• 0

Toepassen VAMIL/MIA/KIA bij verlies

Beste Experts,

Zouden jullie willen nagaan of het onderstaande klopt.

Mijn BV heeft in 2011 veel winst gemaakt en maakte in 2012 en 2013 verlies. Op 31 dec heb ik een 0% bijtelling auto gekocht waarop VAMIL/MIA en KIA van toepassing is. Dit jaar en zeker volgend jaar verwacht ik weer winst. Hoe kan ik nu de regelingen het beste toepassen om niet teveel belasting te betalen?

De 75% afschrijving uit de VAMIL toepassen in 2013 of daarna maakt volgens mij niet uit. In beide gevallen wordt de afschrijving op de winst in mindering gebracht.

Voor de MIA en KIA geldt denk ik hetzelfde: kan ik in 2013 toepassen ook al levert het dan nog geen voordeel op. Als er later winst gemaakt wordt, kunnen deze aftrekposten in mindering op de winst worden gebracht. Of is het zo dat dit niet met terugwerkende kracht mag worden toegepast. In dat geval kan ik de regelingen het beste pas toepassen als de winst gemaakt wordt, dus misschien pas in 2015, maar mag dat?

Mvg,

Circulatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Een verlies uit 2013 kan je verrekenen met de winst van de negen daaropvolgende jaren. Dus je fiscale verlies 2013 kan je verrekenen met de winst van 2014 en als het dan nog niet op is met de winst van 2015, etc.

De KIA pas je in principe in 2013 toe en gaat dan van je fiscale winst af. Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden, je hebt daarin geen keuze. Let op: heb je de auto al in gebruik genomen in 2013? Zo nee, heb je deze dan wellicht deels of geheel betaald in 2013? Het antwoord op deze vragen kan de zaak namelijk nogal compliceren.

Het lijkt me onaannemelijk dat het met de MIA anders zit dan met de KIA, maar van die regeling weet ik weinig af.

Link naar reactie
  • 0

MIA en KIA hebben 1 ding gemeen: in het jaar waarin je de verplichting bent aangegaan mag je deze aftrekken benutten tot wat je aanbetaald hebt. Dus voordat we kunnen zeggen hoe je moet plannen:

Heb je de auto geheel betaald in 2013 of deels in 2014? En indien dat laatste, hoeveel heb je in 2013 betaald (ex BTW)?

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Erik en Joost,

Dank voor jullie antwoorden.

Voor de auto is 34.000 ex. BTW betaald op 27 dec 2013. De auto is in gebruik genomen op 4 januari 2014. Op de RVO website kon ik vinden dat hij voor 36% in de MIA valt en voor 28% in de KIA. Dus dan zou ik 64% van de aanschafprijs kunnen aftrekken. Er is echter geen winst in 2013, kan ik de aftrekpost in latere winstjaren gewoon benutten?

Ik begrijp dat ik verlies mag verrekenen met winst in de volgende 9 jaren maar geldt dat ook voor aftrekposten; mag je die ook meenemen?

Mvg,

circulatie

Link naar reactie
  • 0

Aanbetaald is 34.000.

Dan heb je geen keuze qua MIA en KIA. Beide pas je in 2013 toe waarmee er meer verlies 2013 ontstaat.

Dan wordt eerst gekeken of er compensatie van verlies 1 jaar terug kan plaatsvinden (naar 2012) en dat lukt hier niet want verlies in 2012. Dan blijft het verlies 2013 staan voor max. 9 jaar naar voren. Mogelijk dat je deze dus al wel in 2014 kunt benutten als je winst maakt in de BV dit jaar.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar