• 0

IB, saldo begin boekjaar, wat invullen?

Ik zal de titel even uitleggen.

Voorgaande paar jaar heb ik de IB op gegeven als inkomsten uit overige werkzaamheden. Daarbij hoeft saldo begin boekjaar niet ingevuld te worden.(alleen bedrag inkomst, bedrag uitgaaf)

Nu ben ik een paar jaar geleden begonnen met een andere (kleine)onderneming die ik eind 2012 heb gestopt. De huidige onderneming deed ik daar een paar uurtjes per maand naast. Sinds eind 2012 dus nog alleen deze onderneming en in 2013 besloten dat dit is waar ik verder mee wil en het ook wil laten groeien.

 

Stel dat, ik noem maar even een bedrag, de netto inkomsten 12000 en de netto uitgaven 5000.

Moet er dan weer gekozen worden voor overige inkomsten of voor winst uit onderneming (waar ligt die grens qua bedragen?)

En als je dan winst uit onderneming neemt, welk saldo begin boekjaar neem je dan? Begin je met 0 (omdat de voorgaande jaren overige inkomsten waren) of tellen de voorgaande jaren toch mee?

Weet iemand toevallig hoe dat zit?

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat klopt, het IS ook niet duidelijk.

 

Zoals Richard zei: De omzet is een criterium, maar de winst ook. En de geïnvesteerde tijd, en de hoeveelheid klanten. En het gelopen risico. En de naamsbekendheid, en of je daar actief aan werkt. De relaties met je opdrachtgevers. En dat allemaal ook nog gerelateerd aan de branche waarbinnen je werkt.

 

Er is niet een grens waarbij je met een omzet of winst boven die grens automatisch als ondernemer geldt of niet.

 

 

Mag ik opmaken dat je full-time in deze onderneming werkt? En dat dit je enige inkomstenbron is? Dan zie ik eerljk gezegd niet in waarom je NIET als ondernemer aangifte zou doen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Niet fulltime (ben fulltime peuter mama ernaast ;D) heb uren punt net niet gehaald.

 

Met het uren punt bedoel je neem ik aan het urencriterium (1.225 uur per jaar)?

 

[*]Wat is "net niet"? Gaat dat om 10 uur of gaat dat om 100 uur?

[*]Welke uren neem je mee voor het urencriterium? Dit zijn namelijk alle uren die je voor de zaak bezig bent, dus ook de uren die je op HigherLevel besteed voor je onderneming en ook de reistijd van en naar opdrachtgever of leveranciers. Met recht alle uren tellen mee.

 

Ik neem aan dat je de uren ook bijhoudt voor de kinderopvangtoeslag?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.