• 0

Vermogensverschil opvangen in aangifte

Bij het indienen van mijn inkomstenbelasting begrijp ik heel goed waarom mijn winst- en verlies rekening niet overeenkomt met de fiscale winstberekening. Volgens mij is het heel simpel, maar ik weet niet goed hoe en waar ik dit probleem op kan vangen.

Stel:

Vermogen begin boekjaar: 4.000

Vermogen einde boekjaar: 6.000

Winst Verlies berekening

Netto omzet: 10.000

- Uitgaven: 5.000 =

Winst: 5.000

Fiscale winstberekening

Winst (5.000) + Vermogen einde boekjaar (6.000) : 11.000

- Vermogen begin boekjaar (4.000) =

Winst: 7.000

Uiteraard komt de Winst- Verlies berekening niet overeen met de Fiscale winstberekening, vanwege het verschil in vermogen tussen het begin van het boekjaar en het vermogen aan het eind van het boekjaar.

Enig idee waar ik dit op moet vangen? In de Winst- Verliesberekening? Het gaat om materiele, vaste activa.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

[...]

Fiscale winstberekening

Winst (5.000) + Vermogen einde boekjaar (6.000) : 11.000

- Vermogen begin boekjaar (4.000) =

Winst: 7.000

In mijn aangiftesoftware verloopt de som die men 'de vermogensvergelijking noemt heel andes:

+ Privé opnames

+ Eigen Vermogen Einde Boekjaar

- Eigen Vermogen Begin Boekjaar

- Privé stortingen

=================

= saldo fiscale winstberekening

Misschien ben je vergeten aan te vinken dat er sprake was van privé opnames en heb je ze daarom niet ingevuld. Misschien is de manier waarop je het 'Vermogen' berekent wel niet helemaal zoals het hoort, en zo kunnen er nog wel wat oorzaken zijn dat je niet helemaal uitkomt. Ik hoop dat je hier iets verder mee komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dankje voor je bericht. Het verschil van 2.000 in bovenstaand voorbeeld vang je in dit geval dus op met prive-stortingen, als ik het goed begrijp. Het eigen vermogen is met 2.000 gestegen, omdat er in het afgelopen jaar aan 2.000 geïnvesteerd is aan geld/goederen. Zo lijkt het inderdaad te kloppen naar mijn idee.

____

[full quote direct voorgaand bericht verwijderd - mod ]

Link naar reactie
  • 0

Jawel, het vermogen is het saldo van de bezittingen minus de schulden en zou logischerwijs uit je boekhouding moeten volgen. Als je 2.000 euro investeert in (bijvoorbeeld) een nieuwe machine, verandert er niks aan je vermogen. Je had 2.000 op de bank, nu heb je 2.000 in een machine zitten. Als je 250,- afschrjift op die machine, ofwel een waardevermindering van 250,- in acht neemt, daalt je vermogen met 250,-

Ik denk dat het goed zou zijn als je noteert wat jij allemaal onder 'vermogen' verstaat. Waaruit bestaat die 4.000 respectievelijk 6.000 die je als vermogen aan begin en einde van het jaar ziet?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ja, duidelijk.

Wat ik onder vermogen versta zijn vaste activa en liquide middelen. Ik dacht dat de vaste activa zouden stijgen, omdat ik investeer, maar dat is inderdaad niet het geval. De liquide middelen dalen door de investering met 2.000 en de vaste activa stijgt met 2.000 (excl. waardevermindering). Hierdoor blijft het eigen vermogen hetzelfde. Klopt dit zo?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar