• 0

Certificeringen fabrikanten China/HK

Hoi allemaal!

 

Na lang meelezen ben ik nu iets tegen gekomen waar ik niet uit kom en graag aan jullie voor wil leggen.

 

Zoals velen van jullie weten zijn er op Ebay, Alibaba, Globalsources etcetera genoeg genoeg fabrikanten van telefoon/tablet laders en andere accessoires te vinden. Ik heb nu al een aardige klantenkring opgebouwd voor mijn bedrijfje in USB-telefoonkabels. Ook is er veel vraag naar USB-laadadapters.

 

Nu ben ik op zoek gegaan naar fabrikanten van deze adapter van 1Ampere en 2.1Ampere maar...

 

Toch is het heel moeilijk om een goede leverancier te vinden die daadwerkelijk gecertificeerde laders heeft. Meestal zijn de certificeringen dan weer van nét andere typenummers. Erg vervelend. Het heeft me al een lieve duit aan samples gekost die achteraf niet geschikt blijken te zijn.

 

Certificeringen waar het om gaat: CE (verplicht!) ROHS/TUV/FCC/UL.

 

Ik wil graag kwalitatief goede producten verhandelen, eerst denken dan pas doen in dit geval. Ook zijn het geen orders van 100 stuks.

 

Wat ik nu zoek is een soort tussenpersoon/bedrijf/local welke mij kan helpen op zoek te gaan naar de juiste producten met certificering.

 

Ik hoop dat iemand mij wat verder op weg kan helpen of tips heeft!

 

Alvast bedankt,

 

Mike

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet gehinderd door veel kennis ter zake gewoon even Google gebruikt.

 

Rated Output

Dual output DC 5V, 1A&DC 5V,2A

 

Specifications

power bank battery for iphone

Battery type:Polymer Lithium-ion battery

Capacity:6600mAh

CE,ROHS,FCC

 

Heb het gevoel dat we door een bakker naar een recept voor brood worden gevraagd. Maar dat zal wel door het gebrek aan kennis komen. ;D

 

Wellicht eens aan Wouter vragen. Neem aan dat hij ook als groothandel fungeert.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Dank voor je bericht.

 

Het gaat niet om externe batterijen/power banks, maar adapters voor in het stopcontact waarin een USB-kabel kan worden gestoken voor het opladen van een apparaat.

 

Excuus als ik niet duidelijk ben geweest, maar het gaat er juist om dat daar van alles kan staan:

Dat bij elke productpagina wordt aangegeven dat het een CE/UL/FCC/ROHS etc.. gecertificeerd bedrijf is, maar dat dat bijvoorbeeld maar voor 2 van 100 product-typen/modellen geldt.

 

Die link die je geeft is zo een geval, de externe batterij heeft als typenummer YLPB-104, maar als je de documenten van de assessment van TUV bekijkt, blijkt dat de externe batterij met typenummer YLPB-102 FCC gecertificeerd is.

 

Op het eerste gezicht lijkt het dus in orde, tot je verder gaat kijken dan de productpagina. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

 

Link naar reactie
  • 0

En deze dan. Gewoon van Philips.

Of deze op Ebay.

 

Ik begrijp wat je bedoelt, denk ik. Maar is het ook zo dat alle types een goedkeuring moeten hebben? Is het niet zo dat bij vergelijkbare technologie er meestal sprake zal zijn van zogenaamde self certification.

 

Can I self certify a product with CE certification ?

 

Yes, CE marking by Self Certification can be performed in cases where harmonized standards cover all relevant safety aspects of a product. In accordance with the requirements of the applicable Directive, as manufacturer you can carry out the safety assessment procedures and compiling the required documentation. All documentation should be filled in the Technical File.

 

Met andere woorden ben je niet op zoek naar zaken die er niet hoeven te zijn, namelijk 100% getest inclusief een certificaat voor elk type?

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de laders, welke vallen onder "laagspanning" voor de CE-markering, wil ik graag wel zekerheid hebben. Dit omdat op het moment dat ik deze importeer uit China en ga verkopen ik als fabrikant word gezien, met alle bijkomende verantwoordelijkheden.

Op dat moment moet de lader ook CE-gekeurd zijn om in Nederland te mogen verkopen. link

Uiteraard hoeft niet elk product individueel getest te worden.

 

Als ik een lading van 5.000 stuks van dezelfde productielijn uit dezelfde fabriek laat komen is een steekproef van een X aantal stuks voldoende, omdat er vanuit mag worden gegaan dat de fabrikant dezelfde richtlijnen voor productie hanteert.

 

Zelf-certificering doen de meesten dan ook, maar dat vind ik hetzelfde als de slager die zijn eigen vlees keurt. Als achteraf blijkt dat de papieren van de fabrikant niet in orde zijn, heb ik de volledige aansprakelijkheid. Ik heb totaal geen zicht op of de fabrikant ook echt test/keurt, en vertrouwen op het woord van is niet de juiste instelling bij dit soort zaken.

 

Ook heb ik al meerdere malen meegemaakt dat sample A en sample B van dezelfde leverancier van de binnenkant totaal anders kunnen zijn. En dat is nooit in positieve zin geweest. Overigens zoek ik ook geen aparte certificering voor elke type dat de fabrikant kan leveren, maar wel een certificering voor het product dat ik wil afnemen.

 

Inmiddels ben ik al wat verder. Het lijkt mij het meest verstandig om zelf de producten CE te laten keuren bij hiervoor door de EU aangewezen bedrijven in Nederland. Kosten hiervan dienen allemaal opgevraagd te worden. Ik zal morgen eens rond gaan bellen. link

Link naar reactie
  • 0
Om aansprakelijkheid te voorkomen, als je dat risico zo veel mogelijk wil uitsluiten, zou ik zeker ook naar leveranciers zoeken binnen Europa, zeker bij een product met brand en elektrocutie-gevaar. Of een goede verzekering afsluiten.

 

Verzekeraars hechten ook meer waarde aan een goede steekproefsgewijze ingangscontrole van iedere batch in Nederland dan aan een hoop papier van de fabrikant in China of elders.

 

Niet in de laatste plaats omdat bij schade / productaansprakelijkheid te vaak blijkt dat de gebruikte componenten afwijken en/of het product op een andere wijze is geproduceerd dan waarvoor de markering en certificering zijn afgegeven. Bovendien kan schade zelden op de fabrikant worden verhaald.

 

Zie ook de al eerder op HL genoemde Aegon clausule:

CLAUSULE 90

PRODUCTAANSPRAKELIJKHEID

De aansprakelijkheid voor geleverde producten die van buiten de EU worden geïmporteerd, is ook meeverzekerd, mits deze producten voldoen aan de Europese normen en de verzekerde in zijn hoedanigheid als leverancier aantoont dat hij heeft voldaan aan alle van toepassing zijnde wettelijke verplichtingen op het gebied van veiligheid en deugdelijkheid.

 

Bij een goede steekproef per batch heeft de importeur aan alle in redelijkheid van hem te verwachten verplichtingen voldaan, en zijn verzekeraars bereid om het (rest)risico van productaansprakelijkheid veroorzaakt door incidenteel foute producten te dragen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Norbert! Inmiddels ben ik wat opgeschoten:

 

Ik heb kopietjes van de CE & ROHS rapporten gehad, waar ik eerst sceptisch over was. Hierop staat het volgende:

 

CE markering:

Complies with Low Voltage Directive 2006/95/EC

EN 60950-1:2006+A11:2009+A1:2010+A12:2011

EN 55022: 2010

EN 55024:2010

EN 61000-3-2:2006+A2:2009

EN 61000-3-3:2008

 

ROHS:

EPA 3050B:1996

EN1122:2001

EPA 3052:1996

EPA 3060A

EPA 7196

EPA 3540C

EPA 8270C

 

Getest door een onafhankelijk testbureau in China. Ook vaag natuurlijk. Op de website van dat test-bedrijf (tct-lab.com), kan ik de rapportnummers invoeren en dan komen deze rapporten er ook daadwerkelijk uit, mooi!

 

Maar wie zegt dan dat het testbedrijf wel legitiem is?

Ze hebben een China National Accreditation Service (CNAS) registratie.

 

En ook op de website van het CNAS is een handige zoekfunctie. Ik het testbedrijf opzoeken, en dat komt er uit als "Testing en Calibration Laboratory". De appendix geeft een document van 320(!) pagina's over het test bedrijf waar een gigantische hoeveelheid normen, producten etcetera genoemd is.

 

Onderaan de streep lijkt het er dus heel goed uit te zien! :)

 

Maar is het CNAS wel strikt wat betreft uitgeven van accreditaties? Het is een overheidsinstelling, maar hoe betrouwbaar is dat?

 

En de hamvraag natuurlijk, Is dit genoeg informatie/bewijs om zelf geen CE-keuring uit te hoeven laten voeren?

Er zijn een aantal regels dat met een CE-merk/keuring ik moet kunnen bewijzen dat al het mogelijke is gedaan om de informatie van de fabrikant te controleren. Nu is er een spoor tot aan de Chinese overheid, dat moet toch wel iets betekenen?

Link naar reactie
  • 0
En de hamvraag natuurlijk, Is dit genoeg informatie/bewijs om zelf geen CE-keuring uit te hoeven laten voeren?

 

Hamvraag is of er voor het product een CE markering van een aangewezen instantie (notified body) vereist is. Voor consumentenelektronica is dat meestal niet het geval, waardoor je als importeur "op papier"" kan volstaan met deze documentatie, die al stukken uitgebreider is dan ik meestal in eigen praktijk tegenkom.

 

Zie ook:

De rol van TÜV Nederland

Betrokkenheid van een aangemelde instantie zoals TÜV Nederland in het productcertificatieproces is enkel voor de richtlijn Laagspanning niet verplicht

 

 

Los daarvan: voor je eigen aansprakelijkheidsrisico en eventuele verzekering daarvan zou ik steekproefsgewijze controle van batches sterk aanraden

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Zo te lezen heb je wat vaker dan ik te maken gehad met soortgelijke situaties. Overigens is dit de eerste fabriek waarbij zo een een spoor van fabrikant-testbedrijf-overheid tegenkom. Het lijkt allemaal goed te zitten.

 

Ik ga maar eens polsen bij verschillende verzekeraars over de voorwaarden. Kijken of bij een incident deze papierwinkel genoeg is. En wat er voor eisen aan steekproeven worden gesteld.

 

Norbert, ik zie dat je ook de Assurantie zit. Heb jij eventueel nog tips/trucs over bovenstaand?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Centraal Beheer merkt mij aan als fabrikant - wat ik volgens de Europese wet/regelgeving ook ben. Premies vallen inderdaad mee. Toch bleef het stukje CE markering van de fabrikant in China een beetje vaag.

 

Zojuist ook met de RVO gebeld. Zeer kundige heer van de afdeling certificeringen gesproken.

Volgens hem is de CE-keuring aannemelijk gemaakt. Ik dien alleen nog een aantal bevestigingen te krijgen van de fabrikant met betrekking tot toegang tot technische specificaties en dergelijke.

 

Het CNAS is inderdaad een Chinese overheidsinstantie, hij kon het ook. Het lijkt er op dat er zelf geen uitgebreide CE-markering uitgevoerd hoeft te worden door mij. Wel zit ik er aan te denken om bij een soortgelijk bedrijf een aantal tests uit te laten voeren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ondernemer3009,

 

Aan het verhaal en advies van Norbert heb ik niks meer toe te voegen. Dat is goed en compleet.

 

Ik wil je echter een compliment geven voor de manier waarop jij dit aanpakt en voor het verantwoordelijkheidsgevoel dat je aan de dag legt. Verder zo.

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je compliment!

 

Ik heb een bedrijf gesproken dat pre-compliance tests uitvoert, richtprijzen zijn ongeveer €700 per test, per product.

 

Inmiddels heb ik ook de technische documentatie van de laders waar het om gaat ontvangen. Alles met betrekking tot PCB design, overvoltage bescherming, ripple, noise, isolatie etc.

 

Alles lijkt wat mij betreft helemaal compleet. Als iemand denkt dat dat niet zo is hoor ik dat graag!

Link naar reactie
  • 0

Heb je al eens contact opgenomen met TÜV of een ander instituut in Shenzhen? Ik neem tenminste aan, dat je bij een leverancier in Shenzhen koopt. De kosten voor tests zijn daar over het algemeen veel lager dan hier. Je kunt deze per e-mail aanvragen.

 

Google maar eens "CE test Shenzhen". Dan vind je verschillende geauthoriseerde instituten.

 

Groet

 

René

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.