• 0

Omzetbelasting terugvragen

 

Waarschijnlijk voor jullie allen een zeer makkelijke vraag. Maar helaas weet ik het antwoord er nog niet op.

 

 

Ik ben bezig met het opstarten van mijn eigen import bedrijf. Waardoor ik in april op zakenreis ga naar Azië. Nu zijn mij een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk...

 

Ten eerste:

Zijn dit soort reizen aftrekbaar? Ik hoorde namelijk dat de belangdienst steeds kritischer wordt.

 

Ten tweede:

Is het mogelijk om BTW terug te vragen (kosten reis), als je zelf nog geen producten hebt verkocht?

 

bvd

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben bezig met het opstarten van mijn eigen import bedrijf. Waardoor ik in april op zakenreis ga naar Azië. Nu zijn mij een aantal zaken nog niet helemaal duidelijk...

Ten eerste:

Zijn dit soort reizen aftrekbaar? Ik hoorde namelijk dat de belangdienst steeds kritischer wordt.

Ten tweede:

Is het mogelijk om BTW terug te vragen (kosten reis), als je zelf nog geen producten hebt verkocht?

1: Als jij maar goed kunt aantonen (agenda/namen van mogelijke zakelijke contacten) dat je reis zakelijk is en je geen vriendin oid meeneemt op je reis is er geen enkel probleen deze kosten als zakelijk op te voeren.

2: BTW kun je terugvragen zodra je je BTW-nummer hebt ontvangen...ook al heb je nog niets verkocht...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Stel:

Ik ben aan het opstarten als bedrijf en vraag zodoende een btw-nummer aan. Na een jaar kom ik er achter dat het bedrijf geen succes gaat worden en stop de activiteiten. Toch heb ik het afgelopen jaar behoorlijk wat voorbelasting terug ontvangen van de belastingdienst.

 

Gaat de belastingdienst nog achter deze voorbelasting aan, om deze terug te vorderen? Of zal dit alleen bij grote bedragen gebeuren (bijv. meerdere computers o.i.d.)?

 

Waarschijnlijk zal de belastingdienst dit bij kleinere bedragen dit niet de moeite vinden, maar waar ligt deze grens ongeveer en/of heeft iemand hier ervaring mee?

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor...je hebt toch een bedrijf gehad....

Een bedrijf dat failliet gaat hoeft toch ook niet z'n BTW terug te betalen?!!

Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je stopt, wat te doen met de activa die je hebt aangeschaft...deze zul je wel tegen een redelijke prijs (incl btw) moet zien te verkopen

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ah, bij dat terugkopen krijg je dan een soort terugvordering van de voorheffing.

 

Ik snap dat een failliet bedrijf geen btw terug hoeft te betalen. Ik vroeg me alleen af hoe de belastingdienst weer een gedeelte van die btw terug ging krijgen bij het staken van de onderneming. Maar bij de verkoop van de activa incl btw dus, ook wel logisch eigenlijk...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.