doen alsof je dat wel van plan bent, bij een controle is het aan jou om aan te tonen dat de verwachtingen die je uitsprak in de VAR-aanvraag realistisch waren.

Vraagt je potentiele opdrachtgever overigens wel om een VAR, en heeft hij/zij ook specifieke wensen omtrent wélke VAR dat moet zijn? Als de opdrachtgever er niet om vraagt, zou ik er zeker niet om malen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar