• 0

Niet ingeschreven als ondernemer terwijl ik het wel ben (inkomstenbelasting)

Hoi allen.

Ik zit met een probleem gezien de aangifte inkomstenbelasting 2013

Ik ben zzper (freelance 2D en 3D animator) en wilde vandaag zakelijk aangifte inkomstenbelasting doen.

Nu zag ik op de website dat er geen zakelijke aangifte stond. De belastingtelefoon (08000543) vertelde me eerst dat ik mijn zzp inkomsten onder privé aangifte inkomstenbelasting moest doen. Dat leek mij niet echt een goed plan, gezien ik 2013 wel als ondernemer heb gewerkt (heb de voorwaardes gelezen op de website van de belasting en daar voldoe ik aan) en niet in loondienst heb gezeten. Ik weet namelijk dat als ik mijn inkomen van 2013 onder Prive zet (overige inkomsten uit freelancen) ik sowieso de helft kwijt ben wat ongeveer op 5000 euro neerkomt. Dit moet natuurlijk niet de bedoeling zijn voor een beginnende ondernemer. De vriendelijke mevrouw van de belastingtelefoon kwam met het idee om toch prive aangifte te doen en daarna pas een brief te schrijven naar de belastingdienst met het verzoek om zakelijk aangifte te kunnen doen. Echter leek ze nou niet echt overtuigd van haar verhaal en gaf ze mij de indruk niet echt bekwaam te zijn om mij hierover te infomeren.

Mijn angst is, is dat als ik wel privé aangifte doe met mijn inkomsten van freelancen onder overige inkomsten (en dus geen zakelijke aangifte doe), ik zometeen de helft van mijn inkomsten dus kwijt ben. Mij lijkt het ook niet verstandig om mijn prive aangifte niet of foutief (dus niet mijn inkomsten van 2013 in te vullen) in te dienen. Voor de duidelijkheid nog: ik sta blijkbaar niet als ondernemer momenteel geregistreerd terwijl ik dat dus wel ben.

Wat moet ik nu doen om ervoor te zorgen dat ik zakelijk mijn inkomstenbelasting kan doen zonder het risico te lopen dat ik boetes krijg vanwege prive aangiftes niet te doen, of uiteindelijk de helft van mijn inkomen van 2013 kwijt ben.