• 0

Oproepkracht, maar geen loon bij ziekte?

Beste forumleden,

 

Mijn vrouw is werkzaam bij een tankstation als oproepkracht sinds 2012. Ondanks dat het een oproep arbeidsovereenkomst is, werkt zij MINIMAAL 25 uur per week. Maar vaak meer. Zij heeft een contract voor onbepaalde tijd.

 

Nu staat in haar arbeidsovereenkomst het volgende:

De oproepkracht verklaart ervan op de hoogte te zijn dat hij bij ziekte geen aanspraak kan maken op doorbetaling van loon, conform artikel 30 van de Tankstation CAO.

 

Bij navraag bij haar werkgever, over hoe dat dan zit bij ziekte, vertelde hij dat hij als werkgever geen doorbetaling van loon zal uitvoeren, maar dat dit gedaan zal worden door het UWV. Wij hoefden er niet bang voor te zijn dat het ziekteverlof niet uitbetaald zou worden.

 

En, u voelt het aankomen,... mijn vrouw heeft een operatie ondergaan, en heeft 3 herstelweken. Wij hebben voortijdig (zeker 3 maanden vooraf) de ziekmelding aangegeven bij de werkgever en het UWV. Op de dag dat zij geopereerd werd kregen wij telefoon van het UWV dat zij geen loon bij ziekte zullen uitbetalen. Zij stellen; de werkgever is verantwoordelijk voor loondoorbetaling. Maar de werkgever heeft mijn vrouw een contract laten ondertekenen waarbij doorbetaling bij ziekte door de werkgever, uitgesloten wordt.

 

Mag dit zomaar? Mijn vrouw werkt vele uren, betaald gewoon haar WIA en WGA premies. En puntje bij paaltje krijgt ze geen geld bij ziekte? Heeft zij geen rechten?? Ben erg benieuwd naar de reacties.

Dààr waar het feest moet zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste Dellenoy,

 

Higherlevel is een ondernemersforum. Voor werknemersvragen bieden wij geen ondersteuning. Dit topic gaat op slot.

 

Inhoudelijk: de werkgever zit fout, de bepalingen in de overeenkomst zijn nietig. Er mag niet worden afgeweken van wet en CAO (die, hoewel op dit moment niet van kracht, de loondoorbetaling niet regelt in artikel 30 maar in artikel 35)

 

Werkgever dient het loon door te betalen op basis van de gemiddelde inzet van de 3 maanden voorafgaand aan de ziekte. Voor verder advies hoe te handelen verwijs ik je naar het rechtenforum of goeievraag.nl

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.