• 0

Factuur ivm Garantie uitreiken

Ik heb een aantal vragen, ik verkoop voor 98% aan particulieren en het betreft in 98% van de gevallen gebruikte producten.

Op deze gebruikte producten geef ik echter wel een bepaalde periode garantie.

 

Ik ben bezig met een webshop, maar dit is nog niet af, maar daarnaast ook verkopen via mond op mond, marktplaats etc. Sommige betalen contant, sommige betalen via bank.

 

Hetgene wat ik er nu al op heb staan:

- mijn gegevens incl. KVK / BTW nr/ Bankgegevens

- productgegevens incl. hoeveel maanden garantie

- melding "bijzondere regeling - gebruikte goederen"

 

Ik zit echter met een paar vragen:

Ik heb in veel gevallen niet de gegevens van de koper, mag ik een factuur aanmaken met de naam Onbekend of Directe verkoop of iets dergelijks en zonder adres / postcode/ woonplaats?

Aangezien het marge BTW betreft, moet ik dan de 0% code gebruiken op mijn facturen?

 

Hoop dat iemand mij iets kan vertellen, ik snap dat ik bij directe verkoop , contante verkoop etc ook gewoon de verkoop kan registreren, dat deed ik voorheen ook , maar aangezien ik nu ook garantie wil geven op de aankoop van het gebruikte product moet ik ze wel iets van een bewijs overhandigen en aangezien ik een webshop aan het inrichten ben waar ik dit probleem waarschijnlijk niet zal tegenkomen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Op de factuur hoort in principe ook geen 0% btw, want er zit wel degelijk btw in het verkoopbedrag, dus je moet de tekst "geen btw vermelden" vrij letterlijk nemen en alleen een totaal bedrag vermelden op de factuur. je moet dus bij voorkeur een factuurlayout hebben waar geen btw regel op staat. in plaats daarvan staat dus die verplichte tekst over de bijzondere regeling.

 

 

Voor de garantie lijkt het mij wel noodzakelijk dat je extra informatie vraagt aan je klanten, je moet tenslotte zowel de goederen als de klant kunnen identificeren om te voorkomen dat de bon door iedereen met een vergelijkbaar product gebruikt word om bij jou garantie te claimen.

Er is echter geen wettelijke plicht of iets dergelijks om die gegevens vast te leggen. maar het lijkt me wel verstandig om bovenstaande situaties te vermijden, maar als je het risico daarop klein acht kun je dus volstaan met een factuur die aan de btw eisen voldoet maar verder meer lijkt op een kassabon (door het ontbreken van klantgegevens)

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.