• 0

Afglijden of opbouwen ? Achterstand opgelopen, hoe ten positieve keren ?

Beste Mensen,

 

Hopelijk niet te rommelig door slaapgebrek en lichte dyslectie. Ben ook door een handicap waardoor ik geen opleidingen heb kunnen volgen autodidact.

 

Belangrijker me dunkt ; ik ben een creatieve en enthousiaste ondernemer.

 

Graag wat feedback ;

 

ik heb sinds ca. 5 jaar een nog klein maar in potentie veelbelovend bedrijf, dat ik van de grond af in mijn eentje aan het opbouwen ben en op de een of andere manier de crisis heeft weten te overleven. Niet makkelijk maar toch.

 

Wat te doen echter zoals nu bij ziekte, administratieve/belasting en vooral ; nu enige leverings achterstand ?

 

Wat zijn bij ziekte en leverings / betalings achterstand mijn rechten en plichten ? (ik kan het echt nergens vinden) ik krijg het te druk en kan het alleen niet meer aan (op zich positief dus) zeker niet als ik eens ziek ben zoals nu (een ernstige ontsteking waardoor ik niet representatief was en tot voor kort een periode van enkele maanden niet kon afspreken en daardoor de brood nodige opdrachten misliep en ernstig vermoeid, tijdelijk maar was vrij langdurig en gaat nu wat beter), geen vervanging.

 

Op de website mijn ziek melding / gesloten / wegens ziekte / personeels tekort en de achterstand in enkele leveringen die geen prioriteit, geen bepaalde deathline, hebben onder mededelingen gezet (om potentiele toekomstige clienten (de meeste mensen orienteren zich heel erg ver tevoren op mijn product, ik ben naar verwachting binnenkort weer beter en kan met hen ver tevoren afspraken inplannen) niet af te schrikken niet op de hoofd bladzijde homepage maar onder actuele mededelingen op de homepage) leest men algauw over heen.

Of men accepteerd het domweg niet dat er sprake is van ziekte, financiele achterstand, personeelsgebrek, geen onwil dus maar overmacht. Het is ondoenlijk om iedereen behalve via de website persoonlijk van ziekte / personeelsgebrek / achterstand op de hoogte te stellen die energie en tijd ontbreekt mij nu juist, en auto reply (sms/mail) leest men ook overheen, men babbelt dan vrolijk terug en verwacht dan nog antwoord en de keren dat ik daar zo zakelijk, vriendelijk en correct mogelijk op inga ontaard het vanuit de vaak niet maar vaa ook wel (en niet geheel onlogisch) onbegripvolle client algauw in oneindige en vaak agresieve discusies met ernstige bedreigingen (je houdt je hart vast als je failliet zou gaan of langer ziek zult zijn), die je juist als je (tijdelijk maar niet heel kort) ziek bent juist niet erbij kan gebruiken.

 

Heb een kleine achterstand opgelopen. Moet ik om mezelf tegen onbegrip clienten als ik niet snel genoeg de achterstand in weet te lopen te beschermen beter nu al surceance van betaling aanvragen ? Me failliet laten verklaren ? Dat wil ik niet !

 

Door bedrijven schuldhulp verlening wordt het "slechts een achterstand" genoemd waar ze niet bij kunnen helpen. Pas als er sprake is van beduidende "schulden" kunnen zij iets doen. Ze adviseren me mijn bedrijf niet uit te schrijven.

 

Hoe loop ik -door mijn handicap kan ik niet naar de bank- zonder buffer de ontstane achterstand in ? ik heb sinds ca. 5 jaar een nog kleine maar in potentie zeer (!) veel belovende zaak maar door een onzichtbare maar officiele handicap fysiek geen toegang tot banken.

Zij wijzen me bij voorbaat af op het feit dat ik daar niet heen kan, nog voor ze mijn plannen hebben gelezen, en anderen op het feit dat ik nog geen beduidende en door acountant goedgekeurde goede jaar cijfers bij de plannen heb. Ik weet als vakvrouw heel goed wat ik nodig heb om mijn veel belovende en mij inmiddels zeer duidelijke doelen te bereiken maar ben niet geschoold in het correct omschrijven van de financiele zijde van een ondernemingsplan. en geen geld dat te laten doen. ik kom er wat mij betreft wel maar nu slechts tergend nodeloos langzaam.

 

Zijn er instanties, stichtingen personen of bedrijven die mij enkel op succes fee / no cure no pay basis zouden willen helpen ? En die bereid zijn op afstand of aan huis mij te helpen (gezien mijn handicap waardoor ik volledig aan huis gebonden ben.)

 

Sta echt op het punt van afglijden of het ten positieve weten te keren en naar prachtige hoogten klimmen. Wil zo graag maar weet niet hoe met mijn handicap en zonder begripvolle sociale bank, goede stille danwel actieve venoten (er is wel intresse, er was bv een sociale investeerder geintresseerd, mijn concept spreekt velen aan, ook vragen regelmatig mensen of ze (ik heb ook een (nu nog) kleine groothandel) afnemer of franchise nemer kunnen worden, ik kan ze gedegen opleiden en blijvend met liefde en veel aandacht begeleiden maar ik wil ze niet zonder goede cijfers en financieel en juridisch goed onderbouwde plannen binnen halen ze niet verleiden met mij in zee te gaan zonder dat ze mooie cijfers aan de bank kunnen laten zien.) , weet nu niet hoe zonder financieen en buffer mijn doelen te bereiken, hoe de achterstanden in te lopen en wat sneller dan nu verder te kunnen bouwen.

 

Heb geen bezittingen of zekerheden op een (nog te) kleine collectie waar ik mee werk na.

 

Zodra ik die collectie serieus verder uit kan breiden zal het wat ik aan mijn conculegae's in deze branche met de nodige voorraad zie per direct booming business worden.

Nu kan ik zonder ruimte tot investeren maar heel langzaam uitbreiden. Te langzaam om snel genoeg de ontstane achterstand in te lopen.

 

Alle vragen beantwoord ik graag. Ik had teveel geschreven, weer gedelete, beter gaandeweg de vragen beantwoorden, anders schrikt mijn rap neergeklopte overdosis aan info jullie direct al af, terwijl ik erg uitkijk naar jullie feedback. Misschien kunnen we samen denkend ergens komen. ik zal niet altijd even snel kunnen antwoorden maar kom geregeld terug.

 

Dank alvast voor jullie feedback !

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Ten Positieve,

 

Welkom op HL.

 

Goede adviezen komen ongetwijfeld ook, maar mij moet wat kritiek van het hart.

 

Je bent eigenlijk gesloten omdat je niet kunt leveren, maar je zet dit niet op de homepage om geen klanten af te schrikken. Vervolgens meet je jezelf een slachtofferrol aan onder het mom van overmacht en beklaag je jezelf over onbegrip van klanten. Ik snap dat niet, ik vindt het onverantwoord handelen. Als je weet dat je niet kunt leveren, moet je niet verkopen.

 

Mijn kort-door-de-bocht advies is om schoon schip te maken met de openstaande bestellingen en klachten, en ondertussen jezelf even geen nieuwe klanten of problemen op de hals te halen. Proberen nieuwe klanten binnen te halen om met hun omzet schulden af te dekken lost het probleem niet op. Om hoeveel schuld gaat het op dit moment? Als je nu stopt, is het dan nog te overzien? Het hoeft niet direct een faillissement te zijn.

 

Ik ken je onderneming niet dus ik weet niet of er wat van te maken is. Maar misschien moet je na 5 jaar proberen de conclusie trekken dat het echt niet kan, en dat het je niet lukt om de potentie te realiseren. Heb je een doortimmerd bedrijfsplan gemaakt voor je hier aan begon? Als je dat nu terug leest, waar is het dan misgegaan?

 

Je hebt ongetwijfeld heel veel in je mars. Ik bewonder je optimisme en doorzettingsvermogen. Maar in je bericht leg je de oorzaak van alle problemen buiten jezelf neer en dat lijkt me niet reëel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Was wat onduidelijk ; Nee ben niet gesloten omdat ik niet kon leveren maar door ziekte en heb hierdoor een achterstand opgelopen waardoor ik niet alles kon leveren (zal en kan het wel inlopen maar dat is nooit snel genoeg naar de zin van de clienten. Ik stel wel prioriteiten, belangrijke producten die voor een bepaalde datum moeten worden geleverd worden op tijd geleverd ook tijdens het ziek zijn of vakanties.) Het staat wel op de website maar onder actuele mededelingen. Ik wist tevoren niet dat ik ziek zou worden of (tijdelijk) niet kon afspreken en niet kon leveren.

 

Schoon schip kan ik niet maken zonder nieuwe klanten. Dan heeft een klein deel van mijn eerdere klanten zeker niets. het gaat niet om heel veel achterstand, er is dus zoals al gezegd geen sprake van schulden maar van een redelijk kleine achterstand maar heel snel zal ik het niet in kunnen lopen. En bij genoeg klachten en onbegrip dat ik ziek was is het de angst dat het mij toch sneller dan mij lief is of dat ik het weer recht kan breien nekt.

 

Potentie realiseren is juist heel erg goed mogelijk als ik over het juiste gereedschap, enige middelen, enige voorraad, kan beschikken. "Heb je een doortimmerd bedrijfsplan gemaakt voor je hier aan begon? Als je dat nu terug leest, waar is het dan misgegaan?" ik heb een bedrijfspan gemaakt dat is goedgekeurd voor de BBZ en dat in tijden van crisis, maar het is m.i. misgegaan op het feit dat ik geen budget kreeg toegekend (mocht gewoonweg tot mijn stomme verbazing niet ingecalculeerd worden) voor o.a. voorraden, adverteren, presentatie. Je krijgt een hengel maar geen aas.

Laat staan een buffertje om eens iets onvoorziens op te kunnen vangen zoals ziekte, een leverancier die wat dure artikelen niet levert, retouren duur ingekochte artikelen etc. Als dat bij toeval een paar keer direct achter elkaar gebeurt zoals nu bij mij heb je direct een service probleem.

 

Mijn artikelen zijn erg luxe, erg duur qua inkoop en op de persoon afgestemd dus niet zomaar aan een ander door te verkopen. Bij voldoende voorraad/showmodellen kan het wel lopen als een trein. ik heb nu een te kleine collectie om het al heel goed te laten lopen, maar je voelt de potentie trekken. Nu loopt men nog naar de concurent omdat ik niet alle modellen in huis heb, heb je die wel dan is er geen enkele reden voor de potentiele client om nog elders te gaan kijken.

Link naar reactie
  • 0

 

Belangrijker me dunkt ; ik ben een creatieve en enthousiaste ondernemer.

 

 

Suggestie is om met iemand die je kent en vertrouwt eens op een rijtje te zetten wat je wel goed denkt te kunnen en wat je niet goed kan. Om vervolgens voor dat laatste lijstje steun te zoeken.

 

Je onderkent dat je een probleem hebt, maar het ene moment lijkt dat het end van de onderneming en het volgende moment valt dat allemaal reuze mee. Blijkbaar is het verwarrend en kan je wat hulp gebruiken bij het scheiden van hoofd- en bijzaken. Zodat je vooral creatief en enthousiast kan zijn.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

"Belangrijker me dunkt ; ik ben een creatieve en enthousiaste ondernemer."

 

"Om vervolgens voor dat laatste lijstje steun te zoeken."

 

Zodat je vooral creatief en enthousiast kan zijn. " >Zo is het ! :-)

 

Ik mis inderdaad feedback, heb die helaas niet in mijn omgeving, vandaar hier ook mijn post en de zoektocht naar no cure no pay / succes fee hulp.

 

Het is overigens zo dat ik door mijn jarenlange ervaring met mijn bedrijf en de vraag vanuit mijn doelgroep prima weet wat ik precies mis of nodig heb om het direct wel werkend te maken, (voldoende show modellen, voorraad, een aantrekkelijke presentatie een marketing budget en administratieve en verkoop ondersteuning)

maar hoe daar te komen zonder financiele middelen, of hoe bij die middelen te komen met mijn handicap (kan niet reizen, niet naar de bank) is het punt.

 

Ik kan er wel komen zoals nu zonder financiele middelen heel traag maar gestaag in een honderd jaren plan, ben immers nog steeds niet failliet en bouw heel erg traag mijn klantenkring en collectie uit (op dit moment er trouwens voor gekozen dat iets sneller te doen in de hoop dat dat is wat (nu in nood snel genoeg) werkt. Maar ik ben er nog lang niet veel meer aantrekkelijke direct klant aantrekkende show modellen en voorraad nodig en een marketing budget wil het echt gaan lopen. Weet wel dat het dan direct storm zal gaan lopen.)) maar het is gewoon erg frustrerend dat het zo langzaam gaat terwijl ik weet dat het super snel kan gaan als ik de juiste middelen eenmaal heb. Het is echt een kwestie van dit op de plank waar binnen mijn doelgroep veel vraag naar is is verkoop.

 

Ik hoop mijn netwerk uit te breiden (droomde daar vannacht nog over dus dus ben echt gemotiveerd haha) maar kan nu nog weinig terug doen, behalve een succes fee of op zijn minst wat ervaring of karma groei ;-) en een goede referentie te beloven... Weet niet of ik er daarmee kan komen. Het is voor mij even hopen op de vooralsnog belangeloze goedheid van wat mensen die hun ervaring willen delen en mijn zwakheden aanvullen, of mij erop wijzen waar ik dat kan vinden. Zin om te exceleren op mijn eigen sterke punten heb ik.

 

ik heb inmiddels wat bureau's aangeschreven met de vraag of zij mij op no cure no pay basis en op afstand (of aanhuis) gezien mijn handicap bereidt zijn te helpen met het correct onderbouwen van mijn plan. Nog geen reactie gehad, net pas gemaild. Maar vol goede hoop. Wordt dat niets (of daarnaast) dan hoop ik met behulp van de feedback binnen deze denktank verder te komen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Ten positieve,

 

1 - Wat voor producten verkoop je?

2 - Zakelijke of Particulieren markt?

3 - Wat is precies je achterstand? 10 producten, 100 producten?

4 - Wat is de levertijd per product?

5 - Hoeveel tijd ben je kwijt, na ontvangst van jouw leverancier, voor het verwerken per order?

6 - Zijn de achterstallige orders al betaald door jouw klanten of worden ze op rekening geleverd?

7- Huur je een pand of heb je een webwinkel aan huis? (vanwege de showmodellen waar je over spreekt)

8 - Wat is de URL van je website?

9 - Wat zijn de vooruitzichten m.b.t. je ziekte? Korte of lange duur?

10 - Als je niet ziek zou zijn geworden, hoe had de vlag er dan voor gestaan?

 

Ik wil meer inzicht in het bedrijf en product hebben, voordat ik je mijn hulp kan aanbieden.

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het mee willen denken, maar kan hier niet heel duidelijk zijn vanwege de herkenbaarheid.

 

Ron je website is m.i. hoofdzakelijk erg gericht op "tijdig stoppen", op zich goed indien er geen kansen zouden zijn maar ik zie vooralsnog vooral juist de geweldige kansen die ik nog niet heb kunnen benutten. Dat wil ik eerst proberen, weet 100% zeker dat ik slaag. Het is bij mij geen kwestie van al jaren tegen beter weten in proberen en alle gereedschappen al benut. Ik zie heel veel nog compleet onbenutte gereedschappen liggen die ik graag eens zou uitproberen en die mij erg passend en probleem oplossend lijken. Kan er echter moeilijk bij door oa mijn handicap, hou er niet van afhankelijk te zijn, zet in het belang van mijn clienten en de potentiele groei kansen mijn trots opzij en vraag hulp in het reiken naar de gereedschappen.

 

Ik wil mijn doelen (die ik goed voor ogen heb) samen met een deskundige op basis van succes fee helder benoemen, de route die erheen leidt op papier uitstippelen.

Alles goed onderbouwt door een deskundige.

Het plan presenteren of laten presenteren.

De uitstekende gereedschappen die ik nu zie liggen maar frustrerend net niet bij kan binnen bereik krijgen.

En lekker verder werken (en flink (ja ik denk groot) groeien) maar dan stukken sneller en proffessioneler.

 

ik heb nu met heel weinig middelen best al veel bereikt, ben daar erg trots op. Weet dus dat ik met wat meer middelen helemaal veel kan bereiken. Dan kan ik adverteren e.d., heb ik voldoende aanbod en hoeven de potentiele klanten die vrijblijvend komen kijken en het nu vaak jammer vinden dat ik veel modellen in mijn collectie door gebrek aan middelen / voorraad helaas nog niet heb niet meer naar de conculegae's uit te wijken voor de modellen die zij zoeken.

 

Dan heb ik een buffer voor een perfecte service, (eenvoudig kunnen ruilen en annuleren waar ik nu heel moeilijk over moet doen wat mensen logisch afschrikt) dan heb ik een zeer aantrekkelijke prof. presentatie. En kan ik uiteindelijk ondersteuning inhuren voor de dingen die ik door de drukte in de zaak alleen niet meer af kan (administratie belasting, inkoop, verkoop, klanten contact, promotie, adverteren) en dan kan ik met behulp van mijn medewerkers groeien en uitbreiden.

 

Maar een goede collectie / voorraad, de snelle winst die dat oplevert kan dat alles zonder meer gaan financieren.

ik lever nu veel op nabestelling van de show modellen (de kleine maar mooie collectie die ik zelf opgebouwd heb in de loop der jaren) maar dan zou ik ook direct uit voorraad kunnen gaan leveren en dan kan het in deze branche heel vlot gaan.

 

 

 

 

____

[ quote gerepareerd - mod ]

Link naar reactie
  • 0
ik heb sinds ca. 5 jaar een nog kleine maar in potentie zeer (!) veel belovende zaak

 

maar ik zie vooralsnog vooral juist de geweldige kansen die ik nog niet heb kunnen benutten. Dat wil ik eerst proberen, weet 100% zeker dat ik slaag.

 

Ik denk dat als je al 5 jaar bezig bent, nog steeds geen ondernemersinkomen maar vooralsnog steeds geweldige kansen ziet je jezelf een beetje voor de gek houdt.

 

Een bedrijf starten en het 1ste jaar geen winst maken, prima (als je de kosten van levensonderhoud kan overbruggen) In het 2de jaar moet je je eigenlijk al achter je oren gaan krabben. Sommige bedrijven hebben wat langer nodig om winst te maken maar dan denk ik vooral aan bedrijven in de innovatieve sector.

 

(Detail)handel en zeker in het luxe segment moet geen 5 jaar vergen om winstgevend te worden, dan is er toch iets mis.

 

Met mijn herstart in 2013 heb ik bewust gekozen om binnen een jaar winstgevend en selfsupporting te zijn. Daar heb ik ook al mijn plannen op afgestemd. De eerste maanden stonden in het teken van snel omzet maken, kosten laag houden en investeringen pas doen op het moment dat daar de middelen voor waren.

 

En niks van "het tij mee hebben" want in mijn branche is het ook crisis, werken we tegen lage tarieven en is het een echte vechtmarkt.

 

Als ik jouw situatie inschat is een beroep op Bbz een betere optie dan hulp vragen op no cure no pay. heb je gezien jouw handicap een uitkering via Wajong, uwv of gemeente? Dan ligt de oplossing ook in dat traject.

 

Benader Danny eens via PM en kijk of hij iets voor je kan betekenen. Als hij voor jou mogelijkheden ziet kan hij er wellicht wat mee en kost het jou niets.

 

edit: zie dat Marco me al voor is met het bbz advies. :)

Link naar reactie
  • 0

Beste Ten positieve,,

 

Ik wilde je mijn hulp aanbieden. Ik heb het nog niet gehad over stoppen.

Turnaround Management gaat daar volgens mij nog aan vooraf.

Maar zonder input kan ik je niets bieden.

 

Veel succes en sterkte toegewenst.

 

Met vr. gr.

 

Ron

 

p.s. Ga niet uit van aannames. Probeer je te focussen op Facts & Figures

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat als je al 5 jaar bezig bent, nog steeds geen ondernemersinkomen maar vooralsnog steeds geweldige kansen ziet je jezelf een beetje voor de gek houdt.

+

 

Precies, na 5 jaar nog maar een beetje aanrommelen is geen succesvol verhaal. Beter om er gewoon mee te stoppen, en je energie steken in een wel succesvolle business. Maar het lijkt er met dit topic meer op dat je een beetje naar krediet zit te hengelen.

logo & grafisch design

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.