• 0

Boekingen t.b.v. VPB

Hallo,

 

ik zit met een kleine praktische vraag aangaande de boekingen die te maken hebben met de VPB. Voor zover ik het begrepen heb dienen de volgende boekingen gemaakt te worden:

 

bij ontvangst van de aanslag:

9xxx Vennootschapsbelasting

a/ 1xxxx Vennootschapsbelasting

 

Bij betaling van de vpb (in mijn geval maandelijks een deel)

1xxx Vennootschapsbelasting

a/ 1xxx Bank

 

Dit zou ervoor zorgen dat 1xxx vennootschapsbelasting aan het einde van het jaar glad loopt.

 

Ik heb nu de volgende vragen:

 

1. wat gebeurt er met het saldo op rekening 9xxx?

moet hier nog een boeking gebeuren om dit te verrekenen met de algemene reserve?

 

2. na 31-12 zal de definitieve aanslag n.a.v. de aangifte vennootschapsbelasting volgen.

Hoe deze te boeken (logischerwijze zou dit ook 9xxx aan 1xxx moeten zijn, of andersom in geval van een teruggave).

Na deze situatie ontstaat er tevens een saldo op 1xxx vpb.

Wat te doen met het saldo op deze rekening 1xxx?

 

Alvast dank voor de antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

ik zie de toegevoegde waarde van de eerste boeking eigenlijk niet zo, dus die zou ik (botte ik toch) schrappen.

 

Het is belangrijk dat je gedurende het jaar bijhoudt wat je aan aanslagen VPB betaalt, als er meerdere jaren door elkaar lopen zou ik zelfs voorstellen om voor elk jaar een aparte grootboekrekening te nemen.

 

Daarnaast heb je bij je resultaatsbestemming er mee te maken dat een deel (meestal ongeveer 20%) van je winst naar de VPB gaat en de rest naar de algemene reserve. Uitgaande van een winst van 100, zou je dan bijvoorbeeld de boeking

 

9999 (resultaat) (D) 100

1213 (VPB 2013) © 20

0610 Alg.Res © 80

 

kunnen doen. Als je het belangrijk vindt om de VPB ook in je resultatenrekening terug te laten komen, kun je ook:

 

9991 (VPB) (D) 20

9999 (resultaat (D) 80

1213 (VPB 2013) © 20

0610 Alg.Res © 80

 

Bij ontvangst van een aanslag betaal je 'm en boek je de betaalde VPB op de grootboekrekening 1213 (in bovenstaand voorbeeld).

Aan het einde van het jaar bepaal je de werkelijk verschuldigde VPB. Meestal zal die afwijken van de betaalde VPB dus loopt de 12xx-rekening NIET glad, maar heb je aan het einde van het jaar een vordering of een schuld qua VPB.

 

Helpt dit?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De eerste boeking kwam er op een ander topic op dit forum uit.

 

Als ik het dan goed begrijp maak je eerst de resultatenrekening op, zodat je de vpb kunt bepalen. Hierna kan de eerste boeking gemaakt worden

9999

a/ 1213

a/ 0610

 

Het glad lopen zal dan gebeuren na ontvangst (en boeking) van de definitieve aanslag lijkt me.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.