• 0

Aangifte doen, zakelijke kosten & afschrijven (help!)

Goedemiddag,

 

Ik ben al een paar jaar (kleine) ondernemer. Nu had/heb ik niet al teveel kennis over de aangifte inkomstenbelasting, ik vind het lastige materie, in ieder geval de aangifte als ondernemer. Aangezien mijn vader altijd boekhouding heeft gegeven op het mbo en ook een eigen zaak heeft en daar alles voor regelt, ga ik jaarlijks naar hem toe om de boel in te vullen en af te ronden.

 

Nu ben ik alles aan het uitzoeken voor 2013 en ben ik ook even terug aan het kijken vanaf 2010. Mijn vader heeft de afgelopen jaren willekeurig afgeschreven en ik vraag me nu een beetje af of dit wel goed is gegaan... ::)

 

[*] In 2010 had ik niets dat meer kostte dan € 450,- maar ik had een aantal dingen wel als inventaris ingevuld, omdat ik dacht dat alles wat je als inventaris had (een stoel bijvoorbeeld) gewoon als inventaris gold. In dat jaar was het ca € 1300,- en er stond nog € 500 van de start. Er is toen ca € 600,- afgeschreven en de rest is blijven staan.

[*] In 2011 stond er dus nog ca € 1200,- open. Daar is niet bijgekomen in dat jaar en er is weer ca € 600,- afgeschreven.

[*] In 2012 stond er dus nog ca € 600,- open en had ik 1 item van ca € 400 en dat is als inventaris meegenomen. Er is toen € 300,- afgeschreven en er is dus ca € 700,- blijven staan.

 

Nu ben ik bezig met 2013. Alle jaren hiervoor is er dus eigenlijk niets geweest boven de € 450 en dat had dus gewoon zonder afschrijving als kosten opgevoerd kunnen worden. Nu vraag ik me af wat ik hiermee moet in 2013. De eerste jaren mag je willekeurig afchrijven las ik, dus in dat opzicht zal het hopelijk niet echt een probleem zijn dat het dus ook willekeurig is gedaan, maar dit jaar is dat anders. Eigenlijk zou het nog bestaande bedrag van ca € 700,- gewoon als kosten opgevoerd moeten worden, maarja dat kan natuurlijk niet meer, want dat is niet in dit jaar aangeschaft en dus niet op te voeren als kosten in 2013. Dit jaar is er 1 bedrag boven de € 450, namelijk ca € 650,- Deze kan ik netjes in 5 jaar afschrijven, zoals het dus eigenlijk hoort begrijp ik nu (restwaarde is niet veel, het gaat om een computer, heb de restwaarde op € 50,- geschat na 5 jaar).

 

Is er iemand die me kan uitleggen wat nu het beste is om te doen? Moet ik mijn aangiften van de afgelopen jaren aanpassen of kan ik dit op een goede manier oplossen zonder alles 'open te breken' ?

 

De afgelopen jaren heb ik altijd belasting terug gekregen ipv betaald, omdat mijn winst niet zo hoog is als kleine ondernemer zijnde. Dit jaar moet ik een klein bedrag betalen volgens het programma, in ieder geval met wat ik nu heb ingevuld (en daar heb ik ook op gerekend).

 

Hopelijk snapt iemand mijn verhaal, het is wellicht wat warrig. Ik ben nu zo ver dat ik gewoon zelf precies wil weten hoe het allemaal werkt, zodat ik gewoon zelf de boel kan invullen en ik precies weet wat ik heb gedaan.

 

Alvast bedankt voor het lezen van mijn warrige verhaal ;D

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben blij dat je na vier jaar ondernemerschap zo ver bent dat je precies wilt weten hoe het werkt.

 

DIe 500,- die er 'van de start' stond, betreft dat zaken die uberhaupt als kosten op te voeren zijn? Ik zie nogal vaak dat mensen de inrichting van hun 'kantoor aan huis' op een belachelijk bedrag schatten en vervolgens als kosten opvoeren, vandaar dat ik het vraag.

 

Idem dito voor de aanschaffingen in 2010 en 2012.

 

Ik ben over het algemeen geneigd (het gaat niet om supergrote bedragen) om aangiftes uit het verleden, als ze relatief kleine fouten bevatten, te laten rusten, maar dat is mede omdat mijn correctiewerk geld kost.

 

Aan het begin van 2013 had je circa 700,- aan inventaris op je balans. Hopelijk heb je een afschrijvingsstaat waaruit blijkt welke zaken dat precies zijn en tegen welke waarde ze op de balans staan.

Als heir zaken op staan die niet in de kosten genomen mogen worden, haal je ze per 1-1-2013 naar privé.

De zaken die wel in de kosten genomen mogen worden, mag je willekeurig afschrijven, je kunt er voor kiezen om die in 2013 inééns af te schrijven, maar dat hoeft niet.

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Alles wat aan inventaris staat, zijn gewoon bedragen waar ik bonnen van heb, niets is verzonnen oid. De 500 waar mee is begonnen is het enige dat een inschatting is geweest, maar dat is wel aan de lage kant ingeschat. In 2010 was ik gastouder en die kosten zijn dus bijvoorbeeld bedjes, kinderwagen, speelgoed, dat soort dingen. Het betreft dus geen inrichting van een kantoor aan huis.

 

Er is niets bijgehouden over afschrijvingen, wat wanneer is afgeschreven, alleen dus een bepaald bedrag (kan dus wel met mijn administratie een lijstje maken met wat er dan is afgeschreven per jaar, aangezien daar wel in staat wat er als inventaris is gerekend en wat als kosten, maar dat is er dus niet). Die 700 die nog staat is dus ook niet volgens een lijst oid. Mijn vader zei dat we gewoon dat gehele bedrag wat ik als inventaris had staan konden nemen en dan een deel daarvan afschrijven. Dat slaat dus gewoon nergens op schijnbaar, ik was er van uitgegaan dat hij wist wat hij deed, maar helaas is dat dus niet het geval... :-\

 

Je schrijft:

Als heir zaken op staan die niet in de kosten genomen mogen worden, haal je ze per 1-1-2013 naar privé
.

Wat bedoel je daarmee? Alles in mijn administratie zijn gewoon bedrijfskosten, ik heb niets aan privé-spullen als bedrijfskosten opgevoerd.

 

En daarna:

De zaken die wel in de kosten genomen mogen worden, mag je willekeurig afschrijven, je kunt er voor kiezen om die in 2013 inééns af te schrijven, maar dat hoeft niet
.

Dus die 700 kan ik in 2013 bij mijn bedrijfskosten tellen, bedoel je dat te zeggen? Aangezien die kosten niet in 2013 zijn gemaakt, lijkt me dat dat niet mag, toch? Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.

Link naar reactie
  • 0

Bij het invullen van de aangifte heb ik nu de 700 euro opgesteld bij mijn bedrijfskosten van 2013, maar ik weet niet of dat mag op deze manier. Als ik in het begin kies dat ik willekeurig afschrijf, moet ik een omschrijving geven. Als ik daar neerzet dat het kosten van eerdere jaren zijn oid, zullen ze wel met vragen komen lijkt me, of is dat normaal en hoe moet je dat dan omschrijven?

 

Nog wat anders: diensten die ik in december 2013 lever, worden pas in januari 2014 gefactureerd en betaald. Dit moet ik wel bij 2013 tellen toch? Mijn liquide middelen zijn daarom niet gewoon mijn banksaldo van 31-12, maar ook nog de bedragen over december 2013 die ik later heb gekregen, toch?

 

Ik heb uitstel tot september in ieder geval, dus heb nog even de tijd om alles uit te zoeken en me hierin te verdiepen, zeker nu ik zwangerschapsverlof heb, heb ik wat meer tijd (tot de baby er is dan ;) )

Link naar reactie
  • 1

Je schrijft:

Als heir zaken op staan die niet in de kosten genomen mogen worden, haal je ze per 1-1-2013 naar privé
.

Wat bedoel je daarmee? Alles in mijn administratie zijn gewoon bedrijfskosten, ik heb niets aan privé-spullen als bedrijfskosten opgevoerd.

Ik zie het vrij vaak dat er grote bedragen opgevoerd worden als 'inbreng' en dat het dan om een tafel, een stoel en een aftandse laptop uit 2006 gaat. In zo'n geval zouden de tafel en de stoel vallen onder 'inrichting werkruimte aan huis' en dus uberhaupt niet aftrekbaar baarzijn. Dat bedoelde ik. Bijna iedereen dénkt dat ie geen privéspullen als bedrijfskosten opvoert, maar bijna iedereen heeft in zijn hoofd ook een ander beeld van de scheidslijn tussen zakelijk en privé, vandaar.

 

En daarna:

De zaken die wel in de kosten genomen mogen worden, mag je willekeurig afschrijven, je kunt er voor kiezen om die in 2013 inééns af te schrijven, maar dat hoeft niet
.

Dus die 700 kan ik in 2013 bij mijn bedrijfskosten tellen, bedoel je dat te zeggen? Aangezien die kosten niet in 2013 zijn gemaakt, lijkt me dat dat niet mag, toch? Of ik begrijp je verkeerd, dat kan ook.

Het idee van afschrijven is dat je uitgaven van een bepaald jaar verdeelt over meerdere jaren. Afschrijven zal er dus altijd toe leiden dat je kosten opneemt die je in dat specifieke jaar niet gemaakt hebt.

Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat je die 700,- in 2013 bij je kosten telt.

 

 

 

Er is niets bijgehouden over afschrijvingen, wat wanneer is afgeschreven,

Ik adviseer je om dat wel te gaan doen. Op enig moment komt er een controle, althans, laten we daar eens vanuit gaan. De inspecteur wil dan weten waar het bedrag aan afschrijvingskosten in 2016 á 446,- (bijvoorbeeld) vandaan komt.

 

Als ik in het begin kies dat ik willekeurig afschrijf, moet ik een omschrijving geven

Op dat punt verwacht de Belastingdienst dat je een omschrijving geeft van de bedrijfsmiddelen die je willekeurig afschrijft. zoals "bedjes, kinderwagen, speelgoed".

 

 

(1)Nog wat anders: diensten die ik in december 2013 lever, worden pas in januari 2014 gefactureerd en betaald. Dit moet ik wel bij 2013 tellen toch?

(2)Mijn liquide middelen zijn daarom niet gewoon mijn banksaldo van 31-12, maar ook nog de bedragen over december 2013 die ik later heb gekregen, toch?

@1: inderdaad. Dat heet 'nog te factureren omzet' of ook wel 'onderhanden werk' Dat bedrag komt dus in je resultatenrekening bij de opbrengsten en op je balans bij de vorderingen.

 

@2: Nee. Liquide middelen per 31 december, is wat je op de bank of in de hand had per 31 december. Verder niks. Het bedrag aan 'nog te factureren omzet' schaar je onder vorderingen.

 

Succes!`

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel!! Hiermee moet het gaan lukken!

Afschrijvingen ga ik nu zeker bijhouden inderdaad, ik wil het allemaal goed gaan regelen nu, zonder mijn vader die gewoon maar wat doet schijnbaar. Ben ook al aan het rondkijken naar een boekhoudpakket.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels weer druk bezig met mijn boekhouding en de aangifte. Ik zit even met mijn eigen vermogen en de vorderingen waar ik het eerder over had (werk van december 2013 dat in 2014 gefactureerd en betaald wordt)

 

In de aangifte kan ik bij activa vorderingen opgeven, daar heb ik nu 3 bedragen, namelijk materiële vaste activa, vorderingen en liquide middelen. Nu vraag ik me hoe ik passiva dan kloppend krijg. Het enige dat ik daar heb is eigen vermogen en het eigen vermogen is de inventaris + liquide middelen toch? Hoe verwerk ik dan die vorderingen in de aangifte, zodat activa en passiva klopt?

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat jij ging rondkijken naar een boekhoudpakket ::)

 

De passiva-kant van je balans bestaat uit je schulden en je eigen vermogen. Als er geen schulden zijn (zelfs geen bedrag aan af te dragen btw?), dan is is er dus alleen maar eigen vermogen. Als al je bezittingen totaal 1200,- waard zijn, is je eigen vermogen dus 1200,-

 

Wie heeft je ooit verteld dat "het eigen vermogen is de inventaris + liquide middelen toch?"

Een paar maanden geleden schreef je dat je "precies wilde weten hoe het werkt, zodat ik gewoon zelf de boel kan invullen en ik precies weet wat ik heb gedaan." Ik juich het toe dat een ondernemer basale kennis heeft van zijn boekhouding, zodat je weet waar je aan toe bent. Of elke ondernemer het ook helemaal zelf moet kunnen, mwah, er zijn ondernemers die daar doodongelukkig van worden en dat hoeft voor mij nou ook weer niet.

 

Ik heb de indruk dat je jezelf tot taak hebt gesteld om het wél helemaal zelf te kunnen, en dat je, gezien je vraag over de balans, nogal van ver moet komen, als je begrijpt wat ik bedoel. Dat is niet erg, maar weet wel waar je aan begint. Ik kan me voorstellen dat je er zakelijk gezien meer aan hebt als je die tijd steekt in het laten groeien van je zaak.

 

Maar goed, ondertussen moet er natuurlijk ook belastingaangifte de deur uit. Ik hoop dat je hiermee verder komt.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

mijn vader die gewoon maar wat doet schijnbaar.

Dat zou nog wel eens kunnen meevallen, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. De grens voor activeren van bedrijfsmiddelen vs. direct als kosten nemen is niet verplicht 450 euro. Dat bedrag wordt doorgaans gehanteerd, omdat het de grens voor toepassing van de investeringsaftrek is. Maar áls je activeert, moet je je wel aan de afschrijvingsregels houden.

 

Vroeger werd voor veel zaken een afschrijvingstermijn van 3 jaar aangehouden. In 2010 heb je 500 ingebracht en voor 1300 aangekocht. Dat is 1800 in totaal en gedeeld door 3 jaar is dat een afschrijving van 600 per jaar. Dat alle inventaris op een grote hoop gegooid is, leidt zeker bij dit soort kleine bedragen doorgaans niet tot problemen. Fiscaal geldt sinds 2007 echter dat je maximaal 20% van de aanschafkosten per jaar mag afschrijven. Dan is 600 per jaar dus te veel. Echter, in 2010 en 2011 bestond (naast de eventuele willekeurige afschrijving voor startende ondernemers) ook de crisisafschrijving. Voldoende redenen om aan te nemen dat de afschrijvingen fiscaal aanvaardbaar zijn geweest in die jaren. 2012 blijft onder de maximale afschrijving, dus ook daar zit geen probleem in. Of het optimaal is geweest, is een andere vraag, maar bij dit soort bedragen zal het weinig schelen.

 

Anders dan een wat slordige administratie zie ik echter nog geen fiscale onjuistheden.

 

'Boekhouden voor Dummies' lijkt me geen verkeerd startpunt in deze. Dan gaat het misschien net wat meer leven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Daar ben ik nog steeds naar op zoek, maar in de tussentijd ben ik bevallen en zit ik met een baby en heb dus even wat anders te doen tussendoor ;) Heb wel een aantal demo's uitgeprobeerd en easyadmin komt nog het meeste in de buurt, maar het is allemaal veel te uitgebreid of te ingewikkeld of veel te duur. Maargoed, ben nu in excel een mooie boekhouding aan het bouwen.

 

Had inmiddels ook al wat gevonden trouwens op mijn vraag. Schulden zijn er inderdaad niet, ook geen BTW, omdat ik vrijgesteld ben van BTW. Dat EV inventaris + liquide middelen is heb ik van het HL forum trouwens.

 

De boekhouding zelf is opzich niet al te moeilijk, maar het lastige is nu gewoon dat mn vader maar wat heeft gedaan de afgelopen jaren en ik alles nu uit aan het zoeken ben. Ik dacht dat wat hij deed goed was, maar bijvoorbeeld dingen als vorderingen, die ik elk jaar heb aan het eind vh jaar, heeft hij nooit iets mee gedaan. Ook het gedoe met de inventaris en afschrijvingen gaat nergens over en mijn banksaldo op 31-12 is nog nooit naar gekeken, dus dat zijn dingen die ik nu allemaal aan het bekijken ben vanaf 2010, om duidelijkheid te krijgen voor mezelf.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.