• 0

FOR box1 afstorting terugdraaien

L.S.

 

November 2012 heb ik mijn Fiscale oudedagsvoorziening (FOR) afgestort op een geblokkeerde box1 pensioenrekening . Op dit moment ben ik met mijn IB aangifte 2012 bezig.

 

Ik heb spijt van de geblokkeerde box 1 rekening omdat ik het geld nodig heb voor een investering. Ik wil de FOR dus op mijn balans laten staan om de investering te financieren.

 

Is het mogelijk om de actie terug te draaien door de box 1 rekening als een box 3 rekening aan te geven en op de balans geen afstorting te boeken? Doel is om de pensioenrekening als een reguliere spaarrekening te etiketteren. Er is immers nog geen fiscaal voordeel genoten.

 

Graag advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je met je bank gewoon een pensioenspaarovereenkomst o.i.d. bent overeengekomen. Deze zal dan niet zomaar akkoord kunnen gaan met een deblokkering van het spaargeld. Het probleem ligt dus niet in de fiscaliteit maar in de positie van de bank in dezen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

dank voor je reactie. Van de bank (Brandnewday) heb ik begrepen dat ze gewoon uitbetalen maar wel 52% aan inkomstenbelasting moeten afdragen. Daar heb ik geen probleem mee omdat ik ervan uitga dat de belastingdienst dat wel terugstort/verrekend als ik alles maar juist in de inkomstenbelasting verwerk.

Link naar reactie
  • 0

Maar als de bank aan jou uitkeert is het gewoon belast inkomen. Dat moet ook zo in de aangifte verwerkt worden en daar moet gewoon inkomstenbelasting over betaald worden. Je hebt dan belast geld waar je weer mee gaat ondernemen, en waar uiteindelijk weer belasting over betaald dient te worden. Dit is niet de weg om dit financieringsprobleem op te lossen, het kan een heel duur grapje worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mwah, dat ligt er aan. Als het afstorten van het geld in 2012 een belastingbesparing van pakweg 40% opleverde, en een uitkering in 2014 wordt belast tegen pakweg 42% (ik hypothetiseer maar een eind weg), dan is dat best draagbaar.

 

Maar inderdaad, BND zal eerst 52% inhouden en de rest krijg je na indien van de aangifte. Als je 10k gestort hebt, krijg je dus hooguit 6k terug. Is het bedrag na aftrek van de inkomstenbelasting nog voldoende voor je investering?

 

En wellicht ook belangrijk: hoe ga je dán een oudedagsvoorziening opbouwen, als je - excusez le mot - kennelijk zelfs niet van een geblokkeerde rekening af kan blijven?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Mwah, dat ligt er aan. Als het afstorten van het geld in 2012 een belastingbesparing van pakweg 40% opleverde, en een uitkering in 2014 wordt belast tegen pakweg 42% (ik hypothetiseer maar een eind weg), dan is dat best draagbaar.

 

Een FOR afstorten naar een geblokkeerd bankspaarproduct levert toch geen belastingbesparing op?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Voor de duidelijkheid vermeld ik dat ik nu met de aangifte van 2012 bezig ben. Dat is het jaar waarin ik het geld op de pensioenregeling heb gestort. De transactie is dus nog niet eerder aangegeven voor de inkomstenbelasting. Als ik de mogelijkheid heb om de pensioenrekening te etiketteren als reguliere box 3 spaarrekening in plaats van box 1is er geen fiscaal voordeel genoten. Heb ik die mogelijkheid of ben ik verplicht de pensioenrekening als box 1 rekening (dus box 3 vrijstelling te hanteren?

 

Dus mag een geblokkeerde pensioen rekening als reguliere box 3 rekening geetiketteerd worden?

Link naar reactie
  • 0

Helaas, zo'n bankrekening valt volgens mij gewoon onder box 1 en kan niet 'naar keuze' anders geëtiketteerd worden.

 

Overigens is het fiscale voordeel, zoals Dennis terecht opmerkte, genoten ten tijde van de FOR-dotatie, en gaat de overgang naar een bankspaarrekening in principe fiscaal neutraal.

 

Als jij in je aangifte niet de FOR laat afnemen ivm een lijfrente-storting, kun je de storting wel aftrekken in de inkomstenbelasting (art. 3.127 en daaromtrent). Ook dat is een keuze. Als je dat niet doet, kun je de belastingdienst verzoeken om een zogeheten saldoverklaring. De Belastingdienst verklaart dan dat jij een bedrag niet hebt afgetrokken, zodat de bank dat (gedeeltelijk) zonder belastinginhouding kan uitkeren. Die regels zijn wel bedacht met 'uitkeringen na pensioengerechtigde leeftijd' op het oog, of ze ook in dit geval gelden, ik zou eigenlijk denken van wel.

 

Maar, superhippe theoretische discussie, lost dit je probleem op? De bank zal pas belastingvrij uitkeren als er een saldoverklaring is, en die geeft de Belastingdienst pas af nadat de aanslag definitief is

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bovendien zijn er nog twee belangrijke potentiële problemen in de optie van Marcel:

 

[*]de saldoverklaring ziet op maximaal een bedrag van € 2.269,00 per jaar en is dus in dit geval niet meer dan dat bedrag;

[*]ik kan mij voorstellen, maar weet dit niet, dat de Belastingdienst de FOR-dotatie ziet als een aftrekpost voor de IB/PVV en daarom gelijk stelt aan een afgetrokken lijfrentepremie, in dat geval zal er geen saldoverklaring worden afgegeven.

 

Inderdaad, superhippe theoretische discussie ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste snap ik niet dat de pensioenstorting in box 3 genoteerd zou moeten worden.

Je hebt al gestort in deze, dus ik zou de FOR laten afnemen (2012). Net terugdraaien.

Wil de bank nu uitbetalen (2014). Dan is dit eenvoudig een vervroegde eenmalige pensioenvoorziening.

Als de bank alleen netto uitkeert (zonder extra boete, kosten). Zie ik geen verlies. Je kunt dit weer prive in je bedrijf als investering inbrengen. Tijdelijk heb je maar 48% ter beschikking. Volgens mij helemaal niet te theoretisch ::).

 

Buiten dat stimuleert de overheid (fiscus) vervroegde belaste uitkeringen ;).

 

Link naar reactie
  • 1

In principe is het probleem dus dat het bedrag van de FOR voor afstorting voor 100% beschikbaar was voor investeringen toen het nog niet afgestort was maar nu, nadat het is overgeboekt naar een bankspaarrekening enkel nog voor 48% beschikbaar is (plus wellicht nog een bijstorting van de BD na aangifte indien die 52% teveel bleek) indien je het geld op korte termijn nodig hebt.

 

Als het hele bruto bedrag nodig is, zou je de afstorting dus om willen draaien en het geld weer van de bank bruto terugstorten en als FOR etiketteren maar dat gaat naar mijn weten niet aangezien het nu een 'gewone' bancaire lijfrente is geworden. De mogelijkheid om die bruto in te brengen in je onderneming bestaat niet.

 

Een 'normale' omzetting zit er dus niet in, de enige weg zou zijn een uitspraak van een inspecteur te krijgen deze zaak terug te draaien maar gezien de periode die eroverheen is gegaan lijkt me dat hoogst onwaarschijnlijk.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wil de bank nu uitbetalen (2014). Dan is dit eenvoudig een vervroegde eenmalige pensioenvoorziening.

 

En is dus belast inkomen in box 1. Dit wordt dus opgeteld bij de gerealiseerde WUO en zal dus volledig belast worden.

 

Als de bank alleen netto uitkeert (zonder extra boete, kosten). Zie ik geen verlies.

 

is de betaalde inkomstenbelasting dan geen verlies? Misschien feitelijk niet (het is uitbestelde belasting die in 2014 afgedragen wordt) maar vergeleken met vermogen dat als FOR is geëtiketteerd is het een forse achteruitgang. Het is te vergelijken met jaarlijks winst nemen, belasting afdragen en parkeren op de spaarrekening (en dus box 3-vermogen wordt). Met andere woorden: de volledige dotatie kan niet vrijvallen en gebruikt worden voor de onderneming. En dat zou ik toch wel verlies noemen. Dan kun je beter ervoor zorgen dat het belast uitgekeerd wordt als je in het lagere tarief valt.

 

Je kunt dit weer prive in je bedrijf als investering inbrengen. Tijdelijk heb je maar 48% ter beschikking. Volgens mij helemaal niet te theoretisch ::).

 

Maar naar de andere 52% kun je (deels) fluiten. De pensioenuitkering is immers volledig belast inkomen in box 1.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 160 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.