• 0

verschil in activa-passiva, ivm later ontvangen factuur

Heren,

 

Wie kan onderstaand bevestigen cq corrigeren.

 

 

2012 nov/dec betalingen gedaan twv 195,00 (btw 32,84 en werkelijke kosten dus 161,16). Factuur over deze inkoop pas januari 2013 ontvangen.

 

Voor jaarrekening 2012 heb ik de 161,16 dus op geplust bij mijn inkoopkosten Q4, en de 32,84 afgetrokken van mijn kortlopende schulden.

 

Nu heb ik de factuur in januari 2013 werkelijk ontvangen, en deze ingeboekt (voor het terug ontvangen van de btw). Bij het opstellen van de jaarrekening van 2013 kom ik deze kosten nu dus weer tegen (in q1 2013).

 

Is het dan zaak om het bedrag van 161,16 gewoon weer af te trekken van inkoopkosten Q12013 voor het jaarstuk van 2013?

 

Ik heb namelijk precies nu een verschil in de balans van dit bedrag.

 

Ik hoor graag.

 

Grt

HJP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt.

 

Feitelijk gezien heeft het inderdaad niks in de inkoopkosten van Q1 2013 te zoeken daar ik het al in q4 2012 als kosten geboekt had. Ik kwam het bedrag weer tegen ivm de btw die ik in q1 2013 pas gevorderd heb daar ik toen de inkoopfactuur ontvangen heb.

 

Wanneer ik echter consequent bij een mogelijk nieuwe situatie waarbij ik betalingen vooruit verricht (factuur pas in het volgende jaar ontvang) deze op het jaarstuk mee neem als kosten van het vorige jaar, en de btw aftrek bij de kortlopende schulden, dit toegestaan is conform wet en regelgeving?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marjan,

 

Ik ben het boekhouden een beetje aan het leren, vanwege de administratie voor mijn vrouw, en probeer deze casus in te journaliseren, maar het lukt me niet >:(

 

Naar mijn idee bedoel je met de boeking van 2012:

 

Nettokosten 161.16

Vooruitbetaalde BTW 32.84

Aan bank 164

 

In 2013 ontvang ik de factuur en bij het invoeren van deze factuur krijg ik

 

 

Aan Crediteuren 164

 

Ik loop nu eigenlijk vast omdat ik niet kan verzinnen wat gedebiteerd moet worden. Wil jij licht in de duisternis brengen ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.