• 0

Aangifte inkomstenbelasting (overig werk)

Ik heb een eenmansbedrijf (internetshop) en heb vorig jaar een schamele €1800,- winst gemaakt.

Die winst zou ik bij de IB moeten invullen bij: "overig werk". Maar daarover moet ik ca. €800,- belasting gaan betalen.

Nu is mijn vraag: Is er een regeling, omdat ik onder de kleine ondernemersregeling val, dat ik dit niet hoeft op te geven omdat het bedrag dusdanig laag is?

 

 

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de inkomstenbelasting wordt het totaal van je gehele Box 1 inkomen bij elkaar opgeteld en hierover wordt belasting geheven.

 

Ik neem aan dat je ook ander loon hebt, waardoor je over je gehele Box 1 inkomen volgens het schijventarief belasting betaalt.

 

Hier kan je niet onder uit komen. De kleine ondernemersregeling die jij noemt is een regeling binnen de BTW en heeft geen effect in de inkomstenbelasting.

Link naar reactie
  • 0

Om verwarring te voorkomen, enkele vragen:

 

--Waarom moet je 800 euro betalen over je 1800 euro winst (zijn er andere inkomsten)?

--Heeft de belastingdienst je aangemerkt als btw of inkomstenbelasting ondernemer?

--Hoe sta je ingeschreven bij de kvk?

--Wat is de reden dat je niets ontvangen hebt? Bedoel je dat het nog op de zakelijke rekening staat?

 

 

 

 

 

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt mmint, bedankt voor je antwoord:

 

voor Erik van Fiscus.

-Andere inkomsten zijn: loondienst 40 uur/week. Ik vind het heel vreemd dat ik zoveel belasting over mijn winst moet betalen.

-Ik hoef van de belasting geen btw te betalen i.v.m. de kleine ondernemers regeling.

-detailhandel via postorder

-ik heb niet ontvangen omdat het nog op de zakelijke rekening staat.

Link naar reactie
  • 0

Waarom vind je het vreemd om zoveel belasting te moeten betalen?

800/1800 =44,4%

Zo te zien vallen je inkomsten deels in de 52% schaal hetgeen betekent dat je belastbaar inkomen door die 40-uursbaan al snel richting de 55.000 gaat. Klopt dat of verdien je veel minder?

Link naar reactie
  • 0

klopt ik verdien niet veel minder dan €5500,-.

Dat eigen zaakje was eigenlijk een uit de handgelopen hobby. Maar als daar dan vervolgens zoveel belasting over moet betalen kan ik mijn tijd beter besteden.

Of ik moet zakelijk investeren om de winst tot een minimum te beperken?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat ligt er natuurlijk maar net aan hoeveel tijd je aan die hobby besteedt en hoeveel plezier je eraan hebt.

Zinloze investeringen lijken mij niet de juiste weg, maar wanneer ze je netto verdiensten kunnen verhogen is het misschien andere koek.

 

Als de inkomsten je hoofdmotief zijn, dan moet je zorgen dat je een bevredigend uurtarief verdient. Kan je dat tarief niet voldoende verhogen, dan kun je wellicht je tijd beter aan iets anders besteden. Echter, andere bestedingen kosten vaak geld en deze levert wat op!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.