• 0

Verleggen van BTW icm kleineondernemersregeling

Hallo,

Ik heb een klein webdevelopment bedrijfje, ingeschreven bij de kvk en met btwnummer.

Een half jaar geleden heb ik voor een Nederlands bedrijf een factuur gemaakt van bijna €1000.

Er is onwijs lange periode van getouwtrek geweest om het geld te ontvangen, uiteindelijk zelfs een incasso erop gezet, en nu is er dan eindelijk opnieuw een akkoord voor betaling. Echter is het bedrijf inmiddels niet meer gevestigd in Nederland, maar opnieuw begonnen in een ander EU land. Daarop kreeg ik mijn factuur terug met de boodschap dat ze het BTW bedrag niet meer hoeven te betalen aan mij omdat ze in het buitenland zitten, en dat ik deze BTW aan hen moet verleggen.

Echter is het zo dat ik volgens de kleine ondernemersregeling deze BTW zelf mocht houden, dus in feite zou ik er nu persoonlijk €200 euro op achteruit gaan.

Ik vraag me dus eigenlijk af of deze BTW inderdaad verlegd moet worden aan hen waardoor ik deze misloop, en of er niets tegen in te brengen is waardoor dit niet hoeft?

Alvast bedankt

Mvg Rico

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Laat ik het zo uitdrukken: dit behoort tot de grotere BS die ik in mijn leven gelezen heb.

Even resumeren. Jij verricht een dienst voor een in Nederland gevestigde ondernemer die een Nederlands omzetbelastingnummer heeft. Die dienst factureer je natuurlijk. In jouw aangifte OB geef jij aan dat jij de omzetbelasting moet afdragen, jouw klant geeft aan dat hij de voorbelasting af moet trekken. Jij betaalt dus de BTW, hij vraagt de BTW terug. Twijfel er niet aan dat dit gebeurt is of gebeurt zou moeten zijn. Voor de BTW is e.e.a. dus in Nederland gewoon afgewikkeld, alleen jij moet je centen nog zien.

Nu stelt de afnemer dat ze de BTW niet hoeven te betalen omdat ze niet meer in Nederland zitten. Naast het feit dat dit helemaal niet relevant is, waar het om gaat is dat de dienst geleverd is toen ze gewoon in Nederland gevestigd waren, zou dit betekenen dat ze dubbel voordeel hebben. Ze hebben de BTW teruggevorderd toen ze in Nederland gevestigd waren en stellen nu dat ze de BTW niet zouden hoeven betalen omdat ze niet langer in Nederland gevestigd zijn. Kortom, het rammelt aan alle kanten.

Het is heel eenvoudig: jij hebt een factuur opgesteld worden en die moet volledig betaald worden - inclusief BTW. Als die niet betaald wordt is er dus sprake van een wanprestatie en kun jij vervolgstappen nemen. Ik ga even voorbij aan de emigratie en rechtsvorm, daar verstrek je te weinig informatie voor. Gewoon terugleggen bij het incassokantoor of overdragen aan de deurwaarder.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar