• 0

In de war over prive onttrekkingen, afschrijven, etc.

Hey Iedereen,

 

Mijn naam is Sebastiaan en ik heb een eigen bedrijf in de game-sector. Dit jaar bij het invullen van mijn belasting ben ik ff compleet de kluts kwijt, na bijna 8 uur googlen en het lezen van verschijdene reacties dacht ik toch maar aan te kloppen bij dit forum. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Allereerst mijn financiele start-situatie:

 

ik heb een paar jaar geleden een laptop gekocht die ik momenteel nog aan het afschrijven ben. Dit overgebleven bedrag is momenteel mijn enige ondernemings-vermogen: 1545 euro. En ik mag nog 3 keer 515 euro afschrijven.

 

Dit jaar heb ik 20.000 euro verdient

van die 20000 gaat 955 euro reiskosten

en 538 euro overige afschrijvingen (een verzameling van kleine uitgaven voor het bedrijf)

 

Daarbovenop heb ik een ipad (478,45 (ex BTW)) gekocht voor mijn werk en een midi-keyboard (699,15 (ex BTW)).

Deze kosten wil ik in een periode van 5 jaar afschrijven en deze heb ik gekocht met een gedeelte van die 20000,- euro .

 

Dit houd in dat ik bij mij winst en verlies-berekening het volgende heb staan.

 

20000

- 1493 (955 reiskosten + 538 overige kosten)

- 751 (afschrijving: 515 voor de laptop, 95,96 voor de ipad & 139,83 voor het midi-keyboard)

===========================================

17756 (Saldo winst verlies)

 

Geen idee of ik hier al fouten heb gemaakt, maar if so tell me!!!

 

Vervolgens komen we bij activa/passiva

Mijn materiele vaste activa zijn in mijn optiek

1030 (1545 (laptop waarde) - 515 (laptop afschrijving))

+382,78 (478,45 (ipad waarde) - 95,96 (ipad afschrijving))

+559,32 (699,15(midi-keyboard waarde) - 139,83 (midi-keyboard afschrijving))

================================================================

1972 (materiele vaste activa)

 

Dit zou dan ook direct mijn ondernemings-vermogen zijn, aangezien ik geen andere manier zie om mijn activa-pasiva in balans te laten zijn

 

Dan kom ik bij mijn sociale-fiscale winstberekening:

Die zegt:

 

ondernemings vermogen einde boekjaar: 1972

Prive-onttrekkingen: 17756 (saldo winst verlies, heb ik compleet opgegeven als prive-ontrekking)

=======================================

19728 (totaal)

 

- 1545 (ondernemings vermogen begin boekjaar)

======================================

18183 (sociale fiscale winstberekening)

 

 

En dit komt dus niet overeen met mijn saldo winst verlies. Iets wat volgens de belastingdienst wel zou moeten. Ik zal wel een complete knuppel zijn en alles op de verkeerde plekken hebben ingevuld. Als 1 van jullie een idee heeft wat ik hier fout doe, dan zou me dat erg helpen.

 

Alvast super bedankt,

 

Sebastiaan van Waardenberg.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zo op het eerste gezicht heb je het juiste begrip van alle zaken. Toch klopt er ergens iets niet.

Mijn eerste gok: kijk eens naar de uitstaande bedragen op 1-1 en op 31-12 zoals btw, debiteuren, cretiteuren, etc. Die mis ik in je passiva/activa lijstje...

 

Wat soms helpt is kijken of je het verschil kunt relateren aan iets dat je misschien vergeten bent, bv. aan KOR-voordeel of ontvangen rente.

 

Verder heb ik pas nog iemand geholpen die ook tegen de controle meldingen aan liep. Wij alles nagelopen: kwamen we op andere bedragen die ook niet klopten. Uiteindelijk bleken er twee dingen fout:

1. Bij het samenvatten van de kosten hadden we een typfout in de calculator. Oplossing: niet niet handmatig optellen, maar de kostenposten groeperen en op tellen met excel

2. Het eindvermogen van het jaar ervoor (en dus het beginvermogen) bleek niet juist. Na correctie klopte alles wel.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 1

De vooronderstelling dat de onttrekkingen gelijk zijn aan de winst is onjuist. Dit onder andere omdat bepaalde kosten geen uitgaven zijn (afschrijvingen) en bepaalde uitgaven geen kosten zijn (investeringen). Als je alle niet zakelijk uitgegeven gelden uit de onderneming haalt is je prívé onttrekking als volgt te berekenen

 

20.000 verdiensten

1.493 kosten

478 investering in iPad

699 investering in Midi Keyboard

---------

17.329 beschikbaar om te onttrekken

 

De aansluiting begin en eindvermogen is dan als volgt

 

1545 vermogen begin boekjaar

+ 17756 winst boekjaar

- 17329 onttrekkingen

----------

1972 vermogen eind boekjaar

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vooronderstelling dat de onttrekkingen gelijk zijn aan de winst is onjuist. Dit onder andere omdat betaalde kosten geen uitgaven zijn (afschrijvingen) en bepaalde uitgaven geen kosten zijn (investeringen). Als je alle niet zakelijk uitgegeven gelden uit de onderneming haalt is je prívé onttrekking als volgt te berekenen

 

20.000 verdiensten

1.493 kosten

478 investering in iPad

699 investering in Midi Keyboard

---------

17.329 beschikbaar om te onttrekken

 

De aansluiting begin en eindvermogen is dan als volgt

 

1545 vermogen begin boekjaar

+ 17756 winst boekjaar

- 17329 onttrekkingen

----------

1972 vermogen eind boekjaar

 

 

DAT IS EM!!! Super bedankt!!! Dat is precies wat ik moest weten. Je hebt echt geen idee hoe blij ik hiermee ben!

 

Michel_S to the rescue!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aargh... daar las ik dus overheen... Kudo's @ Michel

 

Ikzelf haal het saldo privé opnamen altijd uit m'n boekhouding (rekening #9000).

Die uitrekenen obv. de cashflow klinkt een beetje als uitrekenen hoe je de aangifte software kloppend kunt indienen...

 

Ik hanteer altijd dit: EV-eind = EV-begin + resultaat - opnamen + stortingen.

(Nb. Zowel stortingen als opnamen worden in de IB -aangifte gevraagd).

 

Heb jij je privé opnamen/stortingen dan niet in je boekhouding staan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aha, op die manier.

 

Mijn ervaring is dat het indienen van de aangifte met een goede boekhouding een stuk gemakkelijker is, plus dat het fijner is te weten dat je ingediende cijfers kloppen. Ik begon zelf met een simpele excel-sheet, maar dat was foutgevoelig, zeker toen er allerlei jaargrens overschrijdende bedragen bijkwamen. Een goed boekhoudprogramma dat eenvoudig een (eind)balans kan genereren, kan ik dus van harte aanbevelen.

 

Succes met je onderneming en alles wat erbij komt kijken!

Link naar reactie
  • 0

Geen reactie op de 1e vraag van dit topic, maar ik wilde even melden dat ik de uitleg in de 1e post zo duidelijk vind, ik word er gelijk een stuk wijzer van! Dus bedankt :D

 

En aan mmint de vraag welk programma jij gebruikt/aanbeveelt. Ik heb zelf wel eens gekeken naar programma's, maar vind het vaak erg ingewikkeld of soms gewoon duur. Ik heb zelf bijvoorbeeld niets te maken met BTW (branche kinderopvang) en in elk programma kom ik zoveel tegen over BTW. Ook ben ik maar een kleine ondernemer en zoek ik dus iets wat vrij eenvoudig en betaalbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Ikzelf ben een tevreden gebruiker van Snelstart, maar het vereist wel wat boekhoudkennis en daarnaast zijn ze aan 't overstappen op een abonnementsmodel wat het naar mijn mening te duur maakt. Er zijn andere topics op dit forum waar andere boekhoudpakketten genoemd worden. Succes!

Link naar reactie
  • 0

@Okido

 

Ik gebruik sinds 2006 het pakket Minipak. Heel basic en simpel maar kan alles wat ik nodig heb.

Zelf ben ik wel btw plichtig maar volgens mij kun je bij de instellingen aangeven dat btw niet van toepassing is, je hebt er dan verder ook geen last van. Indertijd aangeschaft voor (als ik me goed herinner) 189 euro eenmalig.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Mijn ervaring is dat het indienen van de aangifte met een goede boekhouding een stuk gemakkelijker is,

 

Zeker weten, een goed boekhoudprogramma kan je hier ook bij helpen. Je boekt je facturen en koppelt ze direct aan je betalingen. Doordat je kan zien welke betalingen dan overblijven weet je dat je daar een ander soort boeking moet maken of als sprake is van een missende factuur ga je die zoeken. Zo kun je je boekhouding overzichtelijk houden en snel controleren of je alle betalingen en facturen een plekje hebt gegeven in de boekhouding.

 

Je kan ook zelf je facturen en betalingen bijhouden waarna je een boekhouder online toegang geeft tot je boekhouding zodat deze kan controleren en er de juiste belastingaangiftes mee kan voorbereiden. Dat kan best betaalbaar blijken als je daarmee de juiste aangifte doet en tijd bespaart aan gepuzzel.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.