• 0

Keuze BTW correctie prive gebruik auto

Door de vele post zie ik even de bomen in het bos niet meer.. en heb ik nog een aantal vragen.

 

Volgende situatie:

ZZP'er (kantooradres=woonadres) met een auto nieuw (10-2013) aangeschaft op de zaak. Cat waarde 72 K, BTW bedrag ong 12,5K. Prive kilometers ong 14% van de totale km's.

In 2013 de 2,7% regel gebruikt.

 

Kan ik nu in 2014 de werkelijke kosten regel gebruiken? Is dit per jaar te kiezen?

Heeft versneld afschrijving nog invloed op deze regeling of is het standaard 1/5 gebruiken?

Deze kosten mogen in mindering gebracht worden op de winst?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de BTW is standaard de herzieningstermijn 5 jaar. Meer of minder afschrijven op de waarde van de auto heeft hierop geen invloed (overigens ook niet op de bijtelling in de IB sfeer).

 

Standaard regel is dat je uitgaat van de werkelijke verdeling prive/zakelijk voor de BTW correctie. Alleen als die niet uit je administratie is te herleiden maak je gebruik van het forfait van 2,7%.

 

De BTW correctie voor privegebruik vormt inderdaad een kostenpost in de V&W rekening.

 

Heb je overigens nagerekend of het wel zo voordelig is om de auto op de zaak te zetten. Voor de IB en de omzetbelasting? Gezien je weinige privegebruik vraag ik me af of je niet beter voor prive etikettering kunt kiezen voor de IB maar dit hangt uiteraard ook af van het aantal kilometers dat je rijdt.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.