• 0

Niet ingeschreven als ondernemer terwijl ik het wel ben (inkomstenbelasting)

Hoi allen.

Ik zit met een probleem gezien de aangifte inkomstenbelasting 2013

Ik ben zzper (freelance 2D en 3D animator) en wilde vandaag zakelijk aangifte inkomstenbelasting doen.

Nu zag ik op de website dat er geen zakelijke aangifte stond. De belastingtelefoon (08000543) vertelde me eerst dat ik mijn zzp inkomsten onder privé aangifte inkomstenbelasting moest doen. Dat leek mij niet echt een goed plan, gezien ik 2013 wel als ondernemer heb gewerkt (heb de voorwaardes gelezen op de website van de belasting en daar voldoe ik aan) en niet in loondienst heb gezeten. Ik weet namelijk dat als ik mijn inkomen van 2013 onder Prive zet (overige inkomsten uit freelancen) ik sowieso de helft kwijt ben wat ongeveer op 5000 euro neerkomt. Dit moet natuurlijk niet de bedoeling zijn voor een beginnende ondernemer. De vriendelijke mevrouw van de belastingtelefoon kwam met het idee om toch prive aangifte te doen en daarna pas een brief te schrijven naar de belastingdienst met het verzoek om zakelijk aangifte te kunnen doen. Echter leek ze nou niet echt overtuigd van haar verhaal en gaf ze mij de indruk niet echt bekwaam te zijn om mij hierover te infomeren.

Mijn angst is, is dat als ik wel privé aangifte doe met mijn inkomsten van freelancen onder overige inkomsten (en dus geen zakelijke aangifte doe), ik zometeen de helft van mijn inkomsten dus kwijt ben. Mij lijkt het ook niet verstandig om mijn prive aangifte niet of foutief (dus niet mijn inkomsten van 2013 in te vullen) in te dienen. Voor de duidelijkheid nog: ik sta blijkbaar niet als ondernemer momenteel geregistreerd terwijl ik dat dus wel ben.

Wat moet ik nu doen om ervoor te zorgen dat ik zakelijk mijn inkomstenbelasting kan doen zonder het risico te lopen dat ik boetes krijg vanwege prive aangiftes niet te doen, of uiteindelijk de helft van mijn inkomen van 2013 kwijt ben.

Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen of mij kan vertellen bij wie ik betere ondersteuning kan krijgen dan bij de belastingtelefoon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Allereerst superbedankt voor je snelle reactie! Waarom kan dit bij de belastingtelefoon niet zo gemakkelijk en snel.

Ik heb software gevonden: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/apps/win/wa2013_win_setup.exe

via dit topic: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=50891

Waarbij ik zover ik kan zien wel gewoon zakelijk aangifte kan doen (zoals jij bedoelde in je vorige post).

Zou het op deze manier gewoon moeten werken?

Link naar reactie
  • 0

Allereerst superbedankt voor je snelle reactie! Waarom kan dit bij de belastingtelefoon niet zo gemakkelijk en snel.

De volgende keer dat je de Belastingtelefoon belt, vraag even naar de achtergrond en de kwalificaties van de persoon die je aan de lijn krijgt.

Dat is het verschil.

Waarbij ik zover ik kan zien wel gewoon zakelijk aangifte kan doen (zoals jij bedoelde in je vorige post).

Zou het op deze manier gewoon moeten werken?

Zeer waarschijnlijk werkt dat prima. Formeel puntje is dat de Belastingdienst jou een aangiftebiljet heeft uitgereikt met het verzoek om aangifte te doen als particulier, en jij aangifte doet als ondernemer.

Als "den inspecteur" een aangiftebiljet uitreikt, ben je verplicht die aangifte te doen, dat staat ergens in de AWR. Je voldoet nu niet aan die verplichting. Ik heb het nog niet meegemaakt dat iemand zich daar druk om maakte, maar wie weet. Als je het helemaal netjes wil doen stuur je een briefje "U verzocht mij om aangifte X te doen, maar ik ben van mening dat aangifte Y beter bij mijn situatie aansluit en heb die dus ingediend op datum Z. Mocht u vragen hebben, hoor ik het graag, de groeten."

Succes met je aangifte!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik dan gewoon de belasting via het aangifte programma ga doen (...)

Voor ondernemers?

Volgens mij kan je zelf helemaal geen aangifte als ondernemer doen, want je kan het bewuste bestand (technisch gezien) niet wegsturen.

Je kan het wel invullen, dat wel.

Vandaar mijn eerdere suggestie: laat een bureau jouw aangifte als ondernemer wegsturen (want die kunnen dat namelijk wel, want dat loopt via een hele andere route).

Of doe aangifte als particulier (want die aangifte kan je wel wegsturen), maar dat wilde je niet dacht ik.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er weinig verstand van maar als je geen inkomen uit loon hebt en naar ik lees 10.000 euro winst heb betaal je natuurlijk niet 50% belasting. Dat zou wel het geval zijn als je veel zou verdienen in loondienst en daarnaast freelance werk zou doen.

Als ik 12.000 euro intik in een "brutto/netto site" kom ik op een belastingdruk van 10%.

Ik zou trouwens beginnen met een KvK inschrijving, die is volgens mij verplicht voor ondernemers en daarna krijg je als het goed is vanzelf de juiste formulieren en inlogcodes. Waarom ben je nog niet ingeschreven?

Link naar reactie
  • 0

Dan heeft de BD je destijds op basis van de intake niet als ondernemer gezien. Ook ik was jaren ingeschreven toen ik werkte in loondienst omdat ik graag een makro pas had. De kosten haalde ik er dik uit omdat mijn vrouw destijds perse Pampers wilde gebruiken en die heel vaak in de aanbieding waren. Heb destijds een briefje naar de BD gestuurd om ontheffing van het doen van BTW aangifte te krijgen.

Maar hoe kom je er dan bij dat je over een schamele 10.000 euro 50% belasting moet betalen?

Link naar reactie
  • 0
Volgens mij kan je zelf helemaal geen aangifte als ondernemer doen, want je kan het bewuste bestand (technisch gezien) niet wegsturen.

Je kan het wel invullen, dat wel.

Volgens mij worden de aangiftes vanuit het aangifteprogramma-voor-ondernemers verstuurd door het invoeren van je inlognaam en wachtwoord dat je ook gebruikt voor de btw-aangiftes. Misschien dat het dit jaar anders is, maar dat werkte in het verleden prima.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

@hans: Omdat ik het vorig jaar wel prive heb gedaan (met een nog veel kleiner bedrag) en ook de helft heb kunnen inleveren.

Ik ga het gewoon proberen, en zal hier wel het resultaat posten. Lukt het niet dan laat ik het wel via een boekhouder doen zoals peter voorstelde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar