• 0

Side-projecten en belastingaangifte.

Goedenavond,

 

Ik heb geen officieel bedrijf, geen eenmanszaak en ook geen BV. Wel doe ik naast mijn werk wat side-projecten. Voornamelijk web-apps die ik bouw en daar probeer ik geld mee te verdienen.

 

Echter, natuurlijk kost alles meer geld dan het op levert. Zo heb ik dit jaar bijna 5,000 euro aan kosten gemaakt (hosting, domeinnamen, web tools) om een side-project te ontwikkelen.

 

Is het mogelijk, nu ik aangifte inkomstenbelasting ga doen (ik werk gewoon full time hiernaast) om de kosten die ik maak voor side-projecten af te trekken? Of moet het eerst een geregistreerd bedrijf worden voordat dit kan? Of ziet de belastingdienst dit als hobby ipv werk?

 

JVJK.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan in je aangifte altijd de bijna 5000,- aan kosten bij “Bijverdiensten of inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter” aftrekken en dan zal je binnenkort wel vernemen of men dat acceptabel vindt of niet.

Gezien je (kennelijk) verder geen opbrengsten hebt voor dezelfde activiteiten, zal je wel bereid moeten zijn om een toelichting te geven als men hierover vragen stelt.

 

Link naar reactie
  • 0

Of je je in moet schrijven vind je hier:

http://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/moet-ik-mijn-bedrijf-inschrijven/

 

Of je de kosten in mindering kunt brengen hangt af van het feit of er sprake is van een bron van inkomen.

 

Bron van inkomen:

Als eerste moeten je werkzaamheden plaatsvinden in het economisch verkeer. Zijn het werkzaamheden in de persoonlijke sfeer (familieverband of vriendendienst) dan is er geen sprake van deelname aan het economisch verkeer en kun je de kosten niet in mindering brengen.

 

Daarnaast moet je de bedoeling hebben om met je activiteiten geld te verdienen; meer opbrengsten dan kosten dus. Dit is het subjectieve criterium.

 

Aangezien iedereen wel kan zeggen dat het zijn bedoeling is om een positief resultaat te behalen is er ook nog een objectief criterium: is dit positief resultaat ook redelijkerwijs te verwachten.

 

Als aan deze drie eisen voldaan is kun je de kosten in mindering brengen. Als je jaar na jaar alleen meer negatieve resultaten behaalt kan de fiscus stellen dat er geen bron van inkomen is en zijn de kosten niet in mindering te brengen.

 

Bekijk of je aan bovenstaande eisen voldoet en zo ja, verwerk dan de kosten in je aangifte. Zoals hierboven door Peter aangegeven: weet waarom je dit jaar alleen maar kosten hebt en waarom in volgende jaren de resultaten wel positief zullen zijn. Maar dat zal geen probleem zijn want ik neem aan dat over jouw planning hebt nagedacht.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.