• 0

VraagDeExpert.nl

Omschrijving van je concept:

www.vraagdeexpert.nl is een site waarop mensen een vraag aan een expert zoals een dierenarts, advocaat of automonteur tegen geringe betaling kunnen stellen. Binnen enkele uren krijgen ze het antwoord.

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De site is sinds vorige week live, maar nog niet officieel gelanceerd. Voordat ik met de PR begin, zou ik graag van jullie willen horen wat je ervan vindt. Wat kan anders/beter?

 

Ik heb van vrienden en familie al heel wat feedback ontvangen en verwerkt, maar van onbekenden krijg je toch de eerlijkste feedback :-)

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik heb al meerdere bezoekers gehad die een vraag gesteld hebben, maar de meesten gaan niet over tot betaling om het antwoord te ontvangen. Is de prijs te hoog? Ligt het aan het betaalmechanisme?

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Er zijn drie alternatieven, die elk hun nadelen (maar ook voordelen) hebben:

- persoonlijk de expert, zoals een dierenarts, benaderen door een afspraak te maken. Maar een consult kost meer dan het stellen van een vraag op VraagDeExpert en je moet tijd vrijmaken (halve dag vrijnemen bijvoorbeeld) om de expert te bezoeken. Ook moet je wellicht enkele dagen wachten voordat de afspraak plaatsvindt. Je krijgt dus niet direct het antwoord.

- google. Het internet is echter enorm, niet altijd overzichtelijk en de informatie op websites is zeker niet altijd betrouwbaar. En sommige mensen zijn niet altijd even handig in het gebruik van google.

- goeievraag.nl. Het is weliswaar gratis, maar het probleem hier is dat iedereen het antwoord kan geven. Je weet dus niet zeker of het antwoord betrouwbaar is.

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Naast de uitdaging die ik hier genoemd heb, zou ik graag willen horen wat men van het concept in het algemeen vindt.

 

 

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Ehm, volgens mij haal je hier ook gratis je feed-back 8)
En dat komt redelijk in de buurt van hoe ik erover denk: Er is zoveel informatie beschikbaar op de elektronische snelweg, die gratis beschikbaar is dat de stap om er ook maar iets voor te betalen oneindig groot wordt. Op HL worden mensen voor noppes soms veel verder geholpen dan ze eigenlijk verdienen. Meerwaarde zit toch in andere dingen.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dag Robbert,

 

Dank voor de uitgebreide feedback.

 

Ik geloof ook niet dat complexe vraagstukken via deze site voorgelegd kunnen worden.

 

Voor simpele vragen gaat men al naar google.

 

 

Op dit moment kan de vragensteller kosteloos een wedervraag stellen mocht het antwoord niet duidelijk zijn (zie ook de tevredenheidsgarantie die op de site vermeld staat). Was dit misschien bij jou niet bekend?

 

 

Ja hoor, gezien maar niet relevant geacht omdat dat niet mijn punt was. Mijn punt is dat voor simpele vragen er afdoende oplossingen zijn, voor complexe vragen het medium niet geschikt is. Het feit dat mensen niet willen betalen voor het laten beantwoorden van de vragen geeft volgens mij ook aan dat de bereidheid er gewoon niet is. Anders zou goeievraag.nl (sanoma) al direct een bedrag vragen, als ze ook maar in de verste verte zouden denken dat het rendabel kan worden.

 

Ik denk dat je dus de communicatie kunt aanpassen wat je wilt, maar het verdienmodel niet klopt. Maar goed, dat is een bescheiden mening.

 

Link naar reactie
  • 0

Ook hier is de hamvraag: Hoeveel behoefte is er aan de dienst, zodanig dat men bereid is de portemonnee ervoor te trekken? Daar is een stuk marktonderzoek voor nodig en dat doe je op een andere manier dan vragen op een forum als HL. Heb je marktonderzoek naar het concept gedaan?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ehm, volgens mij haal je hier ook gratis je feed-back 8)

 

Het doel van dit onderdeel van HL is toch om meningen en kritieken op (nieuwe) websites te krijgen? Dan maak ik er ook gebruik van, vooral als het gratis is. Maar toch zal ik ook voor de kennis van experts (onder andere usability) willen betalen omdat ik weet dat ik van een dergelijke expert veel meer waarde ontvang dan van een forum zoals HL.

 

Ik probeer via feedback van HL'ers maar ook van anderen te achterhalen wat de kritieke issues zijn, zodat ik deze aan een expert kan voorleggen om ze op te lossen.

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Ook hier is de hamvraag: Hoeveel behoefte is er aan de dienst, zodanig dat men bereid is de portemonnee ervoor te trekken? Daar is een stuk marktonderzoek voor nodig en dat doe je op een andere manier dan vragen op een forum als HL. Heb je marktonderzoek naar het concept gedaan?

 

Ik heb marktonderzoek verricht (vanuit business development is dit een van de dingen die ik regelmatig voor mijn opdrachtgevers doe) en weet dat er behoefte is. Mijn vraag is daarom: waarom stellen bezoekers wel een vraag op de site, wetende dat ze moeten betalen om het antwoord te krijgen, maar betalen vervolgens niet?

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is daarom: waarom stellen bezoekers wel een vraag op de site, wetende dat ze moeten betalen om het antwoord te krijgen, maar betalen vervolgens niet?

Dat is dan toch het uitgangspunt (probleemstelling, doelstelling) van jouw (markt)onderzoek, hoe zouden wij dat hier kunnen beantwoorden?

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Maak een vrijblijvend donatiesysteem en je weet direct hoeveel men de individuele experts waardeert. Of vereist men juist een factuur?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Maak een vrijblijvend donatiesysteem

 

En noem het dan 'pay what you want' en je hebt opeens een model wat een stuk meer levensvatbaar is.

 

Gewoon na het ontvangen van het antwoord vragen wat men wilt betalen en wieweet betaalt men veel meer dan 6 euro. Het motiveert de experts ook veel meer om uitgebreid antwoord te geven, want dan vangen ze waarschijnlijk veel meer dan de 6 piek (minus commissie voor jou?).

Link naar reactie
  • 0

Maak een vrijblijvend donatiesysteem

 

En noem het dan 'pay what you want' en je hebt opeens een model wat een stuk meer levensvatbaar is.

 

Gewoon na het ontvangen van het antwoord vragen wat men wilt betalen en wieweet betaalt men veel meer dan 6 euro. Het motiveert de experts ook veel meer om uitgebreid antwoord te geven, want dan vangen ze waarschijnlijk veel meer dan de 6 piek (minus commissie voor jou?).

 

Highio en Wouter, prima idee! Ik had dit ook in het hoofd zitten, maar 'durfde' niet ermee aan de slag te gaan. Toch maar doen dus!

Zou het goed zijn om dit principe toe te passen, maar waarbij de klant het antwoord ontvangt nadat hij 'gedoneerd' heeft?

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar toch zal ik ook voor de kennis van experts (onder andere usability) willen betalen omdat ik weet dat ik van een dergelijke expert veel meer waarde ontvang dan van een forum zoals HL.

 

Ik probeer via feedback van HL'ers maar ook van anderen te achterhalen wat de kritieke issues zijn, zodat ik deze aan een expert kan voorleggen om ze op te lossen.

 

Ik ga toch even happen ;)

 

Ik denk dat je jezelf en HL veel tekort doet door dit als uitgangspunt te nemen. De waarde van HL is ontzaggelijk groot het het gebeurt regelmatig dat er hier (zonder dat er voor betaald hoeft te worden) meer waarde wordt weggegeven dan je bij menig expert zult kunnen kopen. Het idee dat ergens niet in geld voor betalen gelijk staat aan het ontvangen van een inferieur product is vreselijk achterhaald.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is daarom: waarom stellen bezoekers wel een vraag op de site, wetende dat ze moeten betalen om het antwoord te krijgen, maar betalen vervolgens niet?

 

Geef eens een paar (geanonimiseerde) voorbeelden van vragen die mensen hebben gesteld waarbij ze vervolgens niet wilden betalen voor het antwoord.

 

Edit: ik kan overigens wel een reden bedenken. Mensen lezen meestal van boven naar beneden en van links naar rechts. Het feit dat het antwoord geld kost staat helemaal aan de onderkant van mijn scherm, in het midden, in een witte letter tegen een lichte achtergrond. Zet dat zinnetje prominent bovenaan en ik vermoed dat je van de meeste niet-betalers bent verlost ... ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dat dit concept voor mijn gevoel niet 'levelt' met jouw eigen bedrijfssite?

 

Hoe lang en hoe goed is over dit concept nagedacht en hoeveel (of relatief hoe weinig?) uren voorbereiding en uitwerking (en marketing) is er inmiddels in gaan zitten? Ken je het internationale veld met vergelijkbare sites? Doe je niet teveel dingen naast elkaar?

 

Ik mis vooralsnog iets unieks, iets wat dit concept B2C als ik het goed begrijp (aantrekkings)kracht geeft om hoog te gaan scoren.

 

Even een paar wilde ideeën die misschien wel 'catchy' zijn:

 

Mag ik vijf minuten van uw tijd (MIVMVUT)? Vergoeding is laagdrempelig met 1/12 uurtarief vooraf te betalen (tevreden klant verhoogt het uurtarief achteraf met een EURO, een ontevreden klant laat dit dalen). Geeft je een vliegende start met alle tellers op 0.

 

Live chat of beter videochat met de expert (laat de automonteur direct op afstand meekijken onder de motorkap, of in het geval van de dierenarts naar uw huisdier met kwaal). Probleem wordt d.m.v. foto of filmpje geintroduceerd.

 

Second Opinion Site (SOS) om twijfel bij beslissingen te toetsen met voornoemde elementen?

 

Enz.

 

Business development is m.i. dit soort ideeën opdoen en nagaan op haalbaarheid. Mensen raken steeds meer verbaal en visueel ingesteld en nu dreig je vragen, antwoorden en algehele communicatie weer in eenrichtingsverkeer tekst te verpakken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zou het goed zijn om dit principe toe te passen, maar waarbij de klant het antwoord ontvangt nadat hij 'gedoneerd' heeft?

Nee, want dan is je systeem nog steeds hetzelfde als dat het nu is.

 

Nu betalen mensen om te mogen vragen. Dat werkt niet.

Je moet ze laten betalen voor het antwoord dat ze ontvangen hebben. Dus eerst het antwoord krijgen, dan pas vragen wat men er voor wilt betalen.

 

Je moet het echt heel anders bekijken. Nu is het:

Voor X bedrag mag u vragen

Naar mijn idee moet het zijn:

Ontvang het antwoord en betaal wat u het waard vind.

Link naar reactie
  • 0

Geef eens een paar (geanonimiseerde) voorbeelden van vragen die mensen hebben gesteld waarbij ze vervolgens niet wilden betalen voor het antwoord.

 

- Kun je een hondje van 6 jaar nog leren in een bench te zetten?

- Zijn er spuitjes tegen teken op Maltezer hondjes?

- Wanneer gaat een Engelse bulldog pup leren lopen?

- Mijn ex-partner heeft met mijn auto een aantal verkeersboetes gehad en tot heden niet betaald. Nu ben ik tijdelijk bij mijn moeder ingetrokken en ben op haar adres ingeschreven. Nu heb ik een brief gekregen met de aankondiging dat ze volgende week dinsdag beslag komen leggen op mijn moeder's huis! Ik heb het geld zelf niet, m'n ex ook niet. Wat kan ik doen?

- Mijn hond heeft een stuk plastic van de hondeleverworst opgegeten die op de grond was gevallen. Kan dit kwaad?

 

Goede vragen toch?

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoe komt het dat dit concept voor mijn gevoel niet 'levelt' met jouw eigen bedrijfssite?

 

Hoe lang en hoe goed is over dit concept nagedacht en hoeveel (of relatief hoe weinig?) uren voorbereiding en uitwerking (en marketing) is er inmiddels in gaan zitten? Ken je het internationale veld met vergelijkbare sites? Doe je niet teveel dingen naast elkaar?

 

De afgelopen jaren heb ik veel geld verdiend met business development aan ICT bedrijven (B2B). Daar gingen het om IT producten en diensten, een hele andere tak van sport. Op dit moment ben ik dit langzaam aan het afbouwen en heb veel geïnvesteerd in VraagDeExpert. Er is veel nagedacht over het concept, en veel tijd is in de ontwikkeling van de site gestopt. Ik heb zoals gezegd een soft launch gedaan en ben nu 'in het veld' de site aan het testen en feedback aan het verzamelen. Qua marketing is er nog niets gedaan. Internationaal zijn er overigens een paar zeer succesvolle bedrijven (100+ miljoen euro omzet) die een vergelijkbaar concept hebben. Het idee is dus goed, de uitwerking is er bijna :-)

 

Mag ik vijf minuten van uw tijd (MIVMVUT)? Vergoeding is laagdrempelig met 1/12 uurtarief vooraf te betalen (tevreden klant verhoogt het uurtarief achteraf met een EURO, een ontevreden klant laat dit dalen). Geeft je een vliegende start met alle tellers op 0.

 

Absoluut een goed idee. Ik ga dit verder onderzoeken en wellicht realiseren.

 

Live chat of beter videochat met de expert (laat de automonteur direct op afstand meekijken onder de motorkap, of in het geval van de dierenarts naar uw huisdier met kwaal). Probleem wordt d.m.v. foto of filmpje geintroduceerd.

 

Dit staat hoog op het wensenlijstje. Ik moet echter eerst voldoende experts binnen hebben om dit mogelijk te maken.

 

Dank voor jouw waardevolle feedback, HIghio!

 

Ook de rest bedankt voor jullie tijd. Ik ga met alle ideeën nu aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

Carter Business Development Blog

http://www.carterbusinessdevelopment.nl

Link naar reactie
  • 0

Goede vragen toch?

 

Daar is inderdaad niets mis mee, en dat versterkt mijn idee dat dat zinnetje over het tarief onderaan de pagina niet opvalt.

 

Mensen tikken hun vraag en hun e-mailadres en komen er dan pas op de volgende pagina achter dat er voor het antwoord betaald moet worden. En hevig teleurgesteld haken ze af ...

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De mensen die op internet een vraag stellen willen helemaal niet betalen, die willen alleen maar een antwoord krijgen en komen op je site, omdat ze op zoek zijn naar een gratis antwoord, niet omdat ze zo graag willen betalen voor een antwoord.

Het zijn dezelfde mensen die bellen of mailen naar een dierenarts of accountant voor een gratis intakegesprek.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je kernvraag echt is; waarom stellen mensen een vraag maar willen ze niet betalen, dan kun je er wel van uitgaan dat de reacties van John Bouwmans de hoofdreden zijn. Je site gaat open met meteen een mooi invulveld waar je een vraag kan stellen. Ik denk dat letterlijk 0% van de mensen die nu op je site terechtkomen en daar een vraag stellen verwachten dat het geld kost omdat bij alle andere vormen van je vraag stellen op internet dit 'gewoon' gratis is, van fora tot nichesites. Betekent niet dat een verdienmodel onhaalbaar is, maar de voorbeeldvragen die je meegaf zijn nou juist allemaal vrij standaard vragen waar je met een beetje googlen wel uitkomt denk ik en op sites als www.gratisadviseurs.nl of op een gespecialisserd forum desnoods wel je vraag kwijt kunt aan experts die er erg actief zijn trouwens.

 

Dan komt het punt waar men wel voor wilt betalen; de hele ingewikkelde uitgebreide en specifieke zaken (met belangrijke gevolgen) maar ook daar is een bedrag van gemiddeld 36,- op een anonieme site erg hoog lijkt me. face to face met een expert is niet veel duurder in de meeste branches.

Link naar reactie
  • 0

Ik was even benieuwd hoe het er nu voor staat.

 

Binnen twee weken zullen enkel echte mensen genoemd worden. Bedankt voor jullie feedback, Wouter en TwaBla.

 

Ik zag dat dit nog niet opgelost is. Nu is het nog steeds eigenlijk "vraag de fictieve persoon" in plaats van "vraag de expert".

Weet Marietta C. bijvoorbeeld dat zij op jouw site als A. Slagter vermeldt staat?

Link naar reactie
  • 0

Als je nu al weet dat het nog weken gaat duren kan je misschien beter even die site op "werk in uitvoering" zetten en pas live gooien wanneer er echte experts zijn.

 

Het gebruik van nep-profielen met "geleende" foto's is op z'n minst onfatsoenlijk naar degene wiens foto's ongevraagd gebruikt is. Zet er dan minstens een stockfoto in...

 

(nb. beetje flauwe opmerking naar Wouter toe. Dat je daar tijd voor hebt...)

 

P.S. uiteraard beterschap gewenst. Gelukkig heb je internettoegang...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.