• 0

Tweedehandse keukens garantie geven?

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is zoiets als een wettelijk verplichte garantie (conformiteit) en de vrijwillige (fabrieks)garantie.

 

Wat zijn de regels voor tweedehands producten?

 

Bij tweedehands producten geldt ook dat ze moeten voldoen aan de verwachtingen die een consument ervan mag hebben. Die verwachtingen hangen bijvoorbeeld af van de prijs. Ze kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert. De consument mag minder verwachten bij tweedehands producten dan bij nieuwe producten. Bijvoorbeeld bij gebruikte showmodellen die voor een extra lage prijs worden verkocht. Er is dan minder snel sprake van een ondeugdelijk product.

 

Bij tweedehands keukens speelt waarschijnlijk ook installatie een rol. Ik kan me zo voorstellen dat aan die installatie hogere eisen gesteld worden dan aan de keuken zelf. Ik kom garanties tegen van vijf tot tien jaar (al is het CBW veel soepeler) dus dat kan bestudeerd worden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

installeren doen de mensen zelf of ze beroepen zich op een keuken plaatser

het gaat er om dat wanneer de klant de keuken koopt, en de verkoper een contractje opsteld met alle gebreken, zoals krasjes, op de deurtjes, een apparatuur dat niet werkt en door hen zal vervangen worden etc en ze nemen de keuken in de staat waarin die zich bevindt en het contract je ook tekenen, of men dan nog verantwoordelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Zoals Twa al aan gaf:

 

Ze [de verwachtingen, DvD] kunnen ook afhangen van de informatie die de verkoper geeft over de staat waarin het product verkeert.

 

Dus als er een overzicht gemaakt wordt van alle mankementen en de consument weet dus wat hij koopt dan kan deze zich niet beroepen op garantie tot vervanging. Net zo min dat als ik een auto koop waarvan de verkoper helder aangeeft dat de motor niet meer werkt ik terug kan komen en kan eisen dat er een nieuwe motor geplaatst wordt. Goed en volledig informeren van de consument is dus essentieel, maar een goede manier om de risico's te beperken.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan best. Natuurlijk wel met voorbehouden. Als de klant een keuken koopt met daarin een oven met een lamme deur dan koopt hij een oven met een lamme deur en denkt hij dat hij de deur kan repareren. Om die deur kan hij geen verhaal halen. Maar als blijkt dat het verwarmingselement niet werkt of maar tot maximaal 140 graden komt dan is dat natuurlijk wel een garantiekwestie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat kan best. Natuurlijk wel met voorbehouden. Als de klant een keuken koopt met daarin een oven met een lamme deur dan koopt hij een oven met een lamme deur en denkt hij dat hij de deur kan repareren. Om die deur kan hij geen verhaal halen. Maar als blijkt dat het verwarmingselement niet werkt of maar tot maximaal 140 graden komt dan is dat natuurlijk wel een garantiekwestie.

 

Oke dat snappen we, maar we testen de keuken ook op voorhand uit en al het apparatuur en vermelden netjes de mankementen. Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

In Nederland kennen we in de wetgeving het begrip garantie niet. De consument heeft recht op een deugdelijk product, een product dat voldoet aan de verwachtingen. Van een oven die stuk is kun je niet verwachten dat hij wel werkt. Dus als je dat goed op papier zet dan kun je daar geen probleem mee hebben.

Van een hardstenen aanrechtblad verwacht je niet dat deze in tweeën splijt. Als dat wel gebeurt heb je een probleem. Veel spannender dan dat wordt het echt niet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Het komt waarschijnlijk de verkoop niet ten goede om bij de eerste kennismaking meteen alle mankementen breed uit te meten. Vergelijk het met een tweedehands auto. Die wordt ook in eerste instantie aangeprezen op zijn pluspunten. Pas als de koper serieuze interesse toont, kun je ingaan op de manco's die je wel moet noemen om de koper volledig te informeren. Al valt op dat laatste ook weer wat af te dingen: buyer beware!

 

Volgens mij is er wel een balans te vinden die voor verkoper en koper fair is. Ik zou me als koper niet storen aan informatie waarin details opgenomen zijn die dienen om te voorkomen dat kopers achteraf gaan mopperen. Net zoals je een huurauto vooraf samen inspecteert op krasjes enzo.

 

Het gaat om verwachtingen en die zijn te managen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Het komt waarschijnlijk de verkoop niet ten goede om bij de eerste kennismaking meteen alle mankementen breed uit te meten. Vergelijk het met een tweedehands auto. Die wordt ook in eerste instantie aangeprezen op zijn pluspunten. Pas als de koper serieuze interesse toont, kun je ingaan op de manco's die je wel moet noemen om de koper volledig te informeren. Al valt op dat laatste ook weer wat af te dingen: buyer beware!

 

Volgens mij is er wel een balans te vinden die voor verkoper en koper fair is. Ik zou me als koper niet storen aan informatie waarin details opgenomen zijn die dienen om te voorkomen dat kopers achteraf gaan mopperen. Net zoals je een huurauto vooraf samen inspecteert op krasjes enzo.

 

Het gaat om verwachtingen en die zijn te managen. ;)

 

Dankje Twabla, je bent een ervaren forum gebruiker en heb veen nuttige reacties van u gelezen

Link naar reactie
  • 0

Ik had het meer over de garantie, of er een wettelijke garantie nog er bij geldt

 

In Nederland kennen we in de wetgeving het begrip garantie niet. De consument heeft recht op een deugdelijk product, een product dat voldoet aan de verwachtingen. Van een oven die stuk is kun je niet verwachten dat hij wel werkt. Dus als je dat goed op papier zet dan kun je daar geen probleem mee hebben.

Van een hardstenen aanrechtblad verwacht je niet dat deze in tweeën splijt. Als dat wel gebeurt heb je een probleem. Veel spannender dan dat wordt het echt niet.

 

Hij gaat dan gewoon een magazijn huren en de keukens gedemonteerd in het magazijn plaatsen, dan kunnen de mensen komen kijken, mag dit zonder een echte pand/winkel te hebben?

Link naar reactie
  • 0

Hij gaat dan gewoon een magazijn huren en de keukens gedemonteerd in het magazijn plaatsen, dan kunnen de mensen komen kijken, mag dit zonder een echte pand/winkel te hebben?

 

Van mijn wel ;)

Wil je zekerheid dan zou ik informatie inwinnen bij het bedrijvenloket van de gemeente waar het magazijn staat.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.