• 0

Stoppen met mijn bedrijf binnen 5 jaar [ fiscale consequenties]

Hallo,

 

Ik wil gaan stoppen met mijn bedrijf. Niet meteen, maar wil het in een periode van 5 jaar gaan regelen.

Nu vraag ik me af hoe ik dit fiscaal en juridisch moeten regelen.

Het betreft een eenmanszaak, met uitsluitend een zaterdag kracht en oproepkrachten.

 

Ik snap dat ik me moet uitschrijven bij de KVK.

 

Ik verwacht niet dat ik mijn bedirjf kan verkopen, de losse spullen wel. De ervaring om mij heen bevestigd mijn vermoeden.

 

Maar hoe doe ik dat met de belastingdienst?

Er zullen de komende 4 jaar ook wel sporadisch investeringen gedaan gaan worden.

Nog niet alle spullen zullen dan fiscaal afgeschreven zijn.

 

Moet ik dan als ik niet aan de vijf jaar kom,, een correctie toepassen of moet ik in een kortere tijd gaan afschrijven?

 

Hoe ga ik om met mijn oproeppersoneel, ik moet die 5 jaar nog wel omzet hebben om te kunnen voorzien in mijn levensonderhoud. Er is geen personeel met contracten van onbepaalde tijd.

Welke periode is dan netjes om aan te houden? Ik zat zelf te denken aan 6 maanden.

 

Hoe ga ik om met verzekeringen? Sommige moet ik per 5 jaar afsluiten

Ik werk zonder tussenpersoon en ik heb gebeld met de verzekeringsmaatschappijen, maar er werd gezegd dat ik die 5 jaar wel moet blijven betalen.

 

Mijn huurcontract loopt over 2 jaar af, als ik dan wil bijtekenen gaat dit ook per 5 jaar., maar wellicht kan ik hier wel een deal mee maken. Onderhandelen met huurbazen is vaak erg makkelijk, vooral in deze tijden.

 

Een hoop vragen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En wellicht zie ik nog iets over het hoofd, dat hoor ik dan ook graag.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik verwacht niet dat ik mijn bedirjf kan verkopen, de losse spullen wel. De ervaring om mij heen bevestigd mijn vermoeden.

 

Eén van de mooiste kanten van het hebben van een eigen zaak is het realiseren van een asset - het ontwikkelen van een bedrijf dat ook los van jou kan bestaan, een waarde heeft zonder jou en dus ofwel centen voor kou kan verdienen zonder dat jij je ermee bemoeit ofwel verkocht kan worden. Uit jouw andere post begrijp ik dat dit nu nog niet kan. Maar je hebt wel vijf jasr om dit te realiseren. Wellicht is dit een mooie doelstelling voor de komende vijf jaren?

 

Maar hoe doe ik dat met de belastingdienst?

Er zullen de komende 4 jaar ook wel sporadisch investeringen gedaan gaan worden.

Nog niet alle spullen zullen dan fiscaal afgeschreven zijn.

 

Moet ik dan als ik niet aan de vijf jaar kom,, een correctie toepassen of moet ik in een kortere tijd gaan afschrijven?

 

Dit wordt verwerkt in stakingswinst of stakingsverlies - ik ga uit van een eenmanszaak.

 

Hoe ga ik om met mijn oproeppersoneel, ik moet die 5 jaar nog wel omzet hebben om te kunnen voorzien in mijn levensonderhoud. Er is geen personeel met contracten van onbepaalde tijd.

Welke periode is dan netjes om aan te houden? Ik zat zelf te denken aan 6 maanden.

 

Als er geen personeel us met een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd dan zou ik ervoor zorgen dat alle contracten van rechtswege eindigen op de stopdatum van het bedrijf. Tegen die tijd heb je dan alleen te maken met een aanzegtermijn. Tussentijds opzeggen kan alleen bij wederzijds goedvinden of met toestemming van het UWV. Daar zou ik her niet van laten afhangen.

 

Hoe ga ik om met verzekeringen? Sommige moet ik per 5 jaar afsluiten

Ik werk zonder tussenpersoon en ik heb gebeld met de verzekeringsmaatschappijen, maar er werd gezegd dat ik die 5 jaar wel moet blijven betalen.

 

Wellicht bij afloop van de periode voor kortere tijd laten afsluiten door een tussenpersoon. Kost iets meer maar wellicht minder dan voor de volle vijf jaar betalen. Anders gewoon je verlies nemen - verzekeringen zijn nu niet de meest kostbare zaak van de wereld.

 

Mijn huurcontract loopt over 2 jaar af, als ik dan wil bijtekenen gaat dit ook per 5 jaar., maar wellicht kan ik hier wel een deal mee maken. Onderhandelen met huurbazen is vaak erg makkelijk, vooral in deze tijden.

 

Dat lijkt mij de juiste weg.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor het duidelijk antwoord.

 

Mijn bedrijf zal verkocht kunnen worden omdat ik de afgelopen 10 jaar heb gezien dat alle soortgelijke bedrijven grorer of kleiner dan de mijne allemaal opgesplits worden. Dus de ene partij neemt de goederen over, ander de voertuigen etc etc. Personeel wordt eigenlijk nooit overgenomen. Vaak is men bang dat een team van een bedrijf de bedrijfscultuur teveel overneemt. Dus iederen solliciteerd voor zichzelf.

 

Er zitten wel een aantal hoge verzekeringen tussen zoals opslag en rechtsbijstand.

Link naar reactie
  • 0

Uit een onverwachte hoek is misschien een koper gevonden voor mijn bedrijf.

Ik had niet verwacht dat een freelancer deze ambitie zou hebben.

 

Maar hoe bepaal ik nu de waarde van mijn bedrijf? Of hoe heet iemand die hierin begeleid, mijn boekhouder heeft al aangeven dat hij hier geen verstand van heeft.

 

Ik zit te denken aan het volgende:

 

de waarde van de verhuur inventaris,

de waarde van de vooertuigen,

een deel goodwill voor de omzet. (een deel van de opdrachtgevers blijft zeker bij mijn bedrijf, omdat alleen wij zo gespecialiseerd zijn)

vergoeding voor de vastgelegde opdrachten, er zijn wat projecten die voor meerdere jaren vastliggen.

een deel van de kosten van langdurige marketingprojecten die wel al volledig betaald zijn

openstaande facturen van opdrachtgevers +/- 20.000 euro

 

en daar dan van af getrokken,

de leningen (die zijn er nu niet),

openstaande rekeningen leveranciers +/- 5.000 euro

 

Ik zit dan ook te denken aan het volgende project

De komende 2 jaar zal de freelancer als werknemer in dienst komen om dan na die periode de overname te doen. Na die periode zal ik ongeveer een jaar aanblijven als adviseur en om de overname zo soepel mogelijkt elaten verlopen.

Alles zal in het begin vastgelegd worden, niets is dus vrijblijvend.

De toekomstig ondernemer mag het eind bedrag over meerdere jaren terug betalen, mits het bedirjf niet van activiteiten wijzigd of verkocht wordt.

Bij het stoppen of bij fallisement wordt het bedrag een prive lening.

 

Eigenlijk dus drie vragen:

- Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf

- Hoe heet iemand die zulke trajecten kan uitwerken?

- Zien we dingen iver het hoofd bij de geleidelijke overname?

 

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk dus drie vragen:

- Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf

- Hoe heet iemand die zulke trajecten kan uitwerken?

- Zien we dingen iver het hoofd bij de geleidelijke overname?

 

1. op 48 verschillende manieren ;)

2. daarvoor heb je een bedrijfsovernameadviseur nodig en/of een register valuator

3. vast wel ;) maar daar weet een adviseur zeker raad mee.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

2. daarvoor heb je een bedrijfsovernameadviseur nodig en/of een register valuator

 

Van die laatste hebben we ook een HL-lid in de aanbieding. Manon kan je vast verder op weg helpen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik had eerder deze website gevonden.

 

Pakkende weblink, dus ik dacht daar wordt het uitgelegd.

De website is in het nederlands maar had net zo goed in het Sanskrit geschreven kunnen zijn. Ik snapte er in ieder geval helemaal niets van.

waardebepalingbedrijf.nl/

 

Ik heb inmiddels wel een betere website gevonden die dingen wat duidelijker uitlegt.

http://www.mt.nl/1/69224/home/wat-is-een-bedrijf-waard-5-rekenmethodes.html

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.