• 0

Jaarrekening nodig?

Aargh moet even mijn frustratie kwijt. Sinds onze boekhouder twee jaar geleden gestopt is vind ik maar geen 'goede' nieuwe.

Eerst een jaar bij een accountant geweest en moest uiteindelijk, anders als in de offerte, honderden euro's meer betalen. Meteen opgezegd. Dit jaar dus bij een klein administratiekantoor, een vader en een zoon. Maar nu is het zo dat deze dus gewoon niet of pas na 2 weken reageren op mails en telefoontjes! Er zou twee weken geleden iemand langskomen om alles door te spreken maar krijg gewoon geen reactie meer. Voor mij ook een gedane zaak dus. Maar hoe kom ik nou aan een betrouwbare boekhouder... er is zoveel keus en zoveel prijsverschil...

 

Daarmee kwam bij mij de vraag op, heb ik wel een boekhouder nodig? (waarschijnlijk wel ;)) Heb ik wel een jaarrekening nodig?

 

Mijn vriend en ik hebben nu 6 jaar een vof (ijsverkoop) en daarnaast allebei een vaste baan. Mijn vriend is ondernemer voor de belastingdienst, ik niet.

De boekhouding doe ik zelf ik excel en de aangifte BTW doe ik ook altijd zelf.

Mijn boekhouding bestaat uit zo'n 150 facturen. Weet niet of het van belang is maar we draaien een omzet van 50.000-60.000 euro per jaar.

 

Wie kan mij goede raad geven wat wijsheid is? Moet ik een jaarrekening laten maken of hoeft dit niet perse? Lees zoveel verschillende dingen heen en weer. Ik weet dat het niet zo slim is om alles zelf te gaan doen, maar door onze twee laatste ervaringen krijg ik daar wel de neiging toe.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor ik het simpeler maak, maak ik het iets ingewikkelder.

Er bestaat een verschil tussen een fiscale jaarrekening (waarin alles berekend is volgens de regels uit de belastingwetten) en een bedrijfseconomische, ook wel commerciele jaarrekening.

Het verschil zit 'm bijvoorbeeld in de afschrijvingen, volgens de regels van de Belastingdienst schrijf je vrjiwel alles in minimaal vijf jaar af, terwijl sommige zaken echt maar drie jaar waarde hebben voor de onderneming.

 

Een fiscale jaarrekening heb je WEL nodig. Althans, in je aangifte inkomstenbelasting moet je een balans en een resultatenrekening invoeren. In mijn ogen is dat een fiscale jaarrekening.

 

Een commerciele jaarrekening is NIET verplicht. En zeker bij de wat meer overzichtelijke ondernemingen, is de meerwaarde van een commerciele jaarrekening vaak gering. Vind ik.

 

 

Wat is wijsheid? Wijsheid is volgens mij dat je heel goed nagaat wat je zelf KAN en wat je zelf WIL, en een adviseur zoekt die het overneemt vanaf het punt waar je het niet meer zelf kan of wil.

Er zullen ongetwijfeld ook betrouwbare boekhouders in Limburg (toch?) zijn, maar mijn netwerk daar is op zijn zachtst gezegd beperkt. Is Nijmegen haalbaar? Dan ken ik er nog wel een :P

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Alleen rechtspersonen in boek 2 burgerlijke wetboek hebben een jaarrekeningplicht en veelal ook een deponeringsplicht. Een eenmanszaak, Vof of maatschap zijn personenvennootschappen en vallen dus niet onder boek 2 BW. Uiteraard moet er wel een balans en verlies- en winstrekening worden opgesteld voor de aangifte inkomstenbelasting. En je hebt een administratie- en bewaarplicht op grond van de AWR (Algemene Wet Rijksbelastingen).

Je mag dus alles zelf doen en tegenwoordig met de online software kom je een heel eind. Als ik je goed begrijp, zoek je iemand die jou 1x per jaar kan begeleiden bij de afronding en de fiscale check. Fiscaal wijzigt het een en ander regelmatig door wetswijziging, maar ook door jurisprudentie. Dus mijn advies: ga dus op zoek naar de adviseur die hier naadloos op kan aansluiten.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Heb me deze avond eens wat meer erin verdiept... en kan concluderen dat ik toch echt iemand nodig heb ;)

Het gaat inderdaad eigenlijk alleen om 1 keer per jaar alles in orde te maken.

Bovendien moet er ook nog het 1 en ander worden veranderd in ons vof contract, dus ik ontkom er niet aan.

Vandaag een nuttige tip ontvangen voor een potentiele boekhouder dus die ga ik morgen maar eens even bellen. En dan hopen dat ik dit keer een goede vis aan de haak heb ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.