• 0

beginbalans ingeven in memoriaal

Hoe geef je een beginbalans in een memoriaal dagboek in als je onderstaande dat hebt:

 

Ik geraak er niet om mijn beginbalans in te geven in mijn boekhoudingspakket. Via de softwareontwikkelaars moet ik dit via dagboek memoriaal doen. Maar hoe ik dit moet ingeven is mij niet duidelijk ?

 

Kunt u mij helpen door te zeggen hoe ik mijn memoriaal dagboek opmaak met grootboekrekeningen en wat debet en credit is.

 

Alvast bedankt

 

1. Eigen vermogen -10610,29

 

2. Overgedragen verlies - 6867,12

 

3. Kantoormeubilair 1918,66

 

4. AFS. Kantoormeubilair - 576,29

 

5. Materiele activa 4536,87

 

6. AFS materiële activa -1099,62

 

7. Inrichting gebouw 2539,7

 

8. AFS ionrichting gebouw -959,57

 

9. Rollend materieel 14345,01

 

10. AFS rollend materieel -1925,63

 

11. Inrichtring bureel 313,79

 

12. AFS inrichtring bureel -80,33

 

13. Uitrusting 204,04

 

14. AFS uitrusting - 102,02

 

15. Terreinen 182,76

 

16. AFS terreinen -91,38

 

17. ING 42 363,94

 

18. ING 69 -2092,52

 

 

Activa 17.477,41€ ( bezittingen)

Passiva 6.867,12€ (schulden) + 10.610,29€ (Eigen vermogen)

Ghislain

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

De negatieve bedragen credit en de positieve bedragen debet. Werk je met grootboeknummers, misschien handig om het overzicht erbij te voegen zodat wij jou verder op weg kunnen helpen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

beste,

 

Ik heb ervoor gekeken, maar voor de eerste keer moet ik de beginbalans zelf inbrengen.

daarvoor was het op papier. in het pakkeet zit spijtig genoeg geen functie om beginbalans in te brengen.

 

ik moet dit via memoriaal doen met de grootboekrekeningen, maar hoe ?????

Ghislain

Link naar reactie
  • 0

Waar kom je precies niet uit dan?

95% van de omschrijvingen komt exact overeen met de benamingen van het standaard grootboekrekeningschema, De balans is in evenwicht, als je de negatieve bedragen aan de credit kant boekt en de positieve aan de debet kant dan kan het niet misgaan. speciale invoerpagina's is leuk als ze bestaan, maar er is niks mis met een ouderwetse memoriaal boeking. wellicht zal je ze moeten invoeren in de laatste periode van het oude boekjaar om ze als begin balans van 2014 te kunnen zien, maar aangezien eind balans vorig boekjaar en begin balans lopend altijd gelijk moeten zijn zal dat ook geen belemmering moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

bedankt,

 

maar toch geeft het boekhoudprogramma foutmelding dat de balans niet correct zijn, in bijlage foto van inboeking in het memoriaal dagboek.

 

dit krijg ik:

 

- Grootboekrekening 241009 - AFSCHRIJVING ROLLEND MATERIAAL heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 220009 - AFSCHRIJVING TERREINEN heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 222009 - AFSCHRIJVING INRICHTING BUREEL heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 232009 - AFSCHRIJVING UITRUSTING heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 260009 - AFSCHRIJVING OVERIGE MATERIELE VASTE ACTIVA heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 240009 - AFSCHRIJVING KANTOORMEUBILAIR heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 550100 - ZICHTREKENING ING - 69 heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 222109 - AFSCHRIJVING INRICHTING GEBOUW heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

Schermafbeelding_2014-03-15_om_17_10_56.thumb.png.20b4a8ca24e7d23feb6154127558417d.png

Ghislain

Link naar reactie
  • 0

Ik ken het programma niet, heb een proefaccount aangemaakt en een boeking verricht via memoriaal. 1000 Euro op bank met als tegenrekening eigen vermogen.

 

Als ik dan een proefbalans uitdraai zie ik ineens een debiteur tussen staan. heb ik niet ingevoerd en zie nergens dat er al (proef) boekingen in de nieuwe administratie zouden zitten. Vreemd :-\

 

morgen maar eens verder mee stoeien.

 

Proefbalans_ThomasGT.pdf

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is wel bijzonder als je een nieuwe administratie aanmaakt en je er gelijk "gratis" debiteuren bij krijgt. ;D

 

nog even snel geprobeerd wat te boeken via memoriaal maar daar krijg ik ook foutmeldingen in. De boeking die ik voor ogen had kon ik wel maken via dagboeken.

 

heb er geen verklaring voor. ???

Link naar reactie
  • 0

Waarom wend je je niet eerst tot de helpdesk van deze softwareleverancier?

 

Overigens zou ik er altijd de voorkeur aan geven om de gehele saldibalans in het oude boekjaar in te geven (dus inclusief alle resultaatposten) en dan een jaarovergang te draaien. Dan heb je namelijk meteen ook vergelijkende resultaatcijfers in je boekhouding staan.

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

heb ik ook al geborbeerd, helpdesk zegt dat ze geen boekhouder zijn en dat het wel lukte bij andere boekhouders.

 

dus daarom mijn vraagstelling.

 

MAG IK IEDEREEN VRAGEN DIE EEN ANTWOORD WIL GEVEN OOK EFFECTIEF EEN ANTWOORD GEEFT AUB

EN GEEN ANTWOORDEN DIE MIJ NIET HELPEN.

 

 

bedankt alvast zo sparen we onnodig getyp en kostbare tijd uit

Ghislain

Link naar reactie
  • 1

heb ik ook al geborbeerd, helpdesk zegt dat ze geen boekhouder zijn en dat het wel lukte bij andere boekhouders.

 

dus daarom mijn vraagstelling.

 

MAG IK IEDEREEN VRAGEN DIE EEN ANTWOORD WIL GEVEN OOK EFFECTIEF EEN ANTWOORD GEEFT AUB

EN GEEN ANTWOORDEN DIE MIJ NIET HELPEN.

 

 

bedankt alvast zo sparen we onnodig getyp en kostbare tijd uit

 

Tja, we proberen je hier te helpen. Soms zijn niet alle reacties even nuttig maar een verwijzing naar de helpdesk valt imho daar niet onder.

 

Net nog even ingelogd en dan kom ik toch tot de conclusie dat er nogal wat rammelt in dit programma. Alleen al het feit dat als je ingelogd bent er nergens een helpfunctie op te roepen is. Je kan alleen een ticket naar de servicedesk aanmaken.

 

Als ik naar de prijs kijk dan zijn er voldoende betere opties. En wellicht is dit pakket helemaal niet geschikt voor de Belgische markt.

 

En als de helpdesk aangeeft dat ze bij simpele boekhoudkundige vragen niet kunnen helpen dan is het voor mij al gelijk einde oefening.

Link naar reactie
  • 0

dank u voor uw bijdrage, inderdaad hulp is enkel via ticket support. Je kan wat pdf's bekjken waar ze de uitleg ingeven maar toch onvoldoende.

 

Voor belgische markt denk ik dat het misschien wel intressant is maar je moet natuurlijk de belgische grootboekrekingen importeren.

 

ik ga ze morgen nog eens bellen.

 

mvg,

Ghislain

Link naar reactie
  • 0

Als je nog een proefaccount hebt is het misschien beter om aan te geven wat voor functies je in een boekhoudpakket zoekt. Wellicht dat je hier tips krijgt voor pakketten die beter op jouw situatie aansluiten. En de meeste pakketten kan je vaak een tijdje gratis uitproberen.

Link naar reactie
  • 1

MAG IK IEDEREEN VRAGEN DIE EEN ANTWOORD WIL GEVEN OOK EFFECTIEF EEN ANTWOORD GEEFT AUB

EN GEEN ANTWOORDEN DIE MIJ NIET HELPEN

 

Schreeuwen wordt op het forum helemaal niet gewaardeerd, en zinnen met hoofdletters worden ervaren als geschreeuw.

 

En wij zijn hier niet de helpdesk van offective.nl >;(

 

HigherLevel is een forum voor en door ondernemers. Door een vraag te stellen maak je een topic publiek. De leden van het forum kunnen reageren op de manier die hun goeddunkt, binnen de kaders van de forumregels, Uit vragen die in een topic gesteld worden ontstaat een discussie die kan leiden tot een antwoord.

 

Het is dus niet zo dat jij als vraagsteller de kaders kunt stellen waarbinnen gereageerd kan worden. Als je dat wilt dan betaal je een professional voor een pasklaar antwoord. Vermoedelijk kan de helpdesk van offective je wel tegen betaling helpen. En als het je niet aanstaat om te betalen voor deze dienst dan zou ik als ik jou was de gratis hulp die je op HigherLevel krijgt met beide handen aangrijpen.

 

Modgroet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

maar toch geeft het boekhoudprogramma foutmelding dat de balans niet correct zijn, in bijlage foto van inboeking in het memoriaal dagboek.

 

dit krijg ik:

 

- Grootboekrekening 241009 - AFSCHRIJVING ROLLEND MATERIAAL heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 550100 - ZICHTREKENING ING - 69 heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

- Grootboekrekening 222109 - AFSCHRIJVING INRICHTING GEBOUW heeft voor zijn typering een ongeldige balans.

 

Beste Thomas,

 

ik heb je journaalpost bekeken die je had toegevoegd aan bovenstaande post en die is correct er is dus geen reden waarom deze journaalpost om boekhoudkundige regels geweigerd zou moeten worden door het pakket.

De foutmeldingen die je krijgt is dus geen boekhoudkundig probleem, maar een softwarematig, vrij zeker als gevolg van de instellingen van de grootboekrekening. Kennelijk heeft men er in dit pakket voor gekozen om geen negatief saldo toe te staan op rekeningen die staan ingesteld als Bezit rekening (debet). Het nut van dergelijke (dwingende) instellingen is mij altijd ontgaan.

 

Vermoedelijk word jou probleem opgelost als je de instelling van de in de foutmelding genoemde grootboekrekeningen wijzigt van Bezit rekening naar een Schuld rekening (credit), ik kan alleen niet overzien of er dan nog ongewenste bijeffecten zijn bijv in de presentatie van de balans.

 

Tot slot een softwareleverancier die weigert te helpen met iets simpels als het instellen van een grootboekrekening zou heel snel mijn sympathie verliezen en zou ik gelijk aan de kant schuiven. Zeker voor mensen zonder uitgebreide boekhoudkundige kennis of ervaring is een goede helpdesk die je verder helpt belangrijk.

 

Link naar reactie
  • 0
De foutmeldingen die je krijgt is dus geen boekhoudkundig probleem, maar een softwarematig, vrij zeker als gevolg van de instellingen van de grootboekrekening. Kennelijk heeft men er in dit pakket voor gekozen om geen negatief saldo toe te staan op rekeningen die staan ingesteld als Bezit rekening (debet). Het nut van dergelijke (dwingende) instellingen is mij altijd ontgaan.

 

De uitleg in de helpteksten bij het aanmaken van grootboekrekeningen is erg summier en zegt niets over dit soort instellingen

 

Boven de schermafbeelding van het invoervenster staat:

 

Kennis van boekhouding is nu noodzakelijk, bij twijfel overlegt u met uw accountant of boekhouder

 

Ik heb nog even zitten stoeien met het programma (alleen de boekhoudfuncties) maar zou er zelf niet voor kiezen. ;)

Link naar reactie
  • 0

GOED NIEUWS !!!!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

Support heeft gebeld en pc overgenomen, ze hebben mij uitgelegd dat ik bij het einde van het boekjaar de bezit/schuld instelling van de grootboekrekening die de fout gaf moest aanpassen slechts.

zie foto, daarna was het probleem in orde.

 

zij gaan hun help-files aanpassen en ook meer aandacht hier aan schenken, daarnaast gingen ze de foutmelding verbeteren zodat de gebruiker ook weet wat te doen.

 

Dus al bij al een goed programma, de mensen van offctive gaan ervoor.

 

Het is misschein niet perfect uitgelegt maar na wat druk willen ze u toch helpen en ook hun software aanpassen als het moet.

 

BEDANKT voor de mensen die mij wouden helpen op het forum, thanks aan jullie allen.

Schermafbeelding_2014-03-17_om_20_16_43.thumb.png.1786be329e49e8be62904cf40645e5a0.png

Ghislain

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.