• 0

Familie- en Bedrijfsfinanciering.

Beste leden,

 

In juli wil ik mijn eigen onderneming starten met eenmanszaak als rechtsvorm.

Businessplan is al volledig uitgewerkt en gewilligde investeerders heb ik ook al gevonden, echter zit in nog met een aantal vragen op het gebied van de te kiezen leningsvorm en hoop dat jullie enigszins licht hierop kunnen schijnen.

 

Het gaat om twee investeerders die beide een bedrag van €11.000- , willen investeren. De een is mijn schoonvader en de ander mijn vader (weet hoe het zit met het lenen bij familie maar ze kunnen het missen). Mijn schoonvader wilt graag particulier investeren en mijn vader via zijn bedrijf (eenmanszaak). Mijn eerste opzet is om met beide een overeenkomst op te stellen dat vanaf het tweede jaar met een vast maandelijks bedrag terugbetaald wordt en een jaarlijkse rentepercentage van 5% (dit is dan echter wel belast neem ik aan).

 

De vragen waar ik op dit moment mee zit is als volgt:

- Op welke manier/vorm kan ik dit het beste doen? ben bekent met het durfkapitaal, maar is dit wel gunstig voor beide? en welke maximale rentepercentages zit er dan aan vast, 3% voor mijn schoonvader (particulier) en 8.25% voor mijn vader (zakelijk)?

- Is misschien het overwegen van een schenking beter?

- Kan ik zelf de overeenkomsten opstellen of moet dit via de notaris gaan?

 

Alvast bedankt voor de moeite.

 

Met vriendelijke groet,

Mike.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Mike,

 

Als beide personen je geld lenen is er geen sprake van durfkapitaal. Er is sprake van durfkapitaal of venture capital als er aandelen worden gekocht (en verkocht).

 

Stel voor dat je met allebei gaat praten om uit te vinden wat ze precies willen.

 

Overigens is het volgens mij voor startende bedrijven in het algemeen niet verstandig om rente en/of aflossing te betalen. Al je cash heb je nodig om de groei van je activiteiten te financieren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.