• 0

Investeren in plaats van ondernemen

Beste lezers,

 

Ik zit al een tijd met een groot probleem. Ik heb de afgelopen jaren 2 startups geprobeerd, de eerste is gewoon niet gelukt.

Dat is niet erg, dat kan gebeuren, ik leerde van mijn fouten en ben weer met het volgende idee verder gegaan.

Ik heb altijd veel ideeen gehad en vevolgens probeer ik er een van de grond te krijgen.

 

Nu is het zo dat ik 2 kinderen gekregen heb en met mijn huidige baan, wat ik er altijd naast had is het gewoon niet meer te combineren. Mijn startup heeft er onder te leiden en ik overweeg het te stoppen. Er is namelijk geld voor nodig, wat ik kop zich kan financieren met mijn huidige goed betaalde baan, maar ook veel tijd en rust in mijn hoofd, wat momenteel niet meer gaat.

 

De kinderen weg doen is op zich geen optie :)

 

Nu zat ik vanavond op een helder moment eens te denken of ik het niet anders kan gaan doen.

Mijn baan is mijn zekerheid en wil ik behouden. Ik hoopte toch altijd wel met een groot idee mijn financiele 'slag' te slaan, dat wil zeggen er goed van te kunnen leven en een flinke spaarcent weg te kunnen zetten.

Belangrijker nog, het ondernemen vind ik gewoon erg leuk. Mijn baan is leuk, ik weet goed wat ik moet doen en mijn bedrijf heeft maar weinig van die mensen, dus het is voor mij een makkie en toch erg goed betaald.

Ik mis alleen de uitdaging van het ondernemen als ik stop met mijn startup(s).

 

DUS, nu vroeg ik mij af. Kan ik niet als investeerder aan de slag. Investeren in kleine bedrijven, een enkel persoon, met dezelfde financiele vooruitzichten (of iets minder) van een ondernemer die zijn idee start en daar goed in slaagt.

Ik kan dan meedenken, financieren, inlezen, vergaderen en actief mee doen, maar de 50 urige werkweken kan ik gewoon niet gaan draaien.

 

Resumerend:

Maandelijks houd ik flink over en ik heb overdag prima de tijd om een aantal dingen te gaan doen, maar een complete startup lukt dus niet. Ik zoek wel een leuke uitdaging, die leuk is om je in vast te bijten en waar ook een aardige kans is dat je

financieel leuk gaat overhouden.

 

Ik zoek nu een mogelijkheid om toch te kunnen 'ondernemen' en te investeren in geld, maar niet/minder in tijd.

 

Wat zijn mijn mogelijkheden?

 

mijn skills zijn, ICT, ondernemen, business development/marketing, creatief en inventief.

 

Ik dacht zelf aan een vorm van investeren :

 

- in een persoon

- aandelen handel

- in een opstartend bedrijf

- een samenwerking met een geld behoevend bedrijf

 

 

In welke richting van deze dingen, of andere richtingen die ik hier niet bij heb staan, zou ik het het beste kunnen zoeken.

Ik hoop dat jullie mij misschien een goed tip kunnen geven of wellicht kunnen helpen. Ik heb zo'n behoefte aan wat ondernemingspanning en baal enorm dat ik er zelf nu dus niet meer groot mee bezig kan zijn.

 

 

Karel A.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met crowdfunding krijg je volgens mij weinig terug. Dat is meer iets sociaal maatschappelijks toch? Je krijgt het product hoogstens toe gestuurd, of anders bij people funding ideeen 1 procent per jaar van het inkomen van de persoon voor een aantal jaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zit al een tijd met een groot probleem. Ik heb de afgelopen jaren 2 startups geprobeerd, de eerste is gewoon niet gelukt.

 

 

Wat is er met de tweede gebeurd?

 

En wat je 'grote probleem' was, is me ook niet duidelijk. Je fantaseert over jezelf als ondernemer, als investeerder en het liefst met grote rijkdom in het verschiet. Maar je trackrecord is beperkt en je financiële slagkracht is ook niet zo groot. Dan is dus de vraag: wat heb je andere starters te bieden?

 

Je komt al met een rijtje en dat lijkt me een prima uitgangspunt voor een beperkt partnership met een fulltime ondernemer, zeker als je ook wat geld kan meenemen om samen iets op te bouwen. Als je in de ICT en de business development actief bent, loop je waarschijnlijk voortdurend tegen startups aan, dus daar komt vroeger of later een kans voorbij.

 

Wordt parttime vennoot!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Mijn grote probleem heb ik er niet zo direkt neer gezet, maar dat is dus dat ik niet meer verder kan ondernemen terwijl ik dat toch graag doe. Vanwege wat ik schrijf, moet ik dus het tweede startup project staken.

Dat is er dus mee aan het gebeuren: het stopt, want ik moet staken.

 

 

Ik heb wellicht niet zo'n interessant track record, maar ik denk ook niet direkt aan een super startup, die zullen veel grotere investeerders en dito personen zoeken.

 

Wat ik te bieden heb is geld en de mogelijkheid om mee te ondernemen.

 

Part time vennoot zal zeker interessant zijn, maar ik moet het dan dus gaan zoeken in het startup circruit dan?

Zijn daar ook platforms voor of mogelijkheden online voor? Zoveel mensen kom ik er niet in tegen hoor.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Part time vennoot zal zeker interessant zijn, maar ik moet het dan dus gaan zoeken in het startup circruit dan?

Zijn daar ook platforms voor of mogelijkheden online voor? Zoveel mensen kom ik er niet in tegen hoor.

 

 

Netwerken. Er zijn tal van startup-clubs en -events. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen paar miljoen nee. Maar dat lijkt me ook niet dat je alleen dan mogelijkheden hebt..

 

"Investeren" betekent geld in een bedrijf stoppen. Dat heeft alleen zin als het een serieus bedrag is, en daarbij wil je wat achter de hand hebben voor als je er nog 's wat bij wil stoppen.

 

Ik heb ervaring met investeerders die twee ton investeren, en dan vind je na een jaar geen grotere investeerder, en dan blijf je achter de ontwikkelingen aan hobbelen en wordt het nooit wat.

Link naar reactie
  • 0

In mijn ervaring kan je prima ook 30.000 investeren, bijvoorbeeld samen met een paar anderen. Kijk eens naar initiatieven als 'De Investeerdersclub'.

 

En je kan ook een adviseur rol krijgen, zonder uberhaubt geld te investeren (of slechts een klein beetje). Ik ken een startup en coach, die na een paar coach-sessies (de coach deed het coachen gratis bij de incubator waar ik betrokken ben) daarna is ingestapt bij het bedrijf als aandeelhouder. Hij heeft preces zo´n rol bij de startup als jij nu zoekt denk ik. Dat is dus zeker wel mogelijk.

 

Tip van Twabla om veel te netwerken is de belangrijkste denk ik. Ik ben bij veel netwerken betrokken, kan je via PM wel meer noemen (neem aan dat geen reclame gemaakt mag worden moderators?). Een voorbeeldje dan waar ik zelf niet veel mee te maken heb is dit event.

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.